Duurzaamheid en gezondheid als krachtige merkpositionering

9 oktober 2017 om 09:53 door PIM Redactie

Duurzaamheid en gezondheid als krachtige merkpositionering

Interview met Bart Leemans, commercieel directeur van Koppert Cress.
In een maatschappij waar polarisatie en saamhorigheid lijnrecht tegenover elkaar staan, heerst wantrouwen. Het positioneren van een merk is in deze woelige tijden voor bedrijven en instellingen steeds meer het laten zien waar zij voor staan. Marketeers gebruiken daarvoor de term 'purpose', volgens de definitie van NRC-journaliste Japke-d. Bouma een typisch jeukwoord. Toch zorgt het doel of de bedoeling van een onderscheidende organisatie, die alleen niet alleen wordt uitgedragen maar waar ook naar wordt gehandeld, voor een kentering in de samenleving. Want waar overheden op gebieden als gezondheid, duurzaamheid en tolerantie steken laten vallen, zorgen commerciële en maatschappelijke organisaties voor de noodzakelijke bewustwording en verandering. Met goede resultaten, voor de organisatie en de maatschappij.

Gezonde smaakmaker voor gerechten

Koppert Cress is zo'n organisatie. Dit glastuinbouwbedrijf in Monster teelt cressen, vers gekiemde plantjes die in een vroeg stadium gegeten kunnen worden. Ze worden geproduceerd op een natuurlijke voedingsbodem. Bekende voorbeelden van deze groente zijn tuinkers en waterkers. Maar de tijd dat cress alleen als versiering op het bord lag, is al lang voorbij. Nationale en internationale topkoks gebruiken de piepkleine blaadjes en sprietjes, die vol zitten met vitaminen, als smaakmaker voor hun gerechten.

Consistent duurzaamheidsbeleid

Het tuinbouwbedrijf levert onder andere aan chefkoks, restaurants, hotels, cateraars en cruiseschepen. In 2016 mocht het bedrijf de 'Koning Willem I Plaquette' in ontvangst nemen als erkenning voor het consequente en consistente duurzaamheidsbeleid dat wordt gevoerd. Volgens de jury brengt de organisatie goede voeding, gezondheidszorg, educatie en energieneutraal ondernemen samen. Bij Koppert Cress draait het maar om één ding: het succesvol laten zijn van de uiteindelijke gebruiker, de chef in de keuken. Voor hem of haar is de onderneming een dagelijkse bron van inspiratie
.

Gastronomische kleuren en smaken

“Wij produceren en vermarkten de kleuren en smaken die de gastronomische keuken op haar wenken bedient”, vertelt Bart Leemans. Hij is commercieel directeur bij Koppert Cress. “Voor de goede orde, alle bloemetjes en blaadjes zijn eetbaar. Ze zijn zelfs bijzonder gezond. Met name de voorstaande chefkoks in binnen- en buitenland maken graag gebruik van onze producten. Want de groenten stellen hen in staat onderscheidende, bijzondere en smaakvolle maaltijden aan hun gasten te presenteren.”

Passie voor voeding en gezondheid

“Onze organisatie heeft uiteenlopende kenmerken die onderscheidend zijn ten opzichte van andere partijen in de tuinbouw. Zo wordt het bedrijf geleid door een excentrieke ondernemer die ooit met Koppert Cress is begonnen met de wil zijn enorme passie voor voeding en gezondheid te delen. Daarnaast staat duurzaamheid heel hoog in ons vaandel, op alle mogelijke terreinen. Verder kennen wij een uitgebreide commerciële afdeling die bevlogen de producten nationaal en internationaal vermarkten.”

Produceren op basis van vraag

“Afwijkend van andere partijen in de aardappelen-, groente- en fruitbranche is ook dat wij nauwelijks aan retailers leveren. De leveringen gaan indirect via groothandels naar markante gastronomische bedrijven. Onze cressen worden niet verhandeld op een veiling. We werken ook niet met dagprijzen, maar met prijzen die jaarlijks worden vastgesteld. Productie vindt dan ook gebaseerd op vraag plaats en kortingen worden niet gegeven. We produceren uitsluitend op basis van bestellingen. Op deze manier voorkomen we dat overschotten ontstaan en producten weggegooid worden.”

Energieneutraal kassencomplex

“Die prominente aandacht voor duurzaamheid zie je ook terug in onze productielocatie. We hebben een van het meest duurzame kassencomplex in het Westland staan, dat zo goed als energieneutraal functioneert. Dit complex is uitgerust met allerlei state-of-the-art voorzieningen, zoals de led-verlichting waaronder geteeld wordt en hoogstaande warmtewininstallaties. Deze langetermijninvesteringen kunnen wij doen omdat we een familiebedrijf zijn en niet op de korte termijn aan aandeelhouders verantwoording af hoeven te leggen.”

Pleidooi voor gezond voedsel

“Rob Baan, de eigenaar van onze onderneming, is een bevlogen voorvechter van een gezonde levensstijl, die zich vertaald in een warm pleidooi voor gezond voedsel. Dit doet hij via alle mogelijke kanalen en hij betrekt hier ook de overheid bij. Wij hebben daarom ook een bedrijfsrestaurant waar de medewerkers kunnen genieten van een smaakvolle lunch, die gratis wordt verstrekt. Het restaurant gebruiken we uiteraard tevens als commercieel uithangbord om aan onze relaties te tonen hoe je een smakelijk suikervrij en zoutloos maal kunt serveren door gebruik te maken van onze cressen.”

Onlogische regels aanvechten

“Vreemd genoeg, in onze ogen, vindt de Belastingdienst overigens dat we voor deze maaltijden belasting dienen af te dragen, omdat deze verstrekkingen als loon in natura worden beschouwd. We zijn het hier fundamenteel mee oneens. We mogen blijkbaar onze medewerkers wel veiligheidsschoenen geven om hun tenen te beschermen, maar geen gezonde maaltijden om hun hart in bescherming te nemen. Het spreekt voor zich dat we deze onlogische regelgeving juridisch aanvechten.”

Kernwaarden merkpositionering

“De kernwaarden die wij hanteren bij het positioneren van het merk Koppert Cress zijn fun, fair, fear, family en food. Enerzijds communiceren wij deze waarden naar onze medewerkers via alle mogelijke interne kanalen. Anderzijds dringen wij deze vijf waarden niet aan hen op. Het gebeurt meer tussen de regels door. De wijze waarop wij zaken organiseren en structureren laat iedereen zien hoe we in de samenleving willen staan. Met de eigenaar als het ultieme voorbeeld en als het boegbeeld voor gezond leven en gezond voedsel.”
Bart Leemans was een van de sprekers tijdens het event 'Merken en vertrouwen: hoe verbind je mensen met merken' van Platform Innovatie in Marketing, dat op maandag 9 oktober plaatsvond op het hoofdkantoor van de Volksbank in Utrecht.