Via onderstaande links kun je de hand-outs van de presentaties downloaden
16 juli: PIM-rondetafelgesprek
26 mei: Navigeren door het nieuwe normaal
30 januari: PIM Trendfest:
26 november: PIM Marketing Literatuur Prijs 2019:
- Worlds of Wonder - Erik Bär, Stan Boshouwers
- Extreem klantgericht - Danielle de Jonge
- Waardevolle Eenvoud - Bart Schouten
- The Positive Sum Game - Herman Toch & Ann Maes
- Who is accountable? - Franck Kuppers, Werner van Beusekom
- Excelleren in service - Jean-Pierre Thomassen, Eric de Haan
- De onsterfelijke onderneming - Fons Van Dyck
- De Onweerstaanbaarheidstheorie - Jan Heuvel
- Digital Marketing Fundamentals, From Strategy to ROI - Marjolein Visser, Berend Sikkenga, Mike Berry
29 oktober: Opvallende B2B'ers:
- How Sales meets Marketing in a hyper growth Company" - Koen Rakers, Salesforce
- De ontwikkeling van een effectieve marketing -en sales ‘machine’ - René Kamphuis, Innovation manager KPN
- Smart Radio & Smart Journalism - Joeri Nortier, Product manager FD
- The 7 Sins of Marketers - Ferdinand Goetzen, Director of Marketing & Growth at 3D Hubs
18 september: Merken met een purpose, marketing met impact
20 juni: Disruptieve innovatie
14 mei: AI in actie
- Artificial Intelligence ontrafeld? Van buzzword naar marketingvraagstuk (Joris van Heukelom, Partner Makerstreet)
- AI in retail marketing (Kiran Gange, CEO and founder, RapidPricer)
15 april: War for (marketing) talent
- De grote overeenkomst tussen succesvolle marketing en recruitment - Geert-Jan Waasdorp, eigenaar Intelligence Group
- Van Customer Journey naar Employee Journey bij Dura Vermeer - Wenda Bolink, senior strategy consultant PROOF & Robine de Graaf, online media manager Dura Vermeer
12 februari: PIM Trendsessie 2019
27 november: PIM Marketing Literatuur Prijs 2018
- Marketing voor de Madmen van morgen – Wim Vermeulen
- Werken met profielen en persona’s – Boudewijn Bugter & Natanja de Bruin
- Community marketing – Stephanie Duval & Nele Pieters
- Marketingcommunicatie in 14 stappen – Guy van Liemt & Gert Koot
- Humanification – Christian Kromme
- Contrarian Branding – Roland van der Vorst
- Basisboek digital analytics – Danny Oosterveer
- Opzouten! – Guido Thys
- Content! – Antal de Waij
- Doet marketing ertoe? – Ruud Frambach
9 oktober: Onze Nederlandse marketing footprint
- Great Dutch brands have the Change mindset (Cyriel Kortleven, internationaal spreker en auteur)
- NS al meer dan 175 jaar in Nederland. En nog steeds een ‘cool & innovatief’ brand? Ja zeker (Frank Ardesch, KlantInnovatie & Strategie Nederlandse Spoorwegen)
- De kansen en valkuilen van het ondernemerschap (Remy Ludo Gieling, hoofdredacteur Sprout)
11 september: Tech talk
- Hoe weet ik wie jij bent, als ik je niet kan zien? (Dagmar Heijmans, Partner / Brand Strategy Director, AMP.Amsterdam)
- Hoe maak je van kunstmatige intelligentie een USP? (Erik-Jan Ginjaar, Algemeen Directeur van Postillion Hotels Nederland)
3 juli: Data Science
12 juni: B2B pulse: innovatie in B2B marketing
- Van Digital Marketing naar Digital Business in B2B (Hans Molenaar, Directeur Beeckestijn Business School)
- B2B marketing met impact in het MKB! (Reinhard De Milt, VP Brand & Partnerships Teamleader)
- Data helpt je navigeren, maar met creativiteit ontdek je nieuw plekken (Wilbert van der Lans, Marketing Manager TomTom Telematics Benelux)
7 mei: Global Marketing: what’s on in the world
10 april: Customer Experience
- Customer Experience Miele (Patricia Slootjes)
- VodafoneZiggo: Hoe houd je focus op de klant in roerige tijden? (Nicole van den Heuvel (Customer Excellence Program Manager, VofafoneZiggo) & Kees Kerkvliet (TOTE-M)
- Alexander Monroe Ziekenhuis (Jan van Bodegom)
12 maart: Jaarlijkse PIM Trendsessie 2018
- Het PIM Trendrapport 2018 (Aljan de Boer, TrendsActive)
- het succesvol lanceren van een start-up binnen een grote corporate. (Niek Karsmakers (Aimforthemoon)
28 november: PIM Marketing Literatuurprijs 2017
- Startup Branding, Andy Mosmans
- Sportmarketing – waardecreatie binnen de sport , Robert Kok & Hugo Gruijters
- Customer journey optimalisatie , Rob Luif
- De marketingorganisatie van de toekomst, Rob Beltman
- De relatie economie, Xavier van Leeuwe, Matt Lindsay, Matthijs van de Peppel
- Sterke merken, betere wereld , Bart Brüggenwirth
14 november 2017: Customer experience met impact
31 oktober 2017: Ben jij klaar voor de AVG / GDPR?
- Ben jij klaar voor de AVG / GDPR? (Matthias de Bruyne, DDMA)
- Aon over hun GDPR implementatie (Mark de Loose en Sjaak Schouteren, Aon Nederland)
9 oktober 2017: Merken en vertrouwen: hoe verbind je mensen met merken
- Hoe positioneert Solidaridad zich op de Nederlandse markt? (Heske Verburg, directeur Solidaridad Europa)
- Het succes van Koppert Cress (Bart Leemans, Koppert Cress)
12 september 2017: Blockchain: wat is het en wat kun je ermee als marketeer?
- Blockchain, wat is het? (Rob Koelman, de Nederlandsche Bank)
- Blockchain, wat betekent dit voor organisaties en marketeers? (Roel van Rijsewijk, Deloitte)
- Rabobank over Blockchain in de praktijk (Marleen Wapenaar en Jens Koopman, Rabobank)
13 juni 2017: Update B2B
- Presentatie B2B onderzoek (Pascal van Hombergh en Arend-Jan Nijhuis)
- Contentmarketing in B2B (AON, Mark de Loose)
- Growth Marketing (Exact, Huib van der Harst)
- Neuromarketing (Neurensics, Martin de Munnik)
16 mei 2017: corporates en start-ups
- Innovatie in de wereld van Dutch Design (VanMoof, Brent van Assen)
- DNA als business model (Omnigen, Berry Kriesels)
- Innovatie tussen de start-ups, van falen kun je leren (Nationale Nederlanden, Kokke van der Werf)
11 april 2017: Waarde creëren met big data analytics
- Big Data Value Creation, door Natasha Walk
- Toepassing van data analytics: multi-channel 1-op-1 communicatie
23 maart 2017: Workshop Marketing Automation next step
14 maart 2017: Versnel je groei als marketeer: growth hacking, service design & agile
- De marketingorganisatie van de toekomst (Auteur Rob Beltman)
- Woning uit de webshop (Justin Kniest, Creative & Strategy Director TamTam)
- Talk Description (David Arnoux - Head of Growth | Co-Founder Growth Tribe Academy)
16 februari 2017: Jaarlijkse PIM trendsessie
- Wat beweegt de jeugd en de jongvolwassenen in 2017? (Peter van Woensel Kooy, MarketingTribune)
- Het PIM trendrapport 2017, deel 1 (Aljan de Boer)
- Het PIM trendrapport 2017, deel 2 (Stefan Harzevoort, Valtech)
