AI ontrafeld: van buzzword naar marketingvraagstuk

AI ontrafeld: van buzzword naar marketingvraagstuk

29 april 2019 om 19:18 - door PIM Redactie - 12 reacties

Cognitive Computing, of het iets smallere begrip Artificial Intelligence, heeft talrijke toepassingen, ook binnen marketing. De techniek wordt snel krachtiger en daarmee relevanter, ziet Joris van Heukelom. Hij ontrafelt het begrip en roept op tot een ethische benadering. ‘De techniek moet mensen helpen een probleem op te lossen. Wanneer je de mens als het probleem ziet, zit je op een gevaarlijk spoor.’


Joris van Heukelom was Vice President Content & Marketing bij MTV Networks en CEO van Sanoma Digital, maar in zijn huidige rol als partner van Makerstreet staat hij meer dan ooit met zijn neus dicht op digitale innovatie. Op 14 mei zal hij de zin en onzin van AI ontrafelen en met ons verkennen hoe we ons als mens en marketeer kunnen verhouden tot de vele mogelijkheden die de techniek ons biedt.

Wat is artificial intelligence?

‘Artificial Intelligence is een onderdeel van het bredere begrip Cognitive Computing. Als je dat simpel wil uitleggen zijn dat alle pogingen om een machine cognitieve taken van een mens te laten overnemen: het verzamelen van data, het verwerken ervan en het gereed maken van betekenisvolle output. Dat klinkt simpel maar kent zo veel gradaties en toepassingen dat hierdoor een hele nieuwe wereld van mogelijkheden ontstaat. Daarom is het zo belangrijk dat je goed nadenkt wat je ermee kunt en wilt; in je dienstverlening, in je product, in je omgeving.’

Waarom is het juist nu zo actueel?

‘Daar zijn drie belangrijke drivers voor. Ten eerste is er meer data dan ooit. Denk alleen al aan alle data die beschikbaar komt via het gebruik van je mobiele telefoon. Maar ook sensordata, die overal wordt vastgelegd, sociale media en gericht verzamelde data van bijvoorbeeld loyalty cards. Er ontstaan ‘data lakes’ met enorme hoeveelheden data waar je betekenis aan kunt geven – als je daar tenminste de rekenkracht voor hebt. Dat brengt me bij de tweede driver: de computersnelheid neemt exponentieel toe (de bekende Wet van Moore die stelt dat processorsnelheid elke twee jaar verdubbelt) en daardoor kunnen we ineens die data ontsluiten, analyseren en interpreteren. Tot slot ontwikkelen we steeds slimmere algoritmes die steeds complexere data-analyses kunnen maken. Alle noodzakelijke condities zijn aanwezig – het is nu aan ons om ze te benutten.’

Waar zitten de kansen voor marketing?

‘Dat ligt eraan hoe je marketing definieert. Als je begint bij de smalle definitie van promotie en PR, zijn er al heel veel toepassingen. Door alle data die beschikbaar komt en de analyses die je daarvan kunt maken, is een fijnmazige differentiatie van je doelgroep mogelijk. Die kleine clusters kun je bedienen met gerichte boodschappen en interactie. Met AI zijn die zaken voor een groot deel te automatiseren. Ik zie marketing graag in de bredere definitie, waar ook productontwikkeling en dienstverlening deel van uitmaken. In de dienstverlening zie je nu al goede voorbeelden van chatbots en voice robots die klanten het gevoel geven met een echt mens te praten en die vragen vaak beter en snellere kunnen beantwoorden dan een gemiddelde callcentermedewerker.
Het wordt wat mij betreft nog veel interessanter als je data zodanig gaat analyseren met Deep Learning dat je patronen ontdekt die je niet had kunnen voorzien; antwoorden waar je de vraag nog niet voor had. Zo kun je de werkelijke behoeften van je doelgroep ontdekken, en vervolgens producten en diensten ontwikkelen die aan die behoeften voldoen. Daarin zitten de grootste kansen, daarmee kun je een enorme competitive advantage creëren. Dat vergt wel een heel goed begrip van de materie en het besef dat hier ethische kanten aan zitten.’

Over welke ethische kanten heb je het dan?

Technologie moet altijd dienend blijven. Het kan ons helpen om problemen om te lossen, maar het is verstandig als de mens de regie houdt. Wanneer je de mens ziet als het probleem, kun je snel uit de bocht vliegen. Ik noem een ontwikkeling zoals in China, waar je ‘sociale punten’ kunt behalen of verliezen als je overtredingen begaat, die in het publieke domein worden geregistreerd, bijvoorbeeld als je door een rood licht loopt. Wordt je socialepuntensaldo te laag, dan kom je bijvoorbeeld niet meer in aanmerking voor een lening of een huis. Komt verder geen mens aan te pas. Dat lijkt voor ons misschien onrealistisch, maar het kan en het gebeurt! Juist daarom moeten we blijven nadenken. Techoptimisten zoals Ray Kurzweil stellen dat in 2045 de computer slimmer is dan de mens. Dat is misschien zo voor cognitieve taken, maar er is ook nog zoiets als empathie, begrip en interpretatie. Computers kunnen heel goed denken, maar mensen kunnen nádenken. Computers kunnen leren, maar wij bouwen de algoritmes waarmee we bepalen hoe ze leren en wat ze leren. Juist omdat ze dat heel goed kunnen, is het belangrijk dat wij die ethische aspecten in de gaten houden.’

Wat kunnen we met deze kennis?

Zorg in ieder geval dat je begrijpt wat de techniek kan en wat hij niet kan, daar gaan we het op 14 mei zeker over hebben. De mogelijkheden zijn enorm groot, ik zie hier bij Makerstreet elke dag hoe jonge ontwikkelaars werken aan de dienstverlening van de komende vijf tot tien jaar. Verdiep je in de techniek en bepaal zelf wat voor jouw business relevant is. Wees daarin niet te bescheiden als marketeer: Cognitive Computing kan je verrassen met inzichten die verder gaan dan je had kunnen bedenken – als jij die inzichten weet om te zetten in een relevant aanbod, ontstaat er een competitive advantage waar marketeers tien of twintig jaar geleden alleen maar van konden dromen. 

Deel dit bericht

Reacties

  1. how to get help in windows 10how to get help in windows 10 Schreef op 30 mei 2019 om 06:00:47

    I all the time used to study piece of writing in news papers but now as I am a user of net thus from now I am using net for articles or reviews, thanks to web.

  2. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 31 mei 2019 om 13:54:23

    Because the admin of this web page is working, no uncertainty very soon it will be renowned, due to its quality contents.

  3. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 1 juni 2019 om 02:25:03

    Remarkable! Its really amazing paragraph, I have got much clear idea regarding from this post.

  4. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 1 juni 2019 om 08:51:26

    Hi! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers?

    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing several weeks of hard work due to no data backup. Do you have any methods to prevent hackers?

  5. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 4 juni 2019 om 21:32:48

    It is perfect time to make some plans for the long run and it's time to be happy. I have learn this put up and if I could I wish to suggest you some interesting things or tips. Maybe you could write next articles referring to this article. I want to read more issues about it!

  6. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 6 juni 2019 om 14:34:13

    Thanks for finally talking about >AI ontrafeld: van buzzword naar marketingvraagstuk - PIM <Loved it!

  7. http://tinyurl.comhttp://tinyurl.com Schreef op 9 juni 2019 om 03:19:08

    Aw, this was an exceptionally nice post. Taking the time and actual effort to make a good article… but what can I say… I procrastinate a lot and never manage to get nearly anything done.

  8. gamefly free trial 2019 coupongamefly free trial 2019 coupon Schreef op 10 juni 2019 om 19:22:20

    Good day! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting a new project in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a wonderful job!

  9. quest barsquest bars Schreef op 16 juni 2019 om 18:14:12

    Hi, i think that i saw you visited my website so i came to go back the prefer?.I am attempting to in finding issues to improve my website!I guess its adequate to use a few of your ideas!!

  10. tinyurl.comtinyurl.com Schreef op 17 juni 2019 om 13:14:02

    We stumbled over here from a different website and thought I might check things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to exploring your web page again.

  11. quest bars cheapquest bars cheap Schreef op 23 juni 2019 om 13:21:37

    Hi there! I know this is kinda off topic nevertheless I'd figured I'd ask.

    Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog article or vice-versa? My site discusses a lot of the same topics as yours and I think we could greatly benefit from each other. If you might be interested feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from you! Awesome blog by the way!

  12. http://tinyurl.comhttp://tinyurl.com Schreef op 1 juli 2019 om 13:54:52

    Hey there! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to take a look. I'm definitely enjoying the information. I'm bookmarking and will be tweeting this to my followers! Excellent blog and brilliant design and style.

Plaats een reactie