Ruud Frambach wint de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2018’

27 november 2018 om 21:30 door PIM Redactie

Ruud Frambach wint de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2018’

Utrecht, 27 november 2018 – ‘Doet marketing ertoe?’ van Ruud Frambach is verkozen tot het beste marketingboek van 2018. De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is dit jaar voor de 16e keer uitgereikt. Tijdens de drukbezochte presentatie in de Jaarbeurs in Utrecht, waar de genomineerde auteurs van de beste marketingboeken van 2018 een toelichting gaven op hun publicaties, mochten Guy van Liemt en Gert Koot de award voor het ‘Beste Marketing Studieboek 2018’ in ontvangst nemen voor hun boekwerk ‘Marketingcommunicatie in 14 stappen’.

Top 3 marketingboeken 2018

In een eerder stadium had de jury uit meer dan 40 marketingboeken al 12 boeken geselecteerd die het predicaat ‘nominatie’ voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2018’, dé marketingliteratuurprijs van Nederland, hadden verdiend. Uit die shortlist zijn uiteindelijk 3 boeken gekozen. Dat zijn in alfabetische volgorde:
• Content! – Antal de Waij (Van Duuren Management)
• Customers the day after tomorrow – Steven Van Belleghem (LannooCampus, Van Duuren Management)
• Doet marketing ertoe? – Ruud Frambach (Boom Uitgevers Amsterdam)

Nieuw marketingvakmanschap

“We zijn vanavond getuige geweest van nieuw marketingvakmanschap”, stelde juryvoorzitter Hans Molenaar. “Alle genomineerden behandelen, vanuit een onderbouwde visie en kennis, hoe marketing meer impact krijgt voor allerlei soorten organisaties en allerlei typen vraagstukken van commerciële aard. Deze vakmensen hebben de moeite genomen – naast hun enorm drukke werkzaamheden – hun visie, mening en ervaring op schrift te stellen en een discussie aan te gaan om marketeers te helpen het vak nog beter uit te oefenen. Dit verdient veel respect en lof.”

Doet marketing ertoe?

Is marketing misleiding en geldverspilling? Dat is de essentiële vraag die Ruud Frambach dapper stelt. Want dat negatieve beeld kan ontstaan als marketing verkeerd wordt ingezet. Op korte termijn resultaat behalen is nog steeds te vaak het doel van marketingactiviteiten. Hiervoor wordt altijd een prijs betaald, op lange termijn ook door marketing zelf. Dat is zonde, vindt de hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Want marketing heeft de potentie zeer waardevol te zijn. Hij laat zien hoe.

De essentie van marketing

“Marketing wordt door veel marketeers en ook niet-marketeers gezien als marketingcommunicatie”, aldus Hans Molenaar. “Echte marketeers weten dat het vak uit veel meer bestaat, maar krijgen binnen organisaties vaak niet de ruimte om aan andere knoppen te draaien. Dit heeft Ruud Frambach samen met Peter Leeflang in ‘Marketing aan de top’ al eerder uitgebreid onderzocht en uiteengezet. Dat boek won in 2009 dan ook terecht de marketingliteratuurprijs.”

Maatschappelijke relevantie marketing

“In essentie is ’Doet marketing ertoe?’, met de treffende ondertitel ‘Effectieve marketing door te sturen op waarde’, een vervolg op dat boek. Het geeft marketeers het instrumentarium om hiermee aan de slag te gaan. En niet alleen om sterkere organisaties, merken en marketingstrategieën te ontwikkelen, maar ook om marketing maatschappelijk relevanter te maken en een bijdrage te leveren aan een betere wereld.”

