Wat is het beste marketingboek van 2018?

2 november 2018 om 10:04 door PIM Redactie

Wat is het beste marketingboek van 2018?

Rond deze tijd van het jaar klettert mijn brievenbus continu. De PIM Marketing Literatuur Prijs komt er namelijk weer aan. En als jurylid betekent dat: lezen, lezen, lezen. Dit jaar staan er 12 boeken op de shortlist, van samen 15 auteurs. Sommige boeken kende ik, over anderen had ik gehoord, weer anderen zijn een complete verrassing. Samen vormen deze boeken een mooie staalkaart van ons vak anno 2018. Als je daar, net als ik, meer over wil horen, nodig ik je uit om op 27 november mee te luisteren naar hun presentaties in de Utrechtse Jaarbeurs. Ter voorbereiding haal ik het net voor je op.

Oogst van het jaar: oude winnaars en nieuw talent 

Ook dit jaar weer een mooie mix van namen en onderwerpen. Debutanten, maar ook oud-winnaars als Ruud Frambach en Steven van Belleghem laten nog eens zien waar ze goed in zijn. Dit jaar brachten ze beiden een nieuw boek uit. In Doet Marketing Ertoe? verbindt Frambach, hoogleraar aan de VU in Amsterdam, wetenschap met de praktijk. Zo laat hij zien dat het essentieel is om niet alleen iets te betekenen voor je klanten, maar voor iedereen die met je organisatie te maken heeft. In Customers the Day After Tomorrow deelt Van Belleghem, expert in digitale klantcontacten, inzichten die hij opdeed tijdens zijn bezoeken aan techspelers in Sillicon Valley en China. Hij vertaalt ze naar een visie en aanpak om mogelijkheden van nieuwe technologieën te omarmen.

Buzzword van het jaar: Articifial Intelligence

Van Belleghems boek behandelt hét onderwerp van vandaag: Artificial intelligence. En hij schreef niet het enige boek over de impact van technologie en AI op het marketingvak en de maatschappij. Christian Kromme en Wim Vermeulen doen dat allebei vanuit hun eigen invalshoek. In Humanification laat Kromme zien hoe hij denkt dat technologie de mensheid naar een betekenisvolle toekomst zal brengen door steeds menselijker te worden. Vermeulen houdt in Marketing voor de Mad (Wo)Men van Morgen de rol van technologie in reclame aan het licht. Hij onderzoekt hoe technologie marketeers kan helpen om de aandacht van de consument terug te winnen. Met zijn Tapforward-model wil hij merken helpen om succesvol te communiceren in een wereld vol algoritmes.

Veranderingen dit jaar op gebied van brands, fans, content

De tweede wetenschapper in de lijst is Roland van der Vorst, professor aan de TU Delft en columnist voor Adformatie. Van Der Vorst werkte jaren in de reclamewereld. In Contrarian Branding deelt hij strategieën waarmee merken in deze tijden van overvloed onderscheidend kunnen zijn en blijven. Hoe belangrijk zijn doelgroepen daarin nog? Stephanie Duval en Nele Pieters hebben het in Community Marketing liever over communities van gelijkgestemden. Ze presenteren een canvas om een diepere verbinding met communities aan te gaan. Boudewijn Bugter en Natanja de Bruin schreven Werken met profielen en persona’s. Duval, Pieters, Bugter en De Bruin doen alle vier een pleidooi voor oprecht begrip van doelgroepen. Hoe je vervolgens boeiende content maakt, op basis van je merkwaarden, voor doelgroepen? Dat vertelt Antal de Waij in Content.

Waarheid van het jaar: alles draait nog altijd om de klant 

De klant: daar doen we het allemaal voor. Klantgericht leiderschap en klantbeleving zijn al jaren een populair onderwerp in de marketingliteratuur. Debutant Sydney Brouwer behandelt het met regelmaat in zijn podcast. In zijn boek Klantgericht leiderschap deelt hij de belangrijkste inzichten uit zijn interviews. Guido Theys is inmiddels toe aan zijn twaalfde boek: Opzouten! Hierin nodigt hij de lezer op eigenzinnige wijze uit om op te gaan in het perspectief van de klant. Beiden boeken bieden praktische inzichten voor elke marketeer die nog klantgerichter wil werken. Leuk detail is dat beide schrijvers ook lezingen geven. Waar Brouwer aangeeft een veelgevraagd spreker te zijn, is Guido Thys naar eigen zeggen de slechtste spreker van Nederland. Vooral dat laatste maakt mij persoonlijk reuze nieuwsgierig.

Studieboeken van het jaar: ook voor professionals 

Dan zijn er nog twee nominaties voor het studieboek van het jaar. Guy van Liemt en Gert Koot schreven Marketingcommunicatie in 14 stappen. Mocht je denken dat 14 stappen een dun boekje opleveren, heb je het mis. Dit boek zou zomaar de nieuwe marketingcommunicatie-bijbel kunnen worden. Danny Oosterveer, analytics-goeroe, schreef het Basisboek Digital Analytics. Hierin beschrijft hij de rol die (big) data spelen in marketing en hoe marketeers ze inzetten om successen te boeken. Ons vak verandert zo snel dat het soms lastig is om aanstormend talent van de juiste kennis te voorzien. Deze boeken zijn allebei een waardevolle aanvulling voor de boekenplank van marketeers.

Kans van het jaar: kom luisteren en leren 

De genomineerde boeken bieden voor elk wat wils. Een vakjury van specialisten uit de praktijk, wetenschap en van PIM, Adformatie, NIMA, BBP Media en onderwijsinstellingen als Nyenrode, Beeckestijn zal de winnaar kiezen en bekronen. Hoe dat juryproces in z’n werk gaat, lees je hier . Maar we houden al dit moois niet voor onszelf. Op 27 november presenteren alle schrijvers zichzelf en hun boek. Schrijf je snel in en laat je inspireren door het gedachtegoed van de beste auteurs op marketinggebied. In één avond ben je weer helemaal bij. Zie ik je daar?
Aljan de Boer
Bestuurslid PIM & Head of Inspiration Trendsactive