‘Hogere omzet en winst voor fastfoodrestaurants door meer sfeer op locatie’

17 april 2019 om 17:31 door PIM Redactie

‘Hogere omzet en winst voor fastfoodrestaurants door meer sfeer op locatie’

Olaf van der Burg wint Dutch Marketing Thesis Award voor scriptie over de invloed van het interieur op de resultaten van fastfoodrestaurants.

Rotterdam, 17 april 2019 – Platform Innovatie in Marketing (PIM) reikte op 15 april de ‘Dutch Marketing Thesis Award’ uit aan Olaf van der Burg van Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek laat zien dat klanten van fastfoodrestaurants meer geld uitgeven en een hogere waardering toekennen aan restaurants met een hogere esthetische sfeer.

Marketingstudenten van verschillende Nederlandse universiteiten streden met hun afstudeerscripties om de Dutch Marketing Thesis Award. PIM organiseert deze verkiezing in samenwerking met Marketing Associatie Nederland om zo een brug te slaan tussen marketingwetenschap en praktijk. Drie finalisten presenteerden hun scripties tijdens het PIM-event ‘the war on marketing talent’ op 15 april.


Praktisch toepasbaar

De praktische toepasbaarheid van Olafs studie was een belangrijke reden om zijn afstudeerscriptie tot de winnende uit te roepen. Juryvoorzitter Hans Molenaar: ‘Olaf heeft goed onderzocht hoe klanten omgaan met een kwalitatief betere beleving en wat het effect hiervan is op koopgedrag. Die leidt tot concrete aanbevelingen die voor veel marketeers en organisaties heel waardevol kunnen zijn. De bevindingen zijn interessant voor fastfoodrestaurants maar kunnen ook goed doorvertaald worden naar bijvoorbeeld retail.’


Luxere uitstraling, hogere besteding

Olaf van der Burg licht toe: ‘Ik raakte geïntrigeerd door dit onderwerp toen McDonald’s met haar McCafé de strijd leek aan te gaan met luxe gepositioneerde concepten zoals Starbucks. Ik heb vervolgens twee McDonald’s-vestigingen in Rotterdam vergeleken: een ‘gewone’ McDonald’s en de meest luxe ter wereld, 400 meter verderop aan de Coolsingel. Daar hoor je bijvoorbeeld klassieke muziek, er zijn chesterfield banken en midden in de zaak is een luxe wenteltrap. Dat geeft een totaal andere beleving dan bij de gewone McDonald’s en leidt zelfs tot ander consumentengedrag. Klanten van de luxe vestiging vonden de hamburgers lekkerder, de service beter en dachten dat de prijzen hoger waren. Ze bleven gemiddeld 4,5 minuut langer binnen en besteedden 90 eurocent meer per order. Dat is een significant verschil. Overigens zijn niet al die effecten gunstig; in de scriptie geef ik daarom ook aanbevelingen om de voor- en nadelen te balanceren.’


Ontwikkeling van marketingtalent

Naast de inhoudelijke inzichten die het oplevert, heeft de Dutch Marketing Thesis Award 2019 nog een belangrijk effect. Olaf: ‘We hadden al voorrondes op Erasmus en moesten daar onze thesis presenteren. Dat dwingt je om naar buiten te treden en ervaring op te doen, dat vond ik heel waardevol. Daarnaast vind ik het goed dat deze prijs het marketingvak onder de aandacht brengt.’ PIM wil continu ontwikkeling in het marketingvak aanjagen én marketingtalent stimuleren. Met deze award worden beide doelen ondersteund.


Juryleden ‘Dutch Marketing Thesis Award 2019’

• Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School (juryvoorzitter)
• Riko Ooijevaar, domain enhancer & head of personalized journeys & webshop administration bij Coolblue
• Kirsten Jansen - van den Broek, marketing & communication manager bij Undutchables
• Christophe Lembregts, assistant professor aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit Rotterdam