Blog

Blog

  1. Ruud Frambach wint de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2018’

    27 november 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Winnaar MLP 2018_Ruud Frambach.jpg

    Utrecht, 27 november 2018 – ‘Doet marketing ertoe?’ van Ruud Frambach is verkozen tot het beste marketingboek van 2018. De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is dit jaar voor de 16e keer uitgereikt. Tijdens de drukbezochte presentatie in de Jaarbeurs in Utrecht, waar de genomineerde auteurs van de beste marketingboeken van 2018 een toelichting gaven op hun publicaties, mochten Guy van Liemt en Gert Koot de award voor het ‘Beste Marketing Studieboek 2018’ in ontvangst nemen voor hun boekwerk ‘Marketingcommunicatie in 14 stappen’.

    Lees meer over "Ruud Frambach wint de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2018’"

  2. Jury voorzitter Hans Molenaar over de genomineerde boeken van 2018

    20 november 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Welk boek maakte het meeste indruk op de jury? Welk boek draagt het meest bij aan de vernieuwing binnen het marketing vakgebied? Je hoort het allemaal op 27 november.
    Afgelopen jaar won 'De marketingorganisatie van de toekomst' van Rob Beltman. Dit jaar zijn er opnieuw 12 nieuw verschenen marketingboeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuur Prijs. De winnaar van dit jaar wordt bekendgemaakt tijdens deze sessie.

    Lees meer over "Jury voorzitter Hans Molenaar over de genomineerde boeken van 2018"

  3. Wat is het beste marketingboek van 2018?

    2 november 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    PIM Marketing Literatuur Prijs 2018 genomineerde boeken.jpg

    Rond deze tijd van het jaar klettert mijn brievenbus continu. De PIM Marketing Literatuur Prijs komt er namelijk weer aan. En als jurylid betekent dat: lezen, lezen, lezen. Dit jaar staan er 12 boeken op de shortlist, van samen 15 auteurs. Sommige boeken kende ik, over anderen had ik gehoord, weer anderen zijn een complete verrassing. Samen vormen deze boeken een mooie staalkaart van ons vak anno 2018. Als je daar, net als ik, meer over wil horen, nodig ik je uit om op 27 november mee te luisteren naar hun presentaties in de Utrechtse Jaarbeurs. Ter voorbereiding haal ik het net voor je op.

    Lees meer over "Wat is het beste marketingboek van 2018?"

  4. Nominaties PIM Marketing Literatuur Prijs 2018 bekend

    18 oktober 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    PIM Marketing Literatuur Prijs 2018 genomineerde boeken.jpg

    Rotterdam, 18 oktober 2018 – Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft vandaag de nominaties voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2018’, dé Nederlandse prijs voor marketingliteratuur, bekendgemaakt. Met deze prijs, die dit jaar voor de 16e keer wordt uitgereikt, wil het kennisnetwerk de vernieuwing in het Nederlandse marketingvakgebied huldigen en stimuleren. Vorig jaar mocht Rob Beltman de bijbehorende award in ontvangst nemen voor zijn boek ‘De marketingorganisatie van de toekomst’.

    Lees meer over "Nominaties PIM Marketing Literatuur Prijs 2018 bekend"

  5. Innovatie in marketing draait om openheid en flexibiliteit

    25 september 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Interview met Cyriel Kortleven, internationaal spreker en auteur, over de juiste mindset voor verandering.
    Belangrijke voorwaarden om wereldwijd impact te verwerven met je merk is openstaan voor innovatieve ontwikkelingen en flexibiliteit om op deze veranderingen te anticiperen. Een inspirerend merk durft de eigen vastgeroeste denkpatronen te doorbreken, is in staat snel alternatieve ideeën te bedenken en heeft vooral het lef om te experimenteren. Want alleen als je niets doet, kun je foutloos zijn. En juist die fouten bieden je de mogelijkheid te leren. En dat is een absolute noodzaak in tijden van disruptie.

    Lees meer over "Innovatie in marketing draait om openheid en flexibiliteit"

  6. Geluid en muziek maken merken menselijker

    22 september 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    dagmar_AMP.jpg

    Dagmar Heijmans, partner & sonic branding lead bij de sonic branding company Amp.Amsterdam, sprak op 11 september op Techtalk. Een interview over ‘het maken van een merkidentiteit voor de oren.’

    In onze voortrazende drang naar vernieuwing is vrijwel alle aandacht gericht op technologische innovaties. Bespiegelingen over de mogelijkheden van onder andere artifical intelligence, chatbots, augmented reality, big data en voice assistants passeren aan de lopende band de revue. Maar voor merken die daadwerkelijk hun boodschap over willen brengen, zijn dit slechts hulpmiddelen. Echt onderscheidend ben je volgens Heijmans namelijk pas als je de menselijke emotie weet te raken. En geluid en muziek zijn daar de perfecte instrumenten voor. 

    Lees meer over "Geluid en muziek maken merken menselijker"

  7. Gedragssegmentatie online bezoekers van De Persgroep

    10 juli 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    margot rozendaal.jpg

    De digitalisering heeft een belangrijk nieuw element toegevoegd aan het marketingvak: accountability. Margot Roozendaal, manager customer intelligence bij De Persgroep, licht toe.

    Het afleggen van verantwoording over de geboekte resultaten is niet langer een intuïtieve bezigheid, het is een serieuze aangelegenheid met glasheldere cijfers geworden. Niet langer kunnen marketeers zich verschuilen achter het aloude credo dat de helft van het marketingbudget geldverspilling is, maar dat onduidelijk is welke helft dat is.

    Data en analyse hebben marketing getransformeerd van een dwarsliggende puber naar een volwassen gesprekspartner, die relevantie, tijdigheid en juistheid hoog in het vaandel heeft staan. In dat werkveld is Margot Rozendaal actief als manager customer intelligence bij De Persgroep Nederland. Tijdens de pim themasessie 'Data science: the wizards aan het woord'  schetst zij een beeld van haar werkzaamheden

    Lees meer over "Gedragssegmentatie online bezoekers van De Persgroep"

  8. PIM & Spotler B2B Marketing Trendrapport 2018: How to make it human again?

    12 juni 2018 - door PIM Redactie - 1 reactie

    Het menselijke contact steeds belangrijker in B2B-marketing
    Leusden, 12 juni 2018 – In een wereld waar de technologische ontwikkelingen ons in een sneltreinvaart voorbij lijken te trekken, blijft het menselijk contact echter de doorslaggevende succesfactor voor marketeers in business-to-business-markten. Dat is de belangrijkste conclusie uit het ‘B2B Marketing Trendrapport 2018’ dat Platform Innovatie in Marketing (PIM) en e-mailmarketingspecialist Spotler op dinsdag 12 juni 2018 hebben gepresenteerd. Het rapport draagt dan ook de veelzeggende ondertitel ‘How to make it human again?’.

    Lees meer over "PIM & Spotler B2B Marketing Trendrapport 2018: How to make it human again?"

  9. De vijf belangrijkste trends in digital marketing van 2018

    30 mei 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Hans Molenaar
    Het digitale landschap is constant in beweging en de dynamiek neemt dagelijks toe. Toch zijn er in dit stormachtige vakgebied wel significante patronen te herkennen. Als je alle onderzoeken en trendrapporten op een rij zet, springt één ding uit: de invoering van de nieuwe Europese privacywetgeving. Klantgerichte marketing in het digitale tijdperk mogen marketeers niet overlaten aan het oordeel van juristen en accountants. Geen enkele organisatie of marketeer kan zich permitteren niet serieus met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) aan de slag te gaan.

    Lees meer over "De vijf belangrijkste trends in digital marketing van 2018"

  10. Kloteklanten 3.0: Klantvriendelijk in een hyperconnected wereld

    24 mei 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Ruim 10 jaar na het verschijnen van zijn eerste boek ‘Kloteklanten‘, gaf Egbert Jan van Bel op dinsdag 22 mei 2018 tijdens Media Villa Arnhem zijn visie op klantgerichtheid of beter: klantvriendelijk in een hyperconnected wereld.

    In een overvolle zaal in Stadsvilla Sonsbeek werd de geschiedenis van ‘Kloteklanten’ en het onderzoek naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland uit de doeken gedaan. Ook kwam de klantvriendelijkheid van organisaties nu en in de toekomst aan bod. Hoe kun jij, nu en in de toekomst, een klantvriendelijk bedrijf worden? En wat is daarvoor nodig?

    Lees meer over "Kloteklanten 3.0: Klantvriendelijk in een hyperconnected wereld"

  11. Dance4Life focust op gedragsverandering met de Journey4Life

    10 mei 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    India_Credits dance4life.JPG
    Interview met Eveline Aendekerk, executive director bij Dance4Life.
    “Het risico dat onveilige seks met zich meebrengt, is wereldwijd de grootste bedreiging voor de gezondheid van jongeren. Denk daarbij aan ongewenste zwangerschappen, HIV en SOA’s, maar ook aan seksueel geweld. Voor meisjes is dit gezondheidsrisico nummer één, voor jongens nummer twee. Dance4Life ziet het als haar maatschappelijk taak jongeren wereldwijd eigen keuzes te leren maken over hun seksleven en hun relaties en zo bij te dragen aan oplossingen.”

