Wat is het beste marketingboek van 2018?

Wat is het beste marketingboek van 2018?

2 november 2018 10:04 - door PIM Redactie - 13 reacties

Rond deze tijd van het jaar klettert mijn brievenbus continu. De PIM Marketing Literatuur Prijs komt er namelijk weer aan. En als jurylid betekent dat: lezen, lezen, lezen. Dit jaar staan er 12 boeken op de shortlist, van samen 15 auteurs. Sommige boeken kende ik, over anderen had ik gehoord, weer anderen zijn een complete verrassing. Samen vormen deze boeken een mooie staalkaart van ons vak anno 2018. Als je daar, net als ik, meer over wil horen, nodig ik je uit om op 27 november mee te luisteren naar hun presentaties in de Utrechtse Jaarbeurs. Ter voorbereiding haal ik het net voor je op.

Oogst van het jaar: oude winnaars en nieuw talent 

Ook dit jaar weer een mooie mix van namen en onderwerpen. Debutanten, maar ook oud-winnaars als Ruud Frambach en Steven van Belleghem laten nog eens zien waar ze goed in zijn. Dit jaar brachten ze beiden een nieuw boek uit. In Doet Marketing Ertoe? verbindt Frambach, hoogleraar aan de VU in Amsterdam, wetenschap met de praktijk. Zo laat hij zien dat het essentieel is om niet alleen iets te betekenen voor je klanten, maar voor iedereen die met je organisatie te maken heeft. In Customers the Day After Tomorrow deelt Van Belleghem, expert in digitale klantcontacten, inzichten die hij opdeed tijdens zijn bezoeken aan techspelers in Sillicon Valley en China. Hij vertaalt ze naar een visie en aanpak om mogelijkheden van nieuwe technologieën te omarmen.

Buzzword van het jaar: Articifial Intelligence

Van Belleghems boek behandelt hét onderwerp van vandaag: Artificial intelligence. En hij schreef niet het enige boek over de impact van technologie en AI op het marketingvak en de maatschappij. Christian Kromme en Wim Vermeulen doen dat allebei vanuit hun eigen invalshoek. In Humanification laat Kromme zien hoe hij denkt dat technologie de mensheid naar een betekenisvolle toekomst zal brengen door steeds menselijker te worden. Vermeulen houdt in Marketing voor de Mad (Wo)Men van Morgen de rol van technologie in reclame aan het licht. Hij onderzoekt hoe technologie marketeers kan helpen om de aandacht van de consument terug te winnen. Met zijn Tapforward-model wil hij merken helpen om succesvol te communiceren in een wereld vol algoritmes.

Veranderingen dit jaar op gebied van brands, fans, content

De tweede wetenschapper in de lijst is Roland van der Vorst, professor aan de TU Delft en columnist voor Adformatie. Van Der Vorst werkte jaren in de reclamewereld. In Contrarian Branding deelt hij strategieën waarmee merken in deze tijden van overvloed onderscheidend kunnen zijn en blijven. Hoe belangrijk zijn doelgroepen daarin nog? Stephanie Duval en Nele Pieters hebben het in Community Marketing liever over communities van gelijkgestemden. Ze presenteren een canvas om een diepere verbinding met communities aan te gaan. Boudewijn Bugter en Natanja de Bruin schreven Werken met profielen en persona’s. Duval, Pieters, Bugter en De Bruin doen alle vier een pleidooi voor oprecht begrip van doelgroepen. Hoe je vervolgens boeiende content maakt, op basis van je merkwaarden, voor doelgroepen? Dat vertelt Antal de Waij in Content.

Waarheid van het jaar: alles draait nog altijd om de klant 

De klant: daar doen we het allemaal voor. Klantgericht leiderschap en klantbeleving zijn al jaren een populair onderwerp in de marketingliteratuur. Debutant Sydney Brouwer behandelt het met regelmaat in zijn podcast. In zijn boek Klantgericht leiderschap deelt hij de belangrijkste inzichten uit zijn interviews. Guido Theys is inmiddels toe aan zijn twaalfde boek: Opzouten! Hierin nodigt hij de lezer op eigenzinnige wijze uit om op te gaan in het perspectief van de klant. Beiden boeken bieden praktische inzichten voor elke marketeer die nog klantgerichter wil werken. Leuk detail is dat beide schrijvers ook lezingen geven. Waar Brouwer aangeeft een veelgevraagd spreker te zijn, is Guido Thys naar eigen zeggen de slechtste spreker van Nederland. Vooral dat laatste maakt mij persoonlijk reuze nieuwsgierig.