- The Future Is Now, Sander Duivestein (Sogeti)
31 januari 2017: Toekomst van media
6 december 2016: PIM Marketing Literatuur Prijs 2016
- Disruptive Selling van Patrick Maes
- Handboek Betekenisvol ondernemen van Kees Klomp
- Share van Pieter van Glind en Harmen van Sprang
- Merkpositionering van Karel Jan Alsem en Erik Kostelij
- Hoe agile is jouw strategie van Sjors van Leeuwen
- Marketing met ballen van Rudy Moenaert en Henry Robben
- Creating Value with Big Data Analytics van Peter Verhoef, Edwin Kooge, Natasha Walk
- Service Excellence van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan
- True Story Telling van Paul Hillesum
21 november 2016: Purpose Driven Merkinnovaties
- Betekenisvol ondernemen (Kees Klomp, Karmanomics)
- Hoe je een betekenisvol merk laat groeien in een concurrerende energiemarkt. (Pieter van Wijk, Growth Hacker bij Vandebron)
- Hoe een 2-sterrenchef groente-innovaties naar de wereld brengt. (Marieke van der Heijden, Head of Strategy and Business Development Europe bij &samhoud food)
- Hoe creëer je een innovatie cultuur rondom betekenis? (Bob Hutten, Algemeen Directeur de Verspillingsfabriek en Hutten Catering)
11 oktober 2016: Corporates en startups; het ideale huwelijk?
22 september 2016: Workshop Succesvol starten met marketing automation
- “How Marketing has changed” (HubSpot presentatie door Sharen Murnaghan (ENG)
- Marketing Automation (Blinker)
13 september 2016: Succes met nieuwe marketing technologieën
- De opmars van social messaging apps en bots (Marieke Pots, Greenberry)
- Customer Journey in CRM, (Jan Maarten Plomp, BrixCRM)
- Personalization: niet langer optioneel? (Optimizely, Martijn Janssen)
- Inzicht in en optimalisatie van onpage sitebezoek (Netprofiler, Kevin Swelsen)
- Cognitieve Marketing: Van idee tot werkelijkheid (Annemarie Welling, IBM)
- Hacking Nuon Marketing (Priscilla Smit, Nuon en Rob Vermeer, Senior consultant bij Oxyma)
20 juni 2016: De wereld van Customer Experience
- Iedereen bij T-Mobile is CEO - Ruud Huigsloot (Customer Contact Innovation Manager - T-Mobile)
- Succes met superpromoters (Gayana Helder Vardanian – DTG)
- De mooiste reis plan je niet die overkomt je... (Raymond Klompsma - Srprs.me)
- De ins en outs van Customer Experience - Sydney Brouwer (Associate Consultant Customer Experience – TOTE-M)
24 mei 2016: Cases in B2B
- De rol van marketing in innovatie (Yvonne Nassar, head of marketing & innovatie RAI Amsterdam)
- Hoe organiseer je succes in B2B? (Anniek Ottens, contentmarketeer & Annemieke Doornbos, online marketeer Voys)
- De meest toonaangevende B2B case: de Accountancy Scan (Sander Seton, marketingmanager Afas)
14 maart 2016: Marketin in de wereld van Internet of Things
- Internet of Things (Erik Peeters, Managing Director IoT KPN)
- Wat betekent IoT voor mijn klanten en organisatie (Irene de Ruijter, Manager IoT Academy)
10 februari: 2016 Trends
- PIM Trendrapport 2016 (Aljan de Boer,TrendsActive en Stefan Harzevoort, Emakina)
- Trends en Jongereniconen 2016 (Peter van Woensel Kooy, MarketingTribune)
- Ontwikkelingen in het medialandschap (Daan Sip, Social1nfluencers)
Bekijk hier alle presentaties van de themasessies uit 2015.