Power to the creators!

Event terugblik 27 januari 2022 om 14:50 door PIM Redactie

Power to the creators!

Cryptokitty.jfif

Wat hebben Gucci, Nike, Louis Vuitton, cryptokitties en verveelde apen met elkaar te maken? Ze maken allemaal gebruik van NFT’s. Deze non-fungible tokens zijn digitale designs, spelletjes of andere creaties die dankzij blockchain technologie een unieke eigenaar hebben en verhandeld kunnen worden. Nu nog vooral in trek bij millennials en digital natives, maar bezig aan een snelle opmars onder een groter publiek.

De koersen van NFT’s rijzen de pan uit, wat de belangstelling onderstreept. Een 'bored ape' kocht je bij lancering voor omgerekend 190 dollar, inmiddels zijn ze 267.000 dollar waard.

Kansen voor merken

De NFT’s bieden interessante kansen voor gevestigde merken die zich willen profileren in de digitale arena. Zoals Nike, dat sinds de overname van RTFKT digitale sneakers ontwerpt en verkoopt aan modebewuste gamers die er ook in de virtuele wereld goed uit willen zien. Of Louis Vuitton dat Louis the Game uitbrengt, waarin 30 NFT’s verstopt zijn, die je kunt vinden, je toe-eigenen en doorverkopen. Kijk ook eens naar Gucci, dat zijn merkpropositie versterkt met een dromerige video die als NFT verkocht werd; de 25.000 dollar die de film opbracht, ging naar Unicef.

Tips

Wat het voor jou als merk kan betekenen? Patrick van der Pijl van Business Models Inc. heeft een paar belangrijke adviezen voor je:

1. Onderzoek of NFT's voor jou van waarde kunnen zijn in bijvoorbeeld marketing of als nieuw business model met een inkomstenstroom. 
2. Leer van de goede voorbeelden, ga het wiel niet zelf uitvinden.
3. Experimenteer onder de radar, zodat je echt weet hoe het werkt.
4. Als je ermee naar buiten gaat, zorg dat het er heel goed uitziet – knulligheid is een absolute no-go in deze arena.

En vooral: have fun!

Binnenkort op de agenda

  1. 28 november 2023

    PIM Marketing Literatuur Prijs 2023

    Meer over dit evenement
  2. 12 oktober 2023

    MarTech Fest

    Meer over dit evenement

Andere event terugblikken

Event terugblik

Influencer of creator? (en wat kun je daarmee?)

28 januari 2022
Influencers in je marketingmix zijn inmiddels business as usual voor de hedendaagse marketeer. De next level daarin: de creator. Wat is het verschil: …
Event terugblik

Dutch Marketing Awards 2021

22 april 2021
VodafoneZiggo is Marketing Company, Boukje Taphoorn Marketeer of the Year Amsterdam 22-04-2021 - Donderdagavond zijn de bedrijven en personen die vor…

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox

Binnenkort op de agenda

  1. 31 januari 2023

    PIM Trend Fest 2023

    Meer over dit evenement
  2. 30 maart 2023

    Finance x Marketing: het goede gesprek over waarde

    Meer over dit evenement
  3. 11 mei 2023

    Duurzame marketing

    Meer over dit evenement