    Lees meer over "Dance4Life focust op gedragsverandering met de Journey4Life"

  12. DSM gaat resoluut de grote maatschappelijke uitdagingen aan

    28 april 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Picture Jacobine Das Gupta.jpg
    Interview met Jacobine Das Gupta, Director Brighter Living Solutions bij DSM in het Corporate Sustainability Team.
    “Wij kunnen niet succesvol zijn noch succes claimen in een samenleving die faalt.’ Het zijn niet de woorden van een aansprekende inspiratiebron als Mahatma Gandhi of Martin Luther King. De quote is van Feike Sijbesma, geen politicus maar chief executive officer van Koninklijke DSM. De uitspraak staat symbool voor een duidelijke tendens in het bedrijfsleven wereldwijd. Want daar waar lokale overheden op het gebied van maatschappelijk verantwoordelijkheden meer en meer steken laten vallen, pakken ondernemingen juist deze handschoen op.

    Lees meer over "DSM gaat resoluut de grote maatschappelijke uitdagingen aan"

  13. Manon Struijs is winnaar van de Marketing Thesis Award 2018

    13 april 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Genomineerden-MTA-2018.jpg
    Door Hans Molenaar
    De Nederlandse marketingwetenschap heeft internationaal gezien een goede reputatie. Voor een relatief klein land hebben we een kwalitatief hoogwaardige academische marketinggemeenschap die hoog scoort op de internationale lijstjes. De afstudeerscripties van marketingstudenten aan universiteiten in Nederland leveren dan ook regelmatig interessante wetenschappelijke inzichten op. Dit jaar viel vooral de thesis van Manon Struijs van de Tilburg University op. Zij mocht deze week daarom de ‘Marketing Thesis Award 2018’ plus bijbehorende cheque van 500 euro in ontvangst te nemen.

    Lees meer over "Manon Struijs is winnaar van de Marketing Thesis Award 2018"

  14. De aandacht beweegt van het product naar de klant bij Miele

    6 april 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    patricia.jpeg
    Interview met Patricia Slootjes, director marketing bij Miele Nederland
    In een wereld waar de mogelijkheden voor de consument dankzij het internet vrijwel onbegrensd zijn, maken merken niet meer hét onderscheid door het leveren van goede producten of diensten. Natuurlijk wordt het werk van de marketeers bij Walt Disney een stuk eenvoudiger door de kwalitatief hoogstaande films en series die deze onderneming produceert. Maar in toenemende mate dienen ondernemingen zich te focussen op de beleving van de klant, die niet langer beperkt wordt door formele grenzen.
    Het zijn ondernemingen als Coolblue en Zappos die dé standaard voor klantbeleving neerzetten, een niveau dat consumenten in het digitale tijdperk ook van andere marktpartijen verwachten. Marketeers duiden deze beleving met customer experience, de som van alle belevingen van een klant tijdens de interacties met een merk, zowel offline als online. Daarbij gaat het niet om een bepaald moment, maar om het geheel van momenten in de hele customer journey en over de gehele beleving van het 'klant' zijn. Bedrijven en instellingen zijn inmiddels doordrongen van het gegeven dat de totale klantbeleving zorgt voor onderscheidend vermogen en dat je met klantbeleving kunt werken aan een geliefd merk.

    Lees meer over "De aandacht beweegt van het product naar de klant bij Miele"

  15. Merk-waardig gedrag is de essentie van customer experience

    3 april 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    kees kerkvliet.png
    Interview met Kees Kerkvliet, managing director van klantbelevingsbureau TOTE-M

    De digitale revolutie heeft het vakgebied van marketing en communicatie definitief veranderd. Niet langer staat het product of de dienst centraal, maar de interactie met de klant. De consument die bijna altijd en overal in contact staat met de wereld bepaalt de te volgen strategie. Het bieden van een merk-waardige customer experience is voortaan het uitgangspunt. Of was dit altijd al het vertrekpunt?

    Voor Kees Kerkvliet is de customer experience dagelijkse kost. Als managing director van klantbelevingsbureau TOTE-M richt hij zich op het optimaliseren van klantinteracties en klantbeleving. Met deze onderneming creëert, faciliteert en borgt hij waardevolle ontmoetingen tijdens de reis van klanten en medewerkers. Daarnaast is hij als kerndocent verbonden aan de Beeckestijn Business School.

    Lees meer over "Merk-waardig gedrag is de essentie van customer experience"