PIM Marketing Literatuur Prijs 2018

“De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2018’ is voor ‘Doet Marketing ertoe?’ van Ruud Frambach, met een gepast woord van hartelijke dank namens de gehele marketing-community. Dit boek is misschien wel het belangrijkste en meest waardevolle boek dat in het Nederlandstalige marketingvakgebied is geschreven. De jury hoopt van harte dat dit belangrijke boek vertaald wordt en dat ook andere marketeers en professionals hier kennis van nemen.”
Andere genomineerde boeken
De overige genomineerde boeken voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2018’ zijn:
• Marketing voor de Madmen van morgen – Wim Vermeulen (LannooCampus)
• Klantgericht leiderschap – Sydney Brouwer (Van Duuren Management)
• Werken met profielen en persona’s – Boudewijn Bugter & Natanja de Bruin (Van Duuren Management)
• Community marketing – Stephanie Duval & Nele Pieters (Pelckmans Pro)
• Marketingcommunicatie in 14 stappen – Guy van Liemt & Gert Koot (Noordhoff Uitgevers)
• Humanification – Christian Kromme (Christian Kromme)
• Contrarian Branding – Roland van der Vorst (BIS Publishers)
• Basisboek digital analytics – Danny Oosterveer (Noordhoff Uitgevers)
• Opzouten! – Guido Thys (De Vrije Uitgevers)

Criteria voor de marketingliteratuurprijs

Het belangrijkste criterium voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is de mate waarin de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing weer te geven. Daarnaast moet het boek in de periode vanaf het derde kwartaal van 2017 tot en met derde kwartaal 2018 zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketingvakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing hebben.

Beste Marketing Studieboek 2018

Voor de vierde keer in de historie van de marketingliteratuurprijs heeft PIM dit jaar de award voor het beste marketingstudieboek uitgereikt. “De prijs voor het ‘Beste Marketing Studieboek’ wordt niet ieder jaar overhandigd”, vertelde Hans Molenaar. “Maar gelukkig bevinden zich in de line-up van marketingboeken in 2018 2 boeken die in aanmerking komen voor deze prijs. ‘Basisboek digital analytics’ en ‘Marketingcommunicatie in 14 stappen’ zijn echte aanwinsten voor het marketingonderwijs.”

Marketingcommunicatie in 14 stappen

“De prijs voor het ‘Beste Marketing Studieboek 2018’ is voor Guy van Liemt en Gert Koot. ‘Marketingcommunicatie in 14 stappen’ is een lijvig boek met een mooi strategisch marketingcommunicatieplanningsmodel. Met het boek streven de auteurs ernaar online en offline marketingcommunicatie te verenigen en te integreren en tegelijkertijd online marketeers te behoeden het vak te technisch en te instrumenteel te benaderen. Hier ligt de grootste verdienste.”

Samenstelling van de jury

De onafhankelijke jury van de ‘PIM Marketing Literatuurprijs 2018’ is voorgezeten door Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School. De juryleden zijn:
• Susanne van Nierop, hoofdredacteur Adformatie
• Peter Verhoef, hoogleraar marketing Rijksuniversiteit Groningen en directeur University Business School
• Aljan de Boer, head of inspiration TrendsActive
• Rob Beltman, marketingdirecteur Jaarbeurs en voorzitter H3ROES
• Arend-Jan Nijhuis, managing partner NCIM
• Egbert Jan van Bel, auteur en hoofdredacteur CustomerTalk
• Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur MarketingTribune
• Max Kohnstamm, programmamanager marketing SRM
• Frank van Delft, directeur CIM7
• Hans Derksen, interim marketingmanager Marketgear
• Wil Wurtz, CRM-partner CruxDigital
• Ment Kuiper, directeur De Marketing Coach

Stimulans ontwikkeling marketinggebied

Met de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ wil het Platform Innovatie in Marketing de ontwikkeling van het marketingvakgebied stimuleren. De jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan die auteur die het beste slaagt in het weergeven van vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing die een duidelijke toegevoegde waarde bieden aan de praktijk. Vorig jaar is de prijs gewonnen door Rob Beltman voor ‘De marketingorganisatie van de toekomst’.

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox