Wat doet een Online Marketeer de hele dag?

10 november 2008 om 12:31 door PIM Redactie

Wat doet een Online Marketeer de hele dag?

Mensen vragen mij vaak "wat doet jij nou? Dan zeg ik: "Ik ben Online Marketeer" De meeste mensen kijken mij daarna nog meewarig aan.Voor die mensen ga ik hier beschrijven wat mijn werk is. Om zo wat meer inzicht te verschaffen in het dagelijks werk van een online marketeer. Als ik met klanten om tafel zit is het eerste wat je gaat doen praten. Het klinkt simpel maar dat is het begin van iedere eerste gesprek met een nieuwe klant. Ik richt me uitsluitend op de communicatie online. Wat me opvalt tijdens deze gesprekken is het geringe kennisniveau qua online mogelijkheden. Voor ons (webloggers en online marketeers) zijn begrippen als RSS, Blog,Twitter,Social Network,Online Community inmiddels haast versleten maar dat is bij 95% van mijn klanten niet het geval. De meeste ondernemers zijn (zoals het hoort) zo druk met ondernemen dat ze niet in de gaten hebben dat de wereld om hen heen qua media is veranderd. Daarom gaan ze uit gewoonte vaak door met hun oude mediastrategie die vooral gebaseerd is op adverteren in kranten en vakbladen,Open dagen, e-mail marketing en nieuwsbrieven. Hun huidige media-adviseur is gebaat bij het doorgaan op oude voet dus hij of zij zal hem of haar nooit de hele waarheid vertellen Toch ben ik vaak nog geshockeerd als ik de prijzen hoor van print met daarbij de uiteindelijke nauwelijks meetbare resultaten. Alhoewel de doelen en strategie van mijn klanten zeer verschillend kan zijn zijn er toch 4 zaken die iedere ondernemer online wil bereiken. -Betere zichtbaarheid online -Een hogere naamsbekendheid en branding -Veel gekwalificeerde klanten -Meer verkopen en meer klanten Je bereikt bovenstaande doelen door samen met klant een analyse te maken en daar een strategie en een meetbaar online marketingplan aan te koppelen.(inclusief middelen) Dat ziet er zo uit: # Analyse bedrijf # Analyse klanten # Concurrentieanalyse # SWOT-analyse # Strategie en doel # Middelen kiezen # Actieplan maken Uiteindelijk komt daar een concreet actieplan uit wat je gaat uitvoeren. iedere maand heb je een evaluatie (onderbouwd met cijfers) en dan ga je het online marketingplan of actieplan eindeloos bijstellen bijschaven om op de goede weg te blijven naar je uiteindelijke einddoel. Middelen die je als Online marketeer daarbij kunt inzetten zijn: Google Adwords, Bloggen Banners Micro-bloggen Online fora Social media enzovoort.... Uiteindelijk gaat het mij erom dat je de 4 hierboven genoemde punten waarmaakt voor je klant Uiteindelijk dus best wel een helder en meetbaar vak online