Blog

Blog

  1. Stefan Harzevoort en Mariëlle van der Zouwen treden toe tot bestuur PIM

    10 oktober 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    marielle en stefan.jpg

    Stefan Harzevoort en Mariëlle van der Zouwen zijn per 1 oktober 2017 toegetreden tot het bestuur van PIM. Met de uitbreiding van het bestuur vergroot hét kennisnetwerk in Nederland op het raakvlak van marketing, innovatie en technologie haar slagkracht. Bovendien vertegenwoordigt PIM met de kennis en achtergrond van de twee nieuwe bestuursleden nog beter de verschillende deelgebieden van het marketingvak.

    Lees meer over "Stefan Harzevoort en Mariëlle van der Zouwen treden toe tot bestuur PIM"

  2. Duurzaamheid en gezondheid als krachtige merkpositionering

    9 oktober 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Profielfoto-Bart-Leemans.jpg
    Interview met Bart Leemans, commercieel directeur van Koppert Cress.
    In een maatschappij waar polarisatie en saamhorigheid lijnrecht tegenover elkaar staan, heerst wantrouwen. Het positioneren van een merk is in deze woelige tijden voor bedrijven en instellingen steeds meer het laten zien waar zij voor staan. Marketeers gebruiken daarvoor de term 'purpose', volgens de definitie van NRC-journaliste Japke-d. Bouma een typisch jeukwoord. Toch zorgt het doel of de bedoeling van een onderscheidende organisatie, die alleen niet alleen wordt uitgedragen maar waar ook naar wordt gehandeld, voor een kentering in de samenleving. Want waar overheden op gebieden als gezondheid, duurzaamheid en tolerantie steken laten vallen, zorgen commerciële en maatschappelijke organisaties voor de noodzakelijke bewustwording en verandering. Met goede resultaten, voor de organisatie en de maatschappij.

    Lees meer over "Duurzaamheid en gezondheid als krachtige merkpositionering"

  3. Vertrouwen winnen als bank door tussen de mensen te staan

    9 oktober 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    patrick.png
    Interview met Patrick Kuijsters, directeur marketing & online bij SNS.
    In een wereld waar verandering de enige constante factor is, heerst ook onrust. Deze onrust vertaalt zich in wantrouwen, polarisatie en alternatieve feiten. Merken die in deze woelige tijden mensen aan zich willen binden, dienen hun focus te richten op vertrouwen. Voortbordurend op het eerder dit jaar verschenen trendrapport ‘Trust me?! – Marketing in onzekere tijden’ organiseert Platform Innovatie in Marketing (PIM) het evenement ‘Over merken en vertrouwen: hoe verbind je mensen met merken’. Dit event vindt op maandag 9 oktober 2017 plaats op het hoofdkantoor van de Volksbank in Utrecht. Een van de sprekers die avond is Patrick Kuijsters, directeur marketing & online bij SNS. Hij deelt zijn visie op het bouwen van een vertrouwensband met je klanten.

    Lees meer over "Vertrouwen winnen als bank door tussen de mensen te staan"

  4. Solidaridad is een merk dat mensen en bedrijven de weg wijst

    9 oktober 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    heske verburg.png

    Interview met Heske Verburg, managing director Solidaridad Europe

    “Vertrouwen in een merk ontstaat wanneer iemand het geloof heeft dat het merk de functie vervult die het belooft en de bereidheid heeft zich te verbinden aan belangen die overeenkomen met persoonlijke waarden van de consument. Dat een merk een functie moet vervullen, lijkt ons evident. Belangrijker in deze onzekere tijden is om merken te verbinden met persoonlijke waarden van mensen.”

    Lees meer over "Solidaridad is een merk dat mensen en bedrijven de weg wijst"

  5. Nationaal E-mail Onderzoek 2017: zo mailt, appt en post Nederland

    3 oktober 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Spotler, ontwikkelaar en leverancier van e-mailmarketing software, lanceert vandaag de vijfde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek. Het onderzoek presenteert een compleet beeld van hoe de Nederlander in 2017 omgaat met het online communicatiekanaal e-mail. En dat niet alleen: het is het enige onderzoek dat e-mail afzet tegen alle bekende social media kanalen. Nieuw in de publicatie van dit jaar is een verdieping in de vorm van interviews met deelnemers aan het Nationaal E-mail Onderzoek.

    Lees meer over "Nationaal E-mail Onderzoek 2017: zo mailt, appt en post Nederland"

  6. Een Blockchain leidt tot een digitale anarchie in de samenleving

    11 september 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    image2.JPG
    Interview met Roel van Rijsewijk, Senior Fellow Center for the Edge EMEA bij Deloitte
    De wereld maakte kennis met het fenomeen blockchain dankzij de introductie van de bitcoin. Aanvankelijk werd dit elektronische geld met de nodige scepsis bekeken, maar inmiddels wordt de technologie achter het betaalmiddel als een innovatie met grote mogelijkheden gezien. Het peer-to-peer-netwerk waarop de techniek is gebaseerd draagt zorg voor een voor iedereen toegankelijke database. Dit leidt tot een transparante datastructuur en eenvoudig te traceren transacties.
    De toepassingsmogelijkheden van blockchain worden uitgebreid besproken tijdens ''Over blockchain: wat is het en wat kun je ermee als marketeer?'. Dit event van Platform Innovatie in Marketing (PIM) vindt dinsdag 12 september 2017 plaats op de burelen van softwareontwikkelaar Copernica in Amsterdam. Een van de sprekers op die avond is Roel van Rijsewijk. Hij is Senior Fellow bij Deloitte’s Centre for the Edge, het onderzoekscentrum dat adviesorganisatie Deloitte heeft opgezet om ondernemers en bestuurders inzichten te geven op het snijvlak van business en technologie. Een vooruitblik op zijn presentatie.

    Lees meer over "Een Blockchain leidt tot een digitale anarchie in de samenleving"

  7. PIM partner Blinker gaat samen met MailPlus verder onder de naam Spotler

    29 juni 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    spotler-500.png
    Zoetermeer – 29 juni 2017 – Vanaf vandaag gaan de zusterbedrijven Blinker en MailPlus verder als één bedrijf: Spotler. De samenvoeging is de eerste stap naar het doel om een internationale speler van marketing automation software te worden.

    Lees meer over "PIM partner Blinker gaat samen met MailPlus verder onder de naam Spotler"

  8. Social media redacteur PIM

    22 juni 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Ben jij een pro-actieve social media redacteur die de fijne kneepjes van social media beheerst? Iemand met gevoel voor marketing, merken en mensen? Een rots in de branding die onze community en events online tot leven brengt? Dan zijn we op zoek naar jou!

    Lees meer over "Social media redacteur PIM"

  9. PIM en Blinker B2B Marketing Trendrapport 2017: relevant zijn en blijven voor de klant

    15 juni 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    P1050442.JPG

    De enige constante factor vandaag de dag is de voortdurende verandering, ook in business-to-business-markten. Door die continue veranderingen is de focus verlegd van customer relationship management naar customer experience en zijn we van inbound marketing richting service design thinking en growth hacking gegaan. Voor het tweede jaar op rij heeft PIM in nauwe samenwerking met e-mailmarketingspecialist Blinker de actuele trends en ontwikkelingen in B2B-marketing op een rij gezet. Belangrijk thema in het ‘PIM B2B Marketing Trendrapport’, dat dinsdag 13 juni 2017 is gepresenteerd, is relevant zijn en blijven voor de klant.

    Lees meer over "PIM en Blinker B2B Marketing Trendrapport 2017: relevant zijn en blijven voor de klant"

  10. De kansrijke introductie van neuromarketing in B2B-sectoren

    12 juni 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Eveline van Zeeland.jpg
    Neuromarketing berust op de aanname dat het menselijke lichaam toont hoe een persoon in kwestie zich van binnen voelt. Die lichamelijke reacties kunnen we meten met onderzoekstechnieken die we kennen uit de neurologie, zoals MRI en EEG. Deze technieken worden vooralsnog voornamelijk toegepast in business-to-consumer-sectoren. Niet gek als je bedenkt dat de Engelse term voor neuromarketing ‘consumer neuroscience’ is. De toepassing van de techniek in business-to-business-sectoren biedt echter ook toegevoegde waarde.

    Lees meer over "De kansrijke introductie van neuromarketing in B2B-sectoren"

  11. Relevantie is het sleutelwoord voor goede contentmarketing

    1 juni 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    mark de loose.jpg
    De onbeperkte toegang tot de onuitputtelijke informatiebron die internet heet, heeft de klantreis drastisch veranderd. Dit geldt niet alleen voor business-to-consumer-markten, maar zeker ook voor business-to-business-markten. Zo is overduidelijk dat in B2B de oriëntatiefase al ver over de helft is voordat de klant of prospect contact met een onderneming zoekt. Dit onderstreept het belang van het bieden van de juiste content op het juiste moment via het juiste kanaal.
    Content is in dit verband het synoniem van inhoud, al misstaat de alternatieve vertaling – tevreden – ook niet helemaal. Als marketing communications manager is Mark de Loose verantwoordelijk voor de contentstrategie bij risicomanagementadviseur en verzekeringsmakelaar Aon. Tijdens 'Update B2B marketing' dat op dinsdag 13 juni 2017 plaatsvindt op de burelen van Exact in Delft, deelt hij zijn ervaringen.

    Lees meer over "Relevantie is het sleutelwoord voor goede contentmarketing"

  12. Innovatie is een thema voor iedereen in de organisatie

    17 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Mark Appel.jpg

    “Al is iedereen inmiddels doordrongen van het feit dat we leven in het digitale tijdperk, toch hebben de meeste marketeers nog geen echt beeld van de mogelijkheden die de technologische ontwikkelingen bieden. Over de richting waar het vakgebied marketing zich naartoe verschuift, bestaat nog meer onduidelijkheid. Dat inzicht is echter van enorm belang, omdat het cruciaal is te weten wat de relevante ontvangers, doelgroepen en kanalen zijn. Toegegeven, het is bijzonder complexe materie met veel technologische aspecten en voortdurende innovaties. Daarom zie ik het ook als een absolute noodzaak dat iedereen binnen een organisatie betrokken is bij innovatie.”

    Lees meer over "Innovatie is een thema voor iedereen in de organisatie"

  13. Data moet niet over tooling maar over waardecreatie gaan

    16 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    In hun boek ‘Creating Value with Big Data Analytics – Making Smart Marketing Decisions’ beschrijven Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk het ‘Big Data Value Creation’-model. De auteurs willen met het model de complexiteit van het werken met Big Data eenvoudig maken. Waarom gebruiken bedrijven data? Omdat ze daarmee waarde willen creëren voor hun business. Het boek is in 2016 bekroond met de 'PIM Marketing Literatuur Prijs' en er komt binnenkort ook een versie uit in het Chinees. 

     

    Lees meer over "Data moet niet over tooling maar over waardecreatie gaan"

  14. Eén-op-één-marketingcommunicatie op basis van data-analyse

    10 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    jeroen kromme.jpg

    Het hedendaagse vocabulaire van de marketeer leert dat enkel zijn creativiteit niet meer volstaat bij een succesvolle uitvoering van zijn werkzaamheden. Technologische kennis is onontbeerlijk in zijn wereld van artificial intelligence en machine learning. Waar marketing in het verleden draaide rond psychologie en het begrijpen van de klant en de markt, is het nu steeds meer een vak van interpretatie geworden. Van data naar informatie en via kennis naar toegevoegde waarde. In dat domein van Big Data is goede data-analyse de doorslaggevende factor.

    Lees meer over "Eén-op-één-marketingcommunicatie op basis van data-analyse"

  15. Dit zijn de beste marketeers en marketingbedrijven van 2017

    3 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    pieter zwart .png

    Pieter Zwart is dit jaar gekozen tot Marketeer of the Year. Hunkemöller, Picnic, Vegetarische Slager en Hallmark winnen ook een Dutch Marketing Award.
    De beste Nederlandse marketingondernemingen werden beoordeeld in de verschillende fases van hun ‘marketingcyclus’. Een startup, een onderneming die succesvol de volgende stap heeft gezet, het beste marketingbedrijf en het bedrijf dat het beste de internal branding op orde heeft. En er zijn twee personality-awards: voor Marketeer of the Year en Marketingtalent of the Year. De prijzen werden afgelopen donderdag 30 maart  uitgereikt in het Amsterdamse Tropeninstituut.

    Lees meer over "Dit zijn de beste marketeers en marketingbedrijven van 2017"