Dit gaan we doen met jullie suggesties

10 april 2020 om 15:16 door PIM Redactie

Marketeers op zoek naar klankbord en inspiratie voor veranderd marketinglandschap

Dit gaan we doen met jullie suggesties

Op 1 april stuurden we jullie een aantal vragen en de respons was overweldigend: veel, snel, openhartig en uitgebreid. Bedankt daarvoor! We delen hier de resultaten. Deze gebruiken wij in ieder geval om ons aanbod van de komende maanden aan te scherpen. Daarnaast kwamen we veel goede tips tegen, die we graag met jullie delen.

inspiration.jpg

Dit houdt ons bezig
De antwoorden laten een aantal effecten zien die voor een groot deel van zakelijk Nederland gelden: voor een enkeling neemt het werk toe, voor de meesten neemt het werk en de omzet af. Werken vanuit huis is wennen, maar de routine komt er langzaam in.

Daarnaast blijken er specifieke marketingvraagstukken te zijn die ons als marketing professionals extra bezighouden:

  • Korte termijn: Marketeers denken na over de vraag hoe zij vandaag hun marketingcommunicatie in moeten zetten. Welke boodschap via welke kanalen? Kansen en valkuilen liggen dicht bij elkaar. Wel of niet inhaken op de gevolgen van de coronacrisis en hoe dan? Hoe kun je dat authentiek en genuanceerd doen? Wat heeft nu waarde voor de doelgroep en hoe past zulke 'crisiscommunicatie' nu en straks in de strategie en propositie? Moet je nu pas op de plaats maken of juist anticyclisch investeren in marketing? Wanneer is dat verstandig? En hoe doe je dat dan?
  • Lange termijn: Wat betekent de nieuwe realiteit voor de toekomst? Respondenten benaderen deze vraag op verschillende manieren: er zijn organisaties en marketeers die de situatie gebruiken om kritisch naar hun langetermijnstrategie te kijken. Hoe verandert de klant? Moeten we op zoek naar nieuwe verdienmodellen? Hoe transformeren we juist en tijdig?

Over alle antwoorden heen zien we bovendien dat jullie graag van elkaar willen horen hoe jullie met deze vraagstukken omgaan. Er is behoefte aan inspiratie, maar ook aan een klankbord. Met name de lange termijn is een bron van vragen: hoe ziet de wereld er straks uit en wat voor effecten heeft dat op marketing en communicatie?

China-sessie: sparren over kansen tijdens deze crisis
Het is in ieder geval duidelijk dat jullie juist nu behoefte hebben aan kennis en inspiratie, dus we zetten ons programma voort, maar dan virtueel. We besteden daarbij extra aandacht aan het uitwisselen van kennis en we faciliteren meer mogelijkheden om met elkaar te sparren. Ook de sessie van 15 april is hierop ingericht. Mark Greeven, professor innovatie en strategie aan de IMD Business School deelt best practices van het Chinese bedrijfsleven in deze crisis. In online break-out sessies ga je met elkaar in gesprek hoe je deze kennis in je eigen situatie kunt toepassen.

De rest van het programma van dit jaar herijken we en passen we aan om zo veel mogelijk tegemoet te komen aan de informatiebehoefte die nu bij jullie leeft. Onze sessie in mei heeft inmiddels de werktitel ’1,5m economie’, om aan te geven dat we volop bezig zijn jullie van de juiste inhoud te voorzien.

Tips
Tussen de antwoorden vonden we ook waardevolle tips, die we graag met jullie delen.

  • Dit is een goede tijd om je eigen kennis met klanten te delen en zo op een positieve manier in de aandacht te blijven.
  • Het onderhouden van persoonlijke relaties met klanten wordt in veel gevallen gewaardeerd. Juist nu is een telefoontje voor veel relaties extra waardevol.
  • Door de situatie krijgen virtuele kanalen een belangrijkere rol in de marketing en communicatie. In veel bedrijven ontstaat daardoor nu meer bereidheid om daarin te investeren. Evenementen ontdekken bijvoorbeeld aanvullende digitale mogelijkheden die ook na de crisis relevant blijven. Het social media gebruik stijgt. Online verkopen krijgen een boost, dus ook de marketing en communicatie die daarmee gepaard gaat wordt belangrijker. De vele ervaringen die mensen nu opdoen met digitaal een-op-een-contact bieden nieuwe kansen voor de marketingcommunicatie, zowel in b2b als b2c. Heb je nu tijd over, dan is dit een goed moment om je extra te verdiepen in de technieken en de mogelijkheden daarvan voor jouw marketing- of communicatiestrategie.
  • Je kunt de uitkomst van deze situatie niet voorspellen, maar je kunt je wel voorbereiden door verschillende scenario's uit te werken.
  • Neem actie op de korte termijn maar blijf trouw aan je visie en je merkwaarden.

Over het onderzoek
Het onderzoek werd op 1 april verstuurd en bestond uit vier open vragen. 94 respondenten beantwoorden de vragen, waarvan 50% marketingprofessionals in dienstverband en 50% zelfstandigen of ondernemers.