Gerard-Jan Princée (Sanoma|SBS): “Fashion adverteerders kunnen beter tijdens een goede regenbui campagne voeren”

26 januari 2017 om 11:17 door PIM Redactie

Gerard-Jan Princée (Sanoma|SBS): “Fashion adverteerders kunnen beter tijdens een goede regenbui campagne voeren”

Hoe verzamelt Sanoma | SBS data van haar publiek? Wat doet het ermee, zowel in de consumenten als de zakelijke markt? Daarover gaat de lezing van Janou Kessels, op 31 januari tijdens het event ‘Toekomst van Media: VR, Vloggen en data’. In aanloop naar het event spreken we haar collega Gerard-Jan-Princée.

Op welke ontwikkeling bij Sanoma ben je trots?

“Ik ben trots op waar we staan met onze datastrategie. We zijn er vroeg ingestapt en hebben daarom al heel veel data en kennis opgebouwd. Inmiddels maken we grote stappen op het toepassen ervan; zowel b2b als b2c.  Van Kieskeurig tot Fashionchick, van Nu.nl tot de programma’s op SBS6. De intent, interest en demografische data die we ophalen binden we aan een login, cookie of device ID. Het gevolg daarvan is dat we ons publiek met relevantere boodschappen bereiken en dus minder waste creëren voor onze adverteerders. Deze expertise gebruiken we sinds enkele jaren ook voor externe publishing partners. Door onze data over externe inventory heen te leggen, voegen we direct waarde toe.”

"Het laatste jaar zien we dat de markt een beweging maakt van programmatic buying naar programmatic marketing."

Wat is de volgende stap?

“Het laatste jaar zien we dat de markt een beweging maakt van programmatic buying naar programmatic marketing. Steeds meer campagnes worden verrijkt met data. Dit gebeurt zowel met display- als native uitingen. Wij hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in onze infrastructuur en onze mensen om data continu te verrijken en daarmee onze propositie als marketing solutions provider te versterken. Dit blijven wij ook zeker de komende jaren continueren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan adressable TV, dat gaat het in de nabije toekomst mogelijk maken dat we reclameboodschappen op de televisie kunnen afstemmen op de kijker. Geen reclame meer voor maandverband dus, wanneer je met een groep vrienden naar een voetbalwedstrijd kijkt.”

"Adressable TV, gaat het in de toekomst mogelijk maken dat we reclameboodschappen op de televisie kunnen afstemmen op de kijker."

Zijn er nieuwe rollen in je team ontstaan nu jullie meer met data doen?

“Ja, in de vorm van een data science team, business intelligence en audience development. Ik moet meteen denken aan ons sales team. Waar zij eerst de ontwikkeling van data en programmatic buying als bedreiging zagen, zien ze nu vooral de mogelijkheden om creatief met data om te gaan en meerwaarde te creëren voor adverteerders. Ons verkoopteam kan nu bijvoorbeeld achterhalen wie niet geïnteresseerd is in een uiting of audiences over elkaar heen leggen, om zo lookalikes te identificeren. Zo vergroten we het relevante bereik van onze adverteerders over onze merkenlabels heen, maar beperken we de waste. Kortom, we duiken regelmatig de datapool zoveel mogelijk in om goede ideeën boven water te halen die zinvol zijn voor onze klanten. Zo kwamen er laatst achter dat fashion adverteerders beter tijdens regenbuien kunnen adverteren."

Meer ontdekken over de toekomst van media?

Duik nog dieper in de strategie van Sanoma | SBS en de wereld van media tijdens het event “Toekomst van media: VR, vloggen en data” op 31 januari in Amsterdam. Bekijk het volledige programma en schrijf je in!