Creating Value with Big Data Analytics wint PIM Marketing Literatuurprijs 2016

Creating Value with Big Data Analytics wint PIM Marketing Literatuurprijs 2016

6 december 2016 22:22 - door PIM Redactie - 13 reacties

Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft dinsdagavond 6 december de winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 gehuldigd!

Uit meer dan 40 marketingboeken zijn 10 boeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 en de top 3 is als volgt:

  1. • Creating Value with Big Data Analytics van Peter Verhoef, Edwin Kooge, Natasha Walk (Routeledge)
  2. • Service Excellence van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan (Vakmedianet)
  3. • True Story Telling van Paul Hillesum (Van Duuren)

Er verschijnen veel boeken over big data en de helaas laten sommige van die boeken de lezers in opperste verwarring achter. Maar niet dit winnende marketingboek! Creating Value is een treffende titel voor dit boek omdat het ‘waarde creëert’ voor de marketeer. Het volumineuze boek Creating Value creëert waarde voor zowel marketeers die niet alleen willen begrijpen wat zij met Big Data kunnen in de dagelijkse marketingpraktijk maar ook voor docenten en studenten die dit belangrijke onderwerp eigen willen maken. De verschillende onderdelen zijn niet allemaal vernieuwend, wel het feit dat alles met een helder integrerend model bij elkaar is gebracht. Relevante onderdelen behandeld en rijk onderbouwd vanuit de academische literatuur.

Daarnaast zet het boek heel mooi uiteen hoe Big Data zowel waarde creëert voor de organisatie als de klant. Dit laatste uitgangspunt maakt het boek uniek en zo waardevol. Bijzonder is tevens dat het boek gezamenlijk is geschreven door auteurs uit zowel marketingwetenschap als de marketingpraktijk. Dat zien we niet vaak! Het boek haalt de magie en hype weg rond het thema Big Data dat opeens zoveel goeroes kent. Creating value is een heel pakkende combinatie van theorie en praktische handvatten waar zowel klanten, organisaties als marketeers veel waarde aan kunnen gaan ontlenen.
Ook bedankte Hans Molenaar de overige auteurs: “Het afgelopen jaar is de marketing vakliteratuur weer verder uitgebreid met goede en waardevolle onderwerpen. Waarvoor alle dank en respect.”

De overige genomineerden voor de Marketing Literatuurprijs waren:

• Retail Marketing Strategy van Constant Berkhout (KoganPage)
• Disruptive Selling van Patrick Maes (Lannoo)
• Handboek Betekenisvol ondernemen van Kees Klomp (Business Contact)
• Share van Pieter van Glind en Harmen van Sprang (Business Contact)
• Merkpositionering van Karel Jan Alsem en Erik Kostelijk (Noordhof)
• Hoe agile is jouw strategie van Sjors van Leeuwen (Van Duuren)
• Marketing met ballen van Rudy Moenaert en Henry Robben (Adfo Books)

Criteria

Het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 geldt in hoeverre de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het marketing vakgebied weer te geven. Daarnaast moet het boek in het 4e kwartaal van 2015 of later zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketing vakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing hebben. Vorig jaar won het boek Online brand Identity – Joris Merks-Benjaminsen.

Beste Marketing Studieboek 2016

Voor de tweede keer in de historie reiken we als PIM een prijs uit voor het beste Marketingstudieboek 2016. Deze prijs is gewonnen door Karel van Alsem en Erik Kostelijk met het boek Merkpositionering. Innovatie bij marketing studieboeken is vaak ondermaats en de prijs wordt ook niet ieder jaar uitgereikt. Dit jaar zat er een uitstekend boek bij dat de prijs verdient. ‘Merkpositionering’ is een compact maar doorwrocht werk waarbij veel recente wetenschappelijk inzichten over positioneren van merken worden behandeld. Het is een praktisch en handzaam boek dat studenten goed kan helpen bij het analyseren en ook herpositioneren van merken binnen de marketingstrategie.

