Christi-Janne ten Hoopen: “Agility draait om cultuur, mens en mindset”

13 maart 2017 om 18:13 door PIM Redactie

Christi-Janne ten Hoopen: “Agility draait om cultuur, mens en mindset”

Nederland lijkt in de ban van agile marketing. Niet alleen volgen we de ontwikkelingen van kersverse techno-startups op de voet, het establishment wil ook zo snel en flexibel op de markt acteren. Ze omarmen bootcamps, accelerators en multidisciplinaire teams, alles om binnen no-time nieuwe producten of diensten in de markt te zetten. In aanloop naar ons event ‘Growth hacking, service design en agility’, spraken we Christi-Janne ten Hoopen ( consultant bij VODW).

Hoe is VODW de afgelopen tijd veranderd?

"De grootste verandering die wij hebben ondergaan is de transitie naar een multidisciplinaire organisatie. We hebben nu competentiegebieden en zijn verrijkt met specialisten op het gebied van creatie, en marketingtechnologie, naast data science, business strategie en transformatie specialisten. Drie jaar geleden hadden we bijvoorbeeld geen designers, nu wel. De multidisciplinaire teams waarin we werken zijn nog beter in staat om klantvragen te beantwoorden, ondanks de steeds complexere vragen die opdrachtgevers ons stellen. De bredere, maar ook diepere kennis die we ontwikkelen zorgt er niet alleen voor dat we sneller kansen zien, maar dat we ze ook sneller naar de markt kunnen brengen voor onze opdrachtgevers.”

"De traditionele hiërarchie moet worden ingeruild voor een platte organisatie waarin geëxperimenteerd mag worden"

Je lezing gaat over agility; waar komt de populariteit ervan vandaan?

"Ik denk dat dat zijn oorsprong vindt in de noodzaak bijbedrijven om te veranderen. Daaraan ligt zowel de digitale transformatie als de wil om de klant centraal te stellen ten grondslag. Veel organisaties willen dichterbij de klant komen met echte oplossingen. Ze vragen om een kortere time to market en meer flexibiliteit. Agile geeft daar een antwoord op, al denken sommige organisaties bij agile aan oude wijn in nieuwe zakken. Ze vragen zich af welk probleem het oplost. Die scepsis ontstaat vaak nadat men een scrum cursus heeft gedaan en aanneemt dat dat wel genoeg is. Maar wanneer agile niet volledig is geïmplementeerd dan gaan organisaties op verschillende snelheden lopen en komen rituelen niet overeen. Het gaat niet alleen om de methodiek, maar ook om de verandering in cultuur, mensen en mindset. De traditionele hiërarchie moet worden ingeruild voor een platte organisatie waarin geëxperimenteerd mag worden, waar de focus ligt op echte resultaten en samen steeds beter worden.”

"Autonome teams moeten constant herrinerd worden aan de koers, de purpose van het bedrijf goed begrijpen."

Experimenteren is belangrijk als het gaat om agility, hoe zorg je ervoor dat je je strategie daarin vasthoudt?

"Die vraag komt heel vaak en ik zie het op dit punt ook vaak fout gaan. Directies willen niet agile werken wanneer ze denken dat het alleen kan in totale vrijheid met alle chaos tot gevolg. Terwijl dat mijns inziens ver van de waarheid afligt, ver van wat je zou moeten willen. De strategie, visie of richting van organisaties is nog belangrijker in agile organisaties dan anderen. Die autonome teams moeten de koers, de purpose van het bedrijf goed begrijpen, zodat ze dit als richtlijn gebruiken in het stellen van prioriteiten. Daarnaast moeten heldere opdrachten per team ervoor zorgen dat de verschillende teams enerzijds ‘aligned’ zijn en anderzijds maximaal autonoom. Het is dan ook verstandig om periodiek uit te zoomen, pas op de plaats te maken en een moment in te lassen voor herijking. Waar willen we heen? Zo borg je dat steeds de juiste dingen blijft doen. Zo zorg je dat terwijl je de voeten in de modder hebt, de blik op de toekomst blijft houden."

Nieuwsgierig naar meer?

Bezoek onze kennissessie over de marketingorganisatie van de toekomst met onderwerpen zoals agility, service design en growth hacking op 14 maart bij Dept in Rotterdam. Bekijk het volledige programma en schrijf je in!