Marketing, Insights & Analytics-event trekt ruim 2400 bezoekers

5 februari 2018 om 12:58 door PIM Redactie

Marketing, Insights & Analytics-event trekt ruim 2400 bezoekers


Cultuuromslag sector zichtbaar tijdens het MIE.
Ruim 2400 marketeers, data-analisten, insights managers en research professionals bezochten op 31 januari en 1 februari het MIE, het grootste marketing, insights en analytics event van Nederland. Opvallend in de presentaties was de grote nadruk op de samenhang van marketing, analytics en insights. De MOA, het organiserende expertise center voor marketing –insights, onderzoek en analytics, constateert dat de veranderingen binnen het research-vak nu steeds zichtbaarder zijn en dat er sprake is van een cultuuromslag. Nieuw dit jaar waren de partnerships van het Tijdschrift voor Marketing en de BVA. Via deze partners kon het MIE vooral veel marketeers verwelkomen. 
In het Media Plaza Utrecht stonden twee dagen lang 100 workshops, masterclasses en keynotesessies in het teken van de nieuwe ontwikkelingen rond marketing, gebaseerd op data, data-analyse en diepgaand inzicht in consumenten. Het MIE laat  zien dat digitalisering zich razendsnel een plaats verwerft in de samenleving en daardoor een gigantische groei aan data ontstaat. Bedrijven moeten die informatie effectiever en transparanter inzetten en zijn daarbij afhankelijk van inzicht en advies dat de research- en analytics-sector ze kan bieden.

Op het MIE waren er talloze voorbeelden van te zien. Veel (internationale) deskundigen afkomstig van bedrijven en bureaus vertelden over wat zij met data doen en hoe zij hun marketing erop afstemmen. Een groot aantal research- en data-analytics-bureaus gaven inzicht in hun werk aan de hand van masterclasses en lezingen.
Volgens MOA-directeur Wim van Slooten is het duidelijk dat de sector snel verandert van karakter: ‘Binnen bedrijven werken disciplines veel nauwer samen en is data-verzameling en- analyse en het opbouwen van insights steeds essentiëler bij het bedenken en marketen van producten en diensten. Bezoekers van het MIE weerspiegelen die nieuwe manier van werken en ze maken daarmee de cultuuromslag van het vak zichtbaar. Vaak zijn ze jong, gefocust op data, gespitst op interdisciplinaire samenwerking en nieuwsgierig naar kennis. Het MIE wil die expertise bieden, advies geven en vaardigheden bijbrengen. De hoge opkomst op het MIE bewijst dat het een succesvolle aanpak is.’ 

10 zalen, 100 programma’s en de top-10


In 10 zalen van het Media Plaza vonden ruim 100 sessies plaats. Op het hoofdpodium werden de keynotes gepresenteerd, onder andere over het Innovatielab van Nationale-Nederlanden, de insights-aanpak bij VodafoneZiggo en artificial intelligence en marketing. Zakenvrouw van het jaar Elske Doets sprak over core values in marketing en Stef Verbeeck vertelde over customer experience en het belang voor merken.
In masterclasses kwamen onderwerpen aan bod als design thinking en design sprints, contentstrategie en influencer-marketing. 

De bezoekers konden een waardering toekennen aan de presentaties. De top-10 luidt als volgt:
1. Sanquin: een bloedmooie case, van inzicht tot verbetering, Ewald Lausberg - Store Support, Daphne Laeijendecker – Sanquin (8,92)
2. Datavisualisatie, van inzicht naar impact, Michiel Dullaert - DePerfecteGrafiek.nl (8,80)
3. Merktransitie met impact door emotive branding. Case: Raet, Celeste Miller - Totta, Maartje Grossouw – Raet   (8,72)
4. Waarde creëren met (big) data analytics, Natasha Walk – Wkanalytics (8,48)
5. Content creatie voor een nieuwe generatie, Tim van der Wiel – GoSpooky (8,48)
6. The Shared value of Data: Relevant Omnichannel marketing, Niels Reijmer - de Bijenkorf (8,40)
7. Wil jij ook je NPS boosten?, Tamara Mom, Jolien Nelemans – SNS (8,34)
8. Growth hacking power session, Peter van Sabben - Growth Tribe ( 8,33)
9. ANWB Autoverzekeringen: Kennen, kennen, niet kopen, Robert van Ossenbruggen - The Commercial Works, Wiemer Snijders - The Commercial Works, Krista Lansbergen – ANWB (8,31)
10. De impact van Agile op marktonderzoek, Henk Scholte - SPRINT, Judith Nahuis – Nuon (8,31)