Bloggen top of flop?

31 januari 2008 om 17:23 door PIM Redactie

Bloggen top of flop?

Waarom zou ik nou gaan bloggen? Weblog, wat is dat? Bloggen, daar heb ik toch geen tijd voor? Bloggen is toch al lang weer uit? Ik zie het nut niet in van bloggen. Wie leest dan zo'n weblog? Al die amateurtjes met hun weblog. Dat zijn enkele van de opmerkingen die ik veel hoor over bloggen en een weblog. Doordat mensen gaan bloggen voelen veel andere mensen en beroepsgroepen zich onzeker en bedreigd. Zoals: 1.Journalisten 2.Communicatie adviseurs 3.Directeuren van bedrijven Waardoor voelen ze zich dan bedreigd? (gelukkig voelen niet alle journalisten zich bedreigd door bloggers. Tim Overdiek,Max Pam,en Martin Bril zijn journalisten die zelf bloggen. Volgens Tim Overdiek is bloggen zelfs serieuze shit geworden) 10 jaar geleden was het overzichtelijk. Google was net begonnen en googelen was nog geen werkwoord. Je had: 1. Bedrijven en overheid 2. Journalisten 3. Communicatie adviseurs en reclamebureaus Een bedrijf of de overheid introduceerde een nieuwe dienst of product en journalisten schreven hierover. Daarna ging het bedrijf naar een reclamebureau die een persbericht maakte en advertenties ging plaatsen in de vakbladen waarin ze vooral vertelden "hoe goed het product of de dienst wel niet was". Heel overzichtelijk. En nu? Nu is alles anders. De consument heeft de macht zoals Marco Derksen schrijft. Een voorbeeld? Als mijn ouders 20 jaar geleden een nieuwe TV nodig hadden, gingen ze naar TaTa Huls in Doetinchem. Waar ze -geholpen door een verkoper- een nieuwe TV uitzochten. TaTa Huls is failliet. En nu? Toen ik 2 jaar geleden een nieuwe TV wou kopen, surfde ik naar www.kieskeurig.nl en ik keek welke TV ik wilde hebben. Daarna ging ik de gebruikers reviews lezen en op basis daarvan maakte ik mijn keus. Vervolgens keek ik waar mijn TV het goedkoopst was en bestelde de TV via internet. Ben ik een uitzondering? Ik denk het niet. Steeds meer mensen kopen via internet. In 2007 steeg het aantal aankopen via Internet met 38%. Maar wat heeft dat met blogs te maken? Blogs en sites als Checklist,Twitter, Kieskeurig, Upstream en Tweakers worden vooral geschreven door mensen die het leuk vinden om over een dienst of product te schrijven. Ze hebben geen direct belang bij het promoten van een bepaald product of dienst en dus wordt hun informatie als redelijk betrouwbaar beschouwd. Op Twitter is de iPhone een "hot item". Anderen bloggen hier vervolgens weer over en Apple kan zich vervolgens geen betere reclame wensen dan "mond tot mond reclame" via Twitter,Jaiku en blogs. Ook de promotie van de Nokia N95 gaat via blogs zoals het onderstaande stukje van Marco Derksen bewijst over zijn vakantie in Finland. We zijn weer thuis van een fantastische vakantie in Finland. Ik kom nog met een kort verslag (waarbij vooral aandacht voor het gebruik van de Nokia N95 en twitter tijdens mijn vakantie) maar voor geïnteresseerden staan alvast een aantal vakantiefoto's op Flickr. Ook Yuri van Geest is blij met zijn Nokia N95 Dat je hier erg ver mee kunt gaan, bewijst Boris Veldhuijzen van Zanten. Hij wilde een Blackberry Pearl gratis en kreeg hem. De voorwaarde was dat hij een jaar lang over de BlackBery Pearl moest gaan schrijven. Ook Marjolijn Kamphuis had een deal met Canon Bloggen over producten werkt. Maar bloggen over bedrijven en diensten? In het blad communicatie staat deze maand een goed interview "PR van de straat" met als ondertitel 4 communicatieprofs over weblogs,webcareteams en buzz. Een mooie uitspraak van Ronald van der Aart(manager public relations UPC) in dit interview. "PR wordt steeds meer publiceren via het web" Diezelfde Van der Aart is ook de oprichter van het webcare team van UPC UPC gaat op verschillende blogs en fora de dialoog met de consument aan. Na een moeizame start werkt dit webcare team nu goed voor UPC. Op het blog van Rob Elbers las ik een stuk van Luc de Ruijter over corporate bloggen Het goed geschreven stuk van De Ruijter is doordrenkt van angst. Waar is hij zo bang voor? Hij is vooral bang om de regie en de controle te verliezen. Bovendien denkt De Ruijter dat bij een blog het individuele belang groter is dan het gezamenlijke belang. Maar wat is het gezamenlijke belang? Is het gezamenlijke belang net als Warenhuis Huls niks doen en afwachten tot je failliet bent? Of is het gezamenlijke belang van een bedrijf geld verdienen zodat je als bedrijf kunt overleven. Het individueel persoon is moeilijk onder controle te houden. De Ruijter praat over de mensen binnen het bedrijf zelf maar vergeet gemakshalve dat buiten het bedrijf ook miljoen potentiële klanten rondlopen die vooral Internet gebruiken en minder de traditionele media zoals radio,TV,en kranten. En die klanten op Internet kunnen je bedrijf groot maken maar ook afbreken. Op Molblog had Stephan Fellinger de volgende nuttige aanvullingen Ik vind het een beetje vreemde discussie. Voor een bedrijf, zit er nog een heleboel tussen, "nog even niks doen" en "zelf een business blog beginnen". Het monitoren van de Blogosfeer is bijvoorbeeld heel nuttig om te zien wat jouw merk doet op de verschillende weblogs. Maar je kan ook een weblog sponsoren of een weblog gebruiken als marktonderzoeksinstrument. En er zijn nog veel meer mogelijkheden. En wat is bijvoorbeeld je scenario als je merk op een negatieve manier in de blogosfeer komt? Kortom als bedrijf/merk hoef je niet echt niet een eigen blog te beginnen om gebruik te maken van de mogelijkheden van een weblog als marketinginstrument. Er zijn nog zoveel mogelijkheden tussen langs de zijlijn blijven staan en een eigen blog. Want het Internet gebruik en Online winkelen stijgen explosief. We googelen ons suf op internet. Nog een mooi voorbeeld waarom je moet bloggen. Van de zomer had ik een afspraak met Rob Elbers. Rob Elbers heeft vroeger een marketingbureau gehad en is een paar jaren geleden failliet gegaan met zijn bedrijf. Nu werkt hij als zelfstandig communicatie specialist. Toen ik voor onze afspraak ging googelen op Rob Elbers kreeg ik eerst twee berichten van curatoren.nl van enkele jaren geleden met het bericht dat Rob Elbers Marketing failliet was. Als je gaat googelen op Rob Elbers is dit als opdrachtgever niet erg aanlokkelijk. Daarom adviseerde ik hem om te gaan bloggen. En als je nu gaat googelen op Rob Elbers zie je nog maar 1 bericht van curatoren.nl. En als hij nog meer gaat bloggen zie je op den duur dat bericht van curatoren.nl helemaal niet meer. Want een eerste indruk kun je ook online maar 1 keer maken.

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox