Berichten geschreven door PIM Redactie

Blog

  1. Wat marketeers kunnen leren van De Librije

    17 februari 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Intimiteit is de basis van elke goede klantbeleving, aldus Tjeerd den Boer. Juist in tijden van multichannel marketing. Al jaren beweegt hij zich achter de schermen bij de Librije. Daar tekende hij de belangrijkste 'boerenwijsheden' op die het succes van dit driesterrenrestaurant verklaren. Tijdens de PIM-sessie over Customer Experience op 3 maart, onthult hij wat we van deze 'High Performing Organisatie' kunnen leren en vertaalt hij hun lessen naar de wereld van de moderne marketeer.

    Lees meer over "Wat marketeers kunnen leren van De Librije"

  2. De indrukken van een dagje World Economic Forum

    3 februari 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    PIM's Yvonne Nassar was onlangs in Davos en liep daar de wereld tegen het lijf. Adformatie publiceerde haar ervaringen. 

    Lees meer over "De indrukken van een dagje World Economic Forum"

  3. PIM Trendrapport 2020: Van geluk naar betekenis: hoe merken kunnen bijdragen aan een zinvol leven

    30 januari 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Leusden, 30 januari 2020 –  Geluk is vluchtig, betekenis is bestendig. In de huidige westerse wereld zijn mensen daarom minder op zoek naar spullen of hedonistische ervaringen en meer naar een zinvol leven. Dat blijkt uit het PIM Trendrapport 2020 - The search for meaning, dat op 30 januari werd gelanceerd tijdens het PIM Trend Fest. Merken die bijdragen aan mentale gezondheid, sociale verbondenheid en de overstijging van het individu, kunnen zich op een unieke manier verbinden met hun klanten en zo hun relevantie en succes op lange termijn verhogen.

    Lees meer over "PIM Trendrapport 2020: Van geluk naar betekenis: hoe merken kunnen bijdragen aan een zinvol leven"

  4. Auping: 'Marketing is meer dan een love brand zijn'

    13 januari 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Beddenfabrikant Auping gooide in 2018 het campagneroer drastisch om en introduceerde de slogan 'Met Liefde'. Het doel: een 'love brand' worden. Dat lukt. Toch is het slecht één laag van de marketingaanpak. Marketing manager Ine Stultjens onthult tijdens het PIM Trend Fest op 30 januari hoe Auping zichzelf op verschillende fronten ontwikkelt en zo bijdraagt aan een wereld waarin mensen zich beter voelen.

    Lees meer over "Auping: 'Marketing is meer dan een love brand zijn'"

  5. De meest succesvolle campagne begon niet als campagne

    10 januari 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Al jaren geleden startte VGZ met het concept Zinnige Zorg. Niet als campagne of slogan, maar als strategie om betere en passende zorg te leveren tegen lagere kosten. Dit was zo succesvol dat de marketingcampagne eruit voortkwam. 'Dit is letterlijk vormgegeven door de medewerkers', vertelt Esther Hendriks, transitiemanager en kwartiermaker bij VGZ. Het leverde de verzekeraar ruim 200.000 nieuwe klanten op en medewerkers die trots zijn op hun werk. 

    Lees meer over "De meest succesvolle campagne begon niet als campagne"

  6. Merkkracht stijgt door gepersonaliseerde aanpak

    10 januari 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Als mensen meer betekenis willen geven aan hun leven, zoals het PIM Trendrapport 2020 stelt, wat betekent dit dan voor marketeers? Hoe kunnen zij daaraan bijdragen? Andrew Steele is Head of Product bij DNAfit, een organisatie die genetische technologie gebruikt om mensen advies te geven over fitness en voeding die bijdragen aan hun gezondheid en geluk. Het succes ervan, legt hij uit, zit hem in het beschikbaar komen van nieuwe producttechnologie, gekoppeld aan een universeel menselijk verlangen om te delen.

    Lees meer over "Merkkracht stijgt door gepersonaliseerde aanpak"

  7. Dutch Marketing Awards 2020

    19 december 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    DMA 2020.png

    Wie vind jij de ‘Marketeer of the Year’ of ‘Marketing Talent of the Year’. Welke Nederlandse organisaties hadden volgens jou de beste marketingprestaties? Nomineer voor 31 december 2019 via de website van Dutch Marketing Awards.

    Lees meer over "Dutch Marketing Awards 2020"

  8. Gino van Ossel wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2019 met 'Retail - De digitale hysterie voorbij'

    26 november 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    MarketingLiteratuurprijs_WHP_img_6728.jpg

    Amsterdam, 26 november 2019 – ‘Retail - De digitale hysterie voorbij’ is op 26 november door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2019. Auteur Gino van Ossel presenteert hierin een praktische aanpak om als retailer of merk succesvol te zijn in digitale tijden. De jury roemt vooral het vernieuwende concept optichannel waarmee retailers op geheel eigen wijze een antwoord kunnen geven op de digitale uitdagingen. Platform Innovatie in Marketing (PIM) reikte de prijs voor de 17e keer uit. Winnend studieboek was ‘Digital Marketing Fundamentals, from Strategy to ROI’.

    Lees meer over "Gino van Ossel wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2019 met 'Retail - De digitale hysterie voorbij'"

  9. Onderscheid begint met het doorgronden van drijfveren

    21 november 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    beeld trendsessie cover.png

    Rotterdam 21 november 2019 – Op 30 januari 2020 verschijnt het PIM Marketing Trendrapport 2020, opgesteld door TrendsActive. Het onderzoek toont aan dat mensen vooral zoeken naar manieren om betekenis te geven aan hun leven. In het rapport krijgen marketeers concrete handreikingen om hierop in te spelen. Het is het 15e jaarlijkse trendrapport in opdracht van Platform Innovatie in Marketing.

    Marketeers willen allemaal 'de klant centraal stellen'. Daarvoor moet je echt begrijpen wat de behoeften en drijfveren van individuen zijn. Het thema van het Trendrapport 2020 is daarom: de zoektocht naar betekenis.

    Lees meer over "Onderscheid begint met het doorgronden van drijfveren"

  10. Alexander van Dam treedt toe als penningmeester van PIM

    14 november 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Foto Alexander van Dam.jpg
    Rotterdam, 15 november 2019 – Op 15 november start Alexander van Dam als penningmeester en bestuurslid van Platform Innovatie in Marketing (PIM). Met de aanstelling van deze ervaren finance professional wil PIM het financiële vak en het marketingvak dichter bij elkaar brengen met als doel om samen meer impact te hebben. Van Dam is Finance Director bij AGU B.V.

    Lees meer over "Alexander van Dam treedt toe als penningmeester van PIM"

  11. Jury voorzitter Hans Molenaar over de genomineerde boeken van 2019

    14 november 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Welk boek maakte het meeste indruk op de jury? Welk boek draagt het meest bij aan de vernieuwing binnen het marketing vakgebied? Je hoort het allemaal op 26 november.
    Vorig jaar mocht Ruud Frambach de bijbehorende award in ontvangst nemen voor zijn boek ‘Doet marketing ertoe?’. Dit jaar zijn er opnieuw 11 nieuw verschenen marketingboeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuur Prijs. De winnaar van dit jaar wordt bekendgemaakt tijdens deze sessie.

    Lees meer over "Jury voorzitter Hans Molenaar over de genomineerde boeken van 2019"

  12. Dit zijn de genomineerden voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2019

    4 november 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    PIM Marketing Literatuur Prijs 2019_visual.jpg

    Rotterdam, 4 november 2019 – Vandaag maakte de vakjury de nominaties bekend van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2019. Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs, die dit jaar voor de 17e keer wordt uitgereikt, een impuls geven aan de ontwikkeling van het marketingvak. De genomineerden geven blijk van een originele visie op marketing en stimuleren lezers om met nieuwe inzichten aan de slag te gaan. Opvallend is dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen veel aandacht krijgen dit boekenjaar. Vorig jaar mocht Ruud Frambach de bijbehorende award in ontvangst nemen voor zijn boek ‘Doet marketing ertoe?’.

    Lees meer over "Dit zijn de genomineerden voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2019"

  13. 'Old school' en 'new school' marketing hebben elkaar nodig

    8 oktober 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    ferdinand.jpg

    Marketing is een stuk spannender geworden dankzij de innovatieve technieken en grote hoeveelheden data die vandaag de dag beschikbaar zijn. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden maar ook valkuilen, signaleert marketeer Ferdinand Götzen. 'Ik geloof dat de lean aanpak de toekomst van marketing is maar we mogen nooit vergeten dat het vak in de eerste plaats draait om mensen en psychologie'. Tijdens de bijeenkomst van Platform Innovatie in Marketing op 29 oktober legt Ferdinand uit hoe je het beste van beide werelden kunt combineren en hoe je de 'zeven zonden van marketing' vermijdt.

    Lees meer over "'Old school' en 'new school' marketing hebben elkaar nodig"

  14. Samen optrekken in de customer journey

    6 september 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    rene kamphuis.jpg

    De customer journey kent, zeker in B2B, geen eenduidig volgordelijk proces meer. De klantrelatie kent een complexere dynamiek en data speelt een steeds grotere rol. Daarmee wordt samenwerking tussen sales en marketing belangrijker. Hoe zorg je dat 'zij van sales' en 'zij van marketing' samenwerken als 'wij van de klant'? Sales Innovation Manager René Kamphuis van KPN vertelt dat tijdens de sessie op 29 oktober. In dit artikel legt hij uit waarom die samenwerking zo belangrijk is en hoe KPN deze zelf organiseert.  

    Lees meer over "Samen optrekken in de customer journey"

  15. Marketeer, pak je rol in MVO

    14 augustus 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Bart Bruggenwirth.png

    Je moet helemaal niks, vindt Bart Brüggenwirth van b-open, maar er zijn veel goede redenen om je als marketeer bezig te houden met MVO. Op 18 september legt hij tijdens een PIM-sessie uit hoe jij hierin binnen het bedrijf je rol kunt pakken en wat de relatie is met purpose marketing.

    Lees meer over "Marketeer, pak je rol in MVO"