Blog

Blog

  1. Gedragssegmentatie online bezoekers van De Persgroep

    10 juli 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    margot rozendaal.jpg

    De digitalisering heeft een belangrijk nieuw element toegevoegd aan het marketingvak: accountability. Margot Roozendaal, manager customer intelligence bij De Persgroep, licht toe.

    Het afleggen van verantwoording over de geboekte resultaten is niet langer een intuïtieve bezigheid, het is een serieuze aangelegenheid met glasheldere cijfers geworden. Niet langer kunnen marketeers zich verschuilen achter het aloude credo dat de helft van het marketingbudget geldverspilling is, maar dat onduidelijk is welke helft dat is.

    Data en analyse hebben marketing getransformeerd van een dwarsliggende puber naar een volwassen gesprekspartner, die relevantie, tijdigheid en juistheid hoog in het vaandel heeft staan. In dat werkveld is Margot Rozendaal actief als manager customer intelligence bij De Persgroep Nederland. Tijdens de pim themasessie 'Data science: the wizards aan het woord'  schetst zij een beeld van haar werkzaamheden

    Lees meer over "Gedragssegmentatie online bezoekers van De Persgroep"

  2. PIM & Spotler B2B Marketing Trendrapport 2018: How to make it human again?

    12 juni 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Het menselijke contact steeds belangrijker in B2B-marketing
    Leusden, 12 juni 2018 – In een wereld waar de technologische ontwikkelingen ons in een sneltreinvaart voorbij lijken te trekken, blijft het menselijk contact echter de doorslaggevende succesfactor voor marketeers in business-to-business-markten. Dat is de belangrijkste conclusie uit het ‘B2B Marketing Trendrapport 2018’ dat Platform Innovatie in Marketing (PIM) en e-mailmarketingspecialist Spotler op dinsdag 12 juni 2018 hebben gepresenteerd. Het rapport draagt dan ook de veelzeggende ondertitel ‘How to make it human again?’.

    Lees meer over "PIM & Spotler B2B Marketing Trendrapport 2018: How to make it human again?"

  3. De vijf belangrijkste trends in digital marketing van 2018

    30 mei 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Hans Molenaar
    Het digitale landschap is constant in beweging en de dynamiek neemt dagelijks toe. Toch zijn er in dit stormachtige vakgebied wel significante patronen te herkennen. Als je alle onderzoeken en trendrapporten op een rij zet, springt één ding uit: de invoering van de nieuwe Europese privacywetgeving. Klantgerichte marketing in het digitale tijdperk mogen marketeers niet overlaten aan het oordeel van juristen en accountants. Geen enkele organisatie of marketeer kan zich permitteren niet serieus met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) aan de slag te gaan.

    Lees meer over "De vijf belangrijkste trends in digital marketing van 2018"

  4. Kloteklanten 3.0: Klantvriendelijk in een hyperconnected wereld

    24 mei 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Ruim 10 jaar na het verschijnen van zijn eerste boek ‘Kloteklanten‘, gaf Egbert Jan van Bel op dinsdag 22 mei 2018 tijdens Media Villa Arnhem zijn visie op klantgerichtheid of beter: klantvriendelijk in een hyperconnected wereld.

    In een overvolle zaal in Stadsvilla Sonsbeek werd de geschiedenis van ‘Kloteklanten’ en het onderzoek naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland uit de doeken gedaan. Ook kwam de klantvriendelijkheid van organisaties nu en in de toekomst aan bod. Hoe kun jij, nu en in de toekomst, een klantvriendelijk bedrijf worden? En wat is daarvoor nodig?

    Lees meer over "Kloteklanten 3.0: Klantvriendelijk in een hyperconnected wereld"

  5. Dance4Life focust op gedragsverandering met de Journey4Life

    10 mei 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    India_Credits dance4life.JPG
    Interview met Eveline Aendekerk, executive director bij Dance4Life.
    “Het risico dat onveilige seks met zich meebrengt, is wereldwijd de grootste bedreiging voor de gezondheid van jongeren. Denk daarbij aan ongewenste zwangerschappen, HIV en SOA’s, maar ook aan seksueel geweld. Voor meisjes is dit gezondheidsrisico nummer één, voor jongens nummer twee. Dance4Life ziet het als haar maatschappelijk taak jongeren wereldwijd eigen keuzes te leren maken over hun seksleven en hun relaties en zo bij te dragen aan oplossingen.”

    Lees meer over "Dance4Life focust op gedragsverandering met de Journey4Life"

  6. DSM gaat resoluut de grote maatschappelijke uitdagingen aan

    28 april 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Picture Jacobine Das Gupta.jpg
    Interview met Jacobine Das Gupta, Director Brighter Living Solutions bij DSM in het Corporate Sustainability Team.
    “Wij kunnen niet succesvol zijn noch succes claimen in een samenleving die faalt.’ Het zijn niet de woorden van een aansprekende inspiratiebron als Mahatma Gandhi of Martin Luther King. De quote is van Feike Sijbesma, geen politicus maar chief executive officer van Koninklijke DSM. De uitspraak staat symbool voor een duidelijke tendens in het bedrijfsleven wereldwijd. Want daar waar lokale overheden op het gebied van maatschappelijk verantwoordelijkheden meer en meer steken laten vallen, pakken ondernemingen juist deze handschoen op.

    Lees meer over "DSM gaat resoluut de grote maatschappelijke uitdagingen aan"

  7. Manon Struijs is winnaar van de Marketing Thesis Award 2018

    13 april 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Genomineerden-MTA-2018.jpg
    Door Hans Molenaar
    De Nederlandse marketingwetenschap heeft internationaal gezien een goede reputatie. Voor een relatief klein land hebben we een kwalitatief hoogwaardige academische marketinggemeenschap die hoog scoort op de internationale lijstjes. De afstudeerscripties van marketingstudenten aan universiteiten in Nederland leveren dan ook regelmatig interessante wetenschappelijke inzichten op. Dit jaar viel vooral de thesis van Manon Struijs van de Tilburg University op. Zij mocht deze week daarom de ‘Marketing Thesis Award 2018’ plus bijbehorende cheque van 500 euro in ontvangst te nemen.

    Lees meer over "Manon Struijs is winnaar van de Marketing Thesis Award 2018"

  8. De aandacht beweegt van het product naar de klant bij Miele

    6 april 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    patricia.jpeg
    Interview met Patricia Slootjes, director marketing bij Miele Nederland
    In een wereld waar de mogelijkheden voor de consument dankzij het internet vrijwel onbegrensd zijn, maken merken niet meer hét onderscheid door het leveren van goede producten of diensten. Natuurlijk wordt het werk van de marketeers bij Walt Disney een stuk eenvoudiger door de kwalitatief hoogstaande films en series die deze onderneming produceert. Maar in toenemende mate dienen ondernemingen zich te focussen op de beleving van de klant, die niet langer beperkt wordt door formele grenzen.
    Het zijn ondernemingen als Coolblue en Zappos die dé standaard voor klantbeleving neerzetten, een niveau dat consumenten in het digitale tijdperk ook van andere marktpartijen verwachten. Marketeers duiden deze beleving met customer experience, de som van alle belevingen van een klant tijdens de interacties met een merk, zowel offline als online. Daarbij gaat het niet om een bepaald moment, maar om het geheel van momenten in de hele customer journey en over de gehele beleving van het 'klant' zijn. Bedrijven en instellingen zijn inmiddels doordrongen van het gegeven dat de totale klantbeleving zorgt voor onderscheidend vermogen en dat je met klantbeleving kunt werken aan een geliefd merk.

    Lees meer over "De aandacht beweegt van het product naar de klant bij Miele"

  9. Merk-waardig gedrag is de essentie van customer experience

    3 april 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    kees kerkvliet.png
    Interview met Kees Kerkvliet, managing director van klantbelevingsbureau TOTE-M

    De digitale revolutie heeft het vakgebied van marketing en communicatie definitief veranderd. Niet langer staat het product of de dienst centraal, maar de interactie met de klant. De consument die bijna altijd en overal in contact staat met de wereld bepaalt de te volgen strategie. Het bieden van een merk-waardige customer experience is voortaan het uitgangspunt. Of was dit altijd al het vertrekpunt?

    Voor Kees Kerkvliet is de customer experience dagelijkse kost. Als managing director van klantbelevingsbureau TOTE-M richt hij zich op het optimaliseren van klantinteracties en klantbeleving. Met deze onderneming creëert, faciliteert en borgt hij waardevolle ontmoetingen tijdens de reis van klanten en medewerkers. Daarnaast is hij als kerndocent verbonden aan de Beeckestijn Business School.

    Lees meer over "Merk-waardig gedrag is de essentie van customer experience"

  10. PIM Trendrapport 2018: connected society - relatie tussen mens en technologie

    12 maart 2018 - door PIM Redactie - 2 reacties

    rodion-kutsaev-184298.jpg

    Wie de komende jaren een sterk merk wil bouwen, moet verder kijken dan de nieuwste gadgets. Dit is te lezen in het nieuwe trendrapport ‘Connected society – relatie tussen mens en technologie’, dat Platform Innovatie in Marketing (PIM) vandaag publiceert. Gebaseerd op trendonderzoek biedt het rapport essentiële kennis voor marketeers en iedereen die betrokken is bij de toekomst van merken.
    “Het vaststellen van trends is iets anders dan het doen van toekomstvoorspellingen. Het gaat ook verder dan simpelweg raden welke technologie er nu weer gaat doorbreken. Onze focus ligt op sociaal-culturele trends. Deze beschrijven veranderingen in menselijke behoeften en gedragingen. We verklaren onze trends met behulp van onderzoek uit de sociale wetenschappen zoals psychologie en sociologie.”

    Lees meer over "PIM Trendrapport 2018: connected society - relatie tussen mens en technologie"

  11. ‘Nespresso zou mijn World Marketing Company Award winnen’

    6 maart 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    van eck 2.jpg

    Op 29 maart reiken NIMA, Adfo Groep en PIM de Dutch Marketing Awards uit in het KIT in Amsterdam. De Dutch Marketing Awards worden door marketingprofessionals beschouwd als de belangrijkste marketing-vakprijzen in Nederland omdat ze betrekking hebben op de gehele marketingstrategie van organisaties. Genomineerd in de categorie Marketing Company of the Year zijn De Hartstichting, Hello Fresh, RegioBank en Rituals. Voorzitter van het college Registermarketeers en merkstrateeg Marc van Eck was juryvoorzitter van de vier ‘companyprijzen’ én de MarketingCompany of the Year: ‘Een case kan je enorm kan aanspreken, maar onvoldoende voldoen aan de criteria betekent niet winnen.’

    Lees meer over "‘Nespresso zou mijn World Marketing Company Award winnen’"

  12. Guy van Liemt (EHERO ) over de coolste Internal Branding-cases: ‘Binnen beginnen om buiten te winnen’

    26 februari 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    388x198-Guy-van-Liemt-copy.png

    Op 29 maart reiken NIMA, Adfo Groep en PIM de Dutch Marketing Awards uit in het KIT in Amsterdam. De Dutch Marketing Awards worden door marketingprofessionals beschouwd als de belangrijkste marketing-vakprijzen in Nederland omdat ze betrekking hebben op de gehele marketingstrategie van organisaties. Genomineerd in de categorie Internal Branding Company of the Year zijn WE Fashion, Bynder, YourSurprise. Geluk- en purpose-expert, marcomstrateeg en – natuurlijk – auteur van de nieuwe marketingcommunicatiebijbel Guy van Liemt was juryvoorzitter: ‘Bij internal branding wil je met je eigen zintuigen waarnemen hoe het merk intern leeft en tot leven wordt gebracht.’

    Lees meer over "Guy van Liemt (EHERO ) over de coolste Internal Branding-cases: ‘Binnen beginnen om buiten te winnen’"

  13. Erik van Engelen (Eneco) over Start Ups met de béste marketing: ‘Het begint allemaal met de magic’

    22 februari 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    van-engelen-768x512.jpg

    Op 29 maart reiken NIMA, Adfo Groep en PIM de Dutch Marketing Awards uit in het KIT in Amsterdam. De Dutch Marketing Awards worden door marketingprofessionals beschouwd als de belangrijkste marketing-vakprijzen in Nederland omdat ze betrekking hebben op de gehele marketingstrategie van organisaties. Genomineerd in de categorie Marketing Start Up of the Year zijn Koupe, Swapfiets en The Avocado show. Voormalig Marketeer of the Year Erik van Engelen was juryvoorzitter: ‘Jij hebt het over “postje marketing”, maar ik zie juist één en al marketing bij de start ups.’
     

    Lees meer over "Erik van Engelen (Eneco) over Start Ups met de béste marketing: ‘Het begint allemaal met de magic’"

  14. Dutch Marketing Awards 2018: Dit zijn de finalisten

    7 februari 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    300x250_dma18.gif
    Op 29 maart reiken NIMA, Adfo Groep en PIM de Dutch Marketing Awards uit in het KIT in Amsterdam. Onder leiding van juryvoorzitter Marc van Eck heeft de vakjury de finalisten gekozen in de categorieën Start Up, Scale Up, Marketing Company en Internal Branding Company of the Year. Susanne van Nierop van Adfo Groep was juryvoorzitter van de Marketeer of the Year.
        

    Lees meer over "Dutch Marketing Awards 2018: Dit zijn de finalisten"

  15. Marketing, Insights & Analytics-event trekt ruim 2400 bezoekers

    5 februari 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    BP_MOA_MIE_2018_lowres_0175.jpg

    Cultuuromslag sector zichtbaar tijdens het MIE.
    Ruim 2400 marketeers, data-analisten, insights managers en research professionals bezochten op 31 januari en 1 februari het MIE, het grootste marketing, insights en analytics event van Nederland. Opvallend in de presentaties was de grote nadruk op de samenhang van marketing, analytics en insights. De MOA, het organiserende expertise center voor marketing –insights, onderzoek en analytics, constateert dat de veranderingen binnen het research-vak nu steeds zichtbaarder zijn en dat er sprake is van een cultuuromslag. Nieuw dit jaar waren de partnerships van het Tijdschrift voor Marketing en de BVA. Via deze partners kon het MIE vooral veel marketeers verwelkomen. 

    Lees meer over "Marketing, Insights & Analytics-event trekt ruim 2400 bezoekers"