De jury

De onafhankelijke jury van de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 wordt voorgezeten door:

  • Drs. Hans Molenaar, voorzitter PIM en directeur Beeckestijn Business School

De juryleden zijn:

  • Ment Kuiper (Customer Talk en directeur IDMK trainingen)
  • Drs. Wil Wurtz (CRM partner bij CruxDigital – Marketing & Technology Integrator)
  • Drs. A.J. Nijhuis (Blue Orange Group en bestuurslid PIM)
  • Elsbeth Eilander (chef marketing intelligence Adfo Groep)
  • Drs. Frank van Delft (voorzitter Customer Insight Platform en voorheen directeur Nima)
  • Sjaak Hoogkamer (Redacteur Marketing Tribune)
  • Aljan de Boer (Strateeg TrendsActive en bestuurslid PIM)
  • Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur, docent)

De aanleiding voor het introduceren van PIM Marketing Literatuurprijs 2016 is de ambitie om vernieuwing in het Nederlandse marketing vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketing- en sales managers te brengen.

Deel dit bericht

Reacties

  1. AlenaAlena Schreef op 3 maart 2019 14:54:52

    That iss very fascinating, You're a very skilled blogger.

    I have joined your feed and sit up ffor seeking more of your fantastic post. Also, I've shared your site in mmy social networks

  2. goo.glgoo.gl Schreef op 6 maart 2019 15:08:07

    It's very easy to find out any matter on web aas ompared to textbooks, as I found this piedce of writting at this site.

  3. https://local.6qube.com/austin/clear-expectations/153008https://local.6qube.com/austin/clear-expectations/153008 Schreef op 7 maart 2019 18:43:05

    Itts like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the mesage home a bit, but instead of that, this is great blog.

    A gredat read. I will definitely bbe back.

  4. NiamhNiamh Schreef op 11 maart 2019 20:22:02

    Very good write-up. I certainly love this website. Continue the good work!

  5. caioc.orgcaioc.org Schreef op 13 maart 2019 12:25:32

    Do you mind if I quote a few of your articles as long as I prtovide credit and sources back too your webpage? My website is in the exact same area of interest as yours and my users would genuinely benefit from some of the information you provide here. Please let me know if this alright with you. Cheers!

  6. https://www.Zoominfo.com/c/homexpress-mortgage-corp/375295202https://www.Zoominfo.com/c/homexpress-mortgage-corp/375295202 Schreef op 15 maart 2019 00:20:59

    Thhis excellent website truly haas all the info I wanted concerning this subject and didn't know wwho to ask.

  7. MauriceMaurice Schreef op 24 maart 2019 01:40:41

    I have been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my view, if alll site owners and bloggers mzde good content as you did, the net will be a lot moe useful than ever before.

  8. JasmineJasmine Schreef op 29 maart 2019 15:40:37

    Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my neweat twitter updates. I've been looking for a plug-in like tnis for quite some ttime and was hoping maybe you would have solme experience with something like this. Please lett me know if yyou run into anything. Itruly enjoy reading your blog annd I look forward to your new updates.

  9. VinceVince Schreef op 30 maart 2019 14:01:46

    Thaanks designed for sharing such a pleasant idea, piece of writing is pleasant, thats why i have read it entirely

  10. DaisyDaisy Schreef op 30 maart 2019 16:20:23

    Appreciate this post. Will try it out.

  11. KatrinaKatrina Schreef op 30 maart 2019 16:58:04

    Good day! I knhow this is kinda off topic however I'd figured I'd ask. Woul you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog poxt or vice-versa? My blog covers a lot of the same subjects as yours and I feel wee could greatly benefit from each other. If you're interested feel free to send me an e-mail. I lookk forward too hearing from you! Great blog by the way!

  12. MacMac Schreef op 2 april 2019 16:48:11

    Useful info. Fortunate me I found your wweb site unintentionally, and I'm surprisrd why this coincidence didn't came about in advance! I bookmarked it.

  13. JoanneJoanne Schreef op 24 april 2019 14:41:45

    Usually I do not read article on blogs, but I would like to saay that thiss write-up very forced me to take a look at and do it! Your writing style has been amazed me.

    Thanks, quite great article.

Plaats een reactie