PIM Trendrapport 2019: Welkom in het tijdperk van merkactivisme

PIM Trendrapport 2019: Welkom in het tijdperk van merkactivisme

12 februari 2019 om 21:00 - door PIM Redactie - 9 reacties

Cover trendrapport.png
De evolutie van betekenisvolle marketing is het centrale thema van het ‘PIM Trendrapport 2019’

Rotterdam, 12 februari 2019 – In toenemende mate verwachten consumenten dat merken een actieve rol spelen in het oplossen van sociaalmaatschappelijke kwesties. En dat gaat verder dan maatschappelijk verantwoord ondernemen of een inspirerende purpose definiëren. Dat is de opvallende boodschap van het trendrapport ‘Merkactivisme’ dat vandaag verschijnt. Het rapport is opgesteld door Platform Innovatie in Marketing (PIM) in samenwerking met innovatiebureau Valtech.

Merkactivisme

“Het internet heeft wereldse politieke gebeurtenissen volledig transparant gemaakt. Social media brengen mensen samen rondom uiteenlopende maatschappelijke kwesties. Dat leidt onomstotelijk tot een toename van het politieke bewustzijn van burgers. En zij verwachten oplossingen. Niet alleen vanuit de politiek, maar in steeds sterkere mate van het bedrijfsleven. Marketeers moeten zich daarom hard maken voor maatschappelijk verbeterend ondernemen. Welkom in het tijdperk van merkactivisme.”

PIM Trendrapport 2019

Dat stelt Stefan Harzevoort, strateeg bij Valtech en bestuurslid van PIM. Hij is verantwoordelijk voor het ‘PIM Trendrapport 2019’, inmiddels de veertiende editie van het veelgelezen rapport. Op basis van een uitgebreid onderzoek naar de actuele maatschappelijke ontwikkelingen schetst hij dé daadwerkelijk relevante trend voor 2019. Zijn moedige keuze verder te kijken dan technologische innovaties heeft geresulteerd in een publicatie die essentiële kennis biedt aan marketeers en iedereen die betrokken is bij de toekomst van merken.

Politiek bewustzijn

“De wereld roept om aandacht”, zegt Yvonne Nassar, voorzitter van PIM. “Mensen willen gehoord worden. Kijk naar de 16-jarige Zweedse milieuactiviste Greta Thunberg die tijdens het ‘World Economic Forum 2019’ in Davos de wereld een duidelijke boodschap heeft gegeven: “Our house is on fire. I don’t want your hope. I want you to panic… and act.” Inmiddels heeft zij wereldwijd 100.000 tieners geënthousiasmeerd om haar voorbeeld te volgen om te staken voor meer aandacht voor het klimaat.”

Progressieve merken

“Aangevoerd door een veelheid van progressieve merken hebben we in 2018 de definitieve doorbraak van het merkactivisme gezien”, duidt Stefan Harzevoort. “Het uitblinkende voorbeeld is Nike, dat via de controversiële Colin Kaepernick oproept om ergens in te geloven – zelfs als dat ten koste gaat van alles. Het lijkt deze vooruitstrevende merken stijgende omzetcijfers, meer onderscheidend vermogen, aandacht en meer loyaliteit te brengen. Maar nog belangrijker is dat die merken dichterbij hun doelgroep komen en daadwerkelijk een bijdrage aan een betere wereld leveren.”

Activisme tonen

Tegelijkertijd is ook de keerzijde van de medaille zichtbaar, zoals de boze reacties op de Gillette-campagne tegen de doorgeschoten mannelijkheid. Steeds frequenter blijken mensen in staat merken te kraken. Merken die zich afzijdig houden van stevige standpunten, geen échte actie ondernemen of als hypocriet worden beschouwd, krijgen het te verduren via bewegingen die zich middels hashtags verenigen. Maar moeten merken zich nu wel of niet van hun activistische kant laten zien? Wat zit er achter het verhoogde politieke bewustzijn van mensen? En hoe kunnen zij reageren?

Betekenisvolle marketing

Om antwoord te geven op die vragen heeft Stefan Harzevoort de evolutie van betekenisvolle marketing verkend. Hij licht in het trendrapport een aantal drijfveren uit, overtuigt met data en inspireert met cases en tips. “Als merk een standpunt innemen, een kant kiezen, dat is nieuw en voor menigeen beangstigend. Maar o zo belangrijk”, adviseert hij. “Het onderstreept waar je merk voor staat, wat je belangrijk vindt en het verstevigt de emotionele band met de klanten. Faciliteer mensen in hun wil de wereld te verbeteren. Neem de verantwoordelijkheid. Misschien breng je de wereld verder in beweging. Als het maar echt is.”
Het ‘PIM Trendrapport 2019: Merkactivisme’ kun je hier downloaden. 

Deel dit bericht

Reacties

  1. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 29 mei 2019 om 02:38:01

    Thanks for the marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you're a great author. I will be sure to bookmark your blog and will come back in the foreseeable future. I want to encourage you to continue your great work, have a nice afternoon!

  2. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 31 mei 2019 om 15:16:59

    What's up, I would like to subscribe for this website to get newest updates, so where can i do it please assist.

  3. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 2 juni 2019 om 16:31:23

    Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you, However I am encountering issues with your RSS.

    I don't understand the reason why I am unable to subscribe to it. Is there anybody else having the same RSS issues? Anybody who knows the solution can you kindly respond? Thanx!!

  4. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 6 juni 2019 om 13:58:31

    I have read so many articles about the blogger lovers however this paragraph is in fact a good article, keep it up.

  5. observation game ps4observation game ps4 Schreef op 8 juni 2019 om 14:19:56

    We stumbled over here by a different page and thought I should check things out. I like what I see so i am just following you. Look forward to checking out your web page again.

  6. quest bars cheapquest bars cheap Schreef op 14 juni 2019 om 16:33:01

    Hello to all, how is all, I think every one is getting more from this web page, and your views are good for new people.

  7. quest barsquest bars Schreef op 16 juni 2019 om 19:05:28

    Undeniably consider that which you stated. Your favorite reason seemed to be at the net the easiest thing to remember of. I say to you, I certainly get annoyed while other folks consider worries that they just don't recognise about. You controlled to hit the nail upon the highest as neatly as defined out the entire thing with no need side effect , other folks could take a signal. Will likely be back to get more. Thank you

  8. http://tinyurl.com/http://tinyurl.com/ Schreef op 17 juni 2019 om 14:21:49

    I do consider all the ideas you have offered in your post. They are very convincing and can definitely work. Still, the posts are too quick for beginners. May you please lengthen them a little from subsequent time? Thank you for the post.

  9. tinyurl.comtinyurl.com Schreef op 1 juli 2019 om 13:15:56

    Hello my family member! I wish to say that this post is awesome, nice written and include almost all vital infos. I would like to peer more posts like this .

Plaats een reactie