Deze 10 marketeers zijn in de race voor de titel Marketeer of the Year 2019

28 januari 2019 om 10:23 door PIM Redactie

Deze 10 marketeers zijn in de race voor de titel Marketeer of the Year 2019

Dutch-Marketing-Awards-2017.jpg

De jury heeft de longlist voor Marketeer of the Year 2019 bekendgemaakt. Wie volgt Vincent van den Boogert op?

Op 26 maart worden in Amsterdam de Dutch Marketing Awards 2019 - georganiseerd door NIMA, PIM en Adformatie - uitgereikt aan Nederlandse bedrijven met de beste marketingprestaties. De Marketeer of the Year is de belangrijkste persoonsgebonden marketingprijs in Nederland.

Deze 10 marketeers zijn in de race voor de titel Marketeer of the Year 2019 (in alfabetische volgorde): 

Raymond Cloosterman (Rituals): Rituals is een marketingbedrijf pur sang en werkt met een heldere marketingstrategie gebaseerd op distributie, innovaties en campagnes. In 2018 leidde dit onder meer tot het openen van 2 a 3 winkels per week wereldwijd en de introductie van nieuwe productranges The Ritual of Namaste en The Ritual of the Holi. Met indrukwekkende resultaten als gevolg.


Erwin Dito (McDonald’s): McDonald’s Nederland heeft als filosofie: ‘het creëren spontane geluksmomenten, door het bieden van Fresh en Fast Food, waar je je goed bij voelt’. In 2018 leidde dit niet alleen tot opvallende campagnes zoals de kleinste McDonald’s van Nederland en rondom de nieuwe Maestro Burger, maar ook tot een flinke groei in omzet en klanten


Frank Elion (VGZ):  De marketingorganisatie van VGZ heeft onder leiding van Frank Elion een ingrijpende transformatie ondergaan en 2018 was het eerste volledige jaar waarin de nieuwe marketingorganisatie met focus op superieure klantbeleving en digitale transformatie heeft geopereerd. Met resultaat: met een groei van 200.000 klanten was de zorgverzekeraar de grootste stijger in de markt.


Hanneke Faber (Unilever): Unilever is zich onder leiding van Hanneke Faber gaan focussen op en versnellen in drie gebieden: kanalen en (groei)segmenten van de toekomst; versnellen via digitalere, ‘lean start-up’ manieren van werken en het bouwen van merken met een missie. Zij stimuleert marketeers om activistischer te zijn, de grenzen op te zoeken en autonoom te acteren.


Niko Koffeman (De Vegetarische Slager): De Vegetarische Slager is al vanaf het eerste moment een purpose gedreven merk gebouwd op de storytelling, propositie en de kwaliteit van de producten. Aan de campagnes komt geen budget te pas. 2018 was niet alleen het jaar dat veel vleesmerken de propositie en branding kopieerden, het was vooral het jaar dat de overname door Unilever zicht bood de missie naar 160 landen uit te breiden.


David Lette (Heineken): Lette slaagde er met zijn team in Heineken Nederland weer marktaandeel te laten winnen. Vooral door innovaties die nieuwe segmenten neerzetten in een industrie die eigenlijk vele jaren geen vernieuwing heeft gezien. Waar het lang alleen over pils ging is er nu ook Radler (en sinds vorig jaar ook Radler zonder toegevoegde suiker), alcoholvrij bier met als absolute koploper Heineken 0.0, het Craft en Speciaal-segment met onder andere Affligem en onze Brand Speciaal bieren en Cider en Desperados, de koploper in Variety.


Michiel Muller (Picnic): Picnic creëert onder leiding van Muller een nieuwe categorie in het supermarktsegment. Technologie en data zijn leidend. De meeste klanten hebben nog nooit online boodschappen gedaan. Picnic opende in 2018 en zag de de sales verdubbelen. De retailer opende in 70 steden (onder meer in Duitsland) en weet keer op keer een wachtlijst van ruim 50.000 klanten te realiseren.


Freek de Steenwinkel (Tikkie): Tikkie is in korte tijd een begrip geworden. Inmiddels is Tikkie in minder dan 2 jaar tijd de grootste financiële app van Nederland geworden. In 2018 groeide de app naar ruim 4 miljoen gebruikers. Er werd een begin gemaakt met nieuwe verdienmodellen. In een jaar tijd wist Tikkie 2500 zakelijke klanten aan zich te binnen.


Caroline van Turennout (Zeeman): Met weinig middelen weet Zeeman op te vallen in een zeer concurrerende markt. De campagne ‘Zeeman. Zo eenvoudig kan het zijn’ heeft als doelstelling de klantengroep van Zeeman te verbreden door het verhaal achter de koopjes te vertellen en uit te leggen dat Zeeman producten wel degelijk van goede kwaliteit zijn en verantwoord worden gemaakt. In 2018 werd duidelijk dat deze boodschap beklijft.


Steven Uitentuis (Swapfiets): Door de uitrol van Swapfiets is het straatbeeld in steden blijvend veranderd. De groei van het datagedreven bedrijf lijkt niet te stuiten. In een jaar tijd verviervoudigde het aantal klanten, mede door uitbreiding naar Belgie, Duitsland en Denemarken. Naast de introductie van de service-app, opende het merk het afgelopen jaar Swapfiets-winkels. 70 procent van de klanten komt binnen via mond-tot-mondreclame.

Jury 

Vorig jaar ging de titel naar Vincent van den Boogert (ING Nederland). De belangrijkste criteria voor Marketeer of the Year zijn: effectiviteit (wat is er dankzij marketing gebeurd), innovatie (is er sprake van de inzet van nieuwe en vertrouwde marketingmiddelen) en persoonlijkheid (is deze persoon in staat om marketing de plek te geven die het verdient binnen de organisatie).

De jury bestaat uit afgevaardigden van NIMA, PIM en Adformatie en oud-winnaars:
Susanne van Nierop (Adformatie/Voorzitter)
Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely)
Rene Repko
Erik van Engelen (directeur a.i. Wildlands Emmen Zoo)
Maton Sonnemans (EY/VODW)
Yvonne Nassar (PIM/RAI)
Luuk Ros (NIMA)

Binnenkort worden de genomineerden in de andere categorieën van de Dutch Marketing Awards bekendgemaakt, zoals Marketing Company-, Scale up- en Start up of the Year.
De uitreiking van de Dutch Marketing Awards vindt plaats op 26 maart in KIT Amsterdam.
Voor deelname aan de Dutch Marketing Awards gelden de volgende tarieven:
€ 149,- (excl. BTW) voor niet-abonnees.
Tot 15 februari €139,- (excl. BTW).
€ 129,- (excl. BTW) voor abonnees en leden van Adformatie, NIMA en PIM.
Tot 15 februari €119,- (excl. BTW).
Schrijf je hier in.

Dit artikel is integraal overgenomen van Adformatie.nl.