Studieboeken van het jaar: ook voor professionals 

Dan zijn er nog twee nominaties voor het studieboek van het jaar. Guy van Liemt en Gert Koot schreven Marketingcommunicatie in 14 stappen. Mocht je denken dat 14 stappen een dun boekje opleveren, heb je het mis. Dit boek zou zomaar de nieuwe marketingcommunicatie-bijbel kunnen worden. Danny Oosterveer, analytics-goeroe, schreef het Basisboek Digital Analytics. Hierin beschrijft hij de rol die (big) data spelen in marketing en hoe marketeers ze inzetten om successen te boeken. Ons vak verandert zo snel dat het soms lastig is om aanstormend talent van de juiste kennis te voorzien. Deze boeken zijn allebei een waardevolle aanvulling voor de boekenplank van marketeers.

Kans van het jaar: kom luisteren en leren 

De genomineerde boeken bieden voor elk wat wils. Een vakjury van specialisten uit de praktijk, wetenschap en van PIM, Adformatie, NIMA, BBP Media en onderwijsinstellingen als Nyenrode, Beeckestijn zal de winnaar kiezen en bekronen. Hoe dat juryproces in z’n werk gaat, lees je hier . Maar we houden al dit moois niet voor onszelf. Op 27 november presenteren alle schrijvers zichzelf en hun boek. Schrijf je snel in en laat je inspireren door het gedachtegoed van de beste auteurs op marketinggebied. In één avond ben je weer helemaal bij. Zie ik je daar?
Aljan de Boer
Bestuurslid PIM & Head of Inspiration Trendsactive

Deel dit bericht

Reacties

  1. gameflygamefly Schreef op 2 mei 2019 22:56:40

    Does your site have a contact page? I'm having trouble locating it but, I'd like to shoot you an email. I've got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it improve over time.

  2. gameflygamefly Schreef op 4 mei 2019 00:29:11

    I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it up! I'll go ahead and bookmark your website to come back later. Many thanks

  3. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 6 mei 2019 06:59:42

    Howdy! This article could not be written much better! Looking at this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I'll forward this post to him. Pretty sure he will have a great read. Thanks for sharing!

  4. download minecraft freedownload minecraft free Schreef op 7 mei 2019 14:56:55

    Link exchange is nothing else except it is simply placing the other person's webpage link on your page at appropriate place and other person will also do same in support of you.

  5. minecraft download for freeminecraft download for free Schreef op 8 mei 2019 04:39:24

    I every time spent my half an hour to read this webpage's articles or reviews every day along with a cup of coffee.

  6. how to download minecraft freehow to download minecraft free Schreef op 9 mei 2019 20:20:33

    My brother recommended I may like this blog. He was once totally right. This submit actually made my day. You can not believe just how so much time I had spent for this information! Thank you!

  7. minecraft downloadminecraft download Schreef op 10 mei 2019 01:49:47

    With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My site has a lot of completely unique content I've either created myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the internet without my authorization. Do you know any methods to help stop content from being ripped off? I'd certainly appreciate it.

  8. gg Schreef op 10 mei 2019 21:39:38

    Hello just wanted to give you a quick heads up. The words in your content seem to be running off the screen in Chrome. I'm not sure if this is a format issue or something to do with browser compatibility but I figured I'd post to let you know. The design and style look great though! Hope you get the problem solved soon. Cheers

  9. gg Schreef op 11 mei 2019 15:33:56

    Really no matter if someone doesn't know then its up to other people that they will help, so here it takes place.

  10. gg Schreef op 12 mei 2019 04:19:13

    Nice post. I used to be checking continuously this weblog and I am impressed! Extremely helpful information specifically the remaining part : ) I deal with such information a lot. I was seeking this certain info for a very long time. Thanks and best of luck.

  11. gg Schreef op 13 mei 2019 06:00:56

    I always spent my half an hour to read this weblog's content daily along with a mug of coffee.

  12. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 21 mei 2019 06:39:49

    Every weekend i used to go to see this web page, for the reason that i want enjoyment, since this this web page conations genuinely fastidious funny stuff too.

  13. how to get help in windows 10how to get help in windows 10 Schreef op 22 mei 2019 19:40:37

    Incredible points. Solid arguments. Keep up the amazing effort.

Plaats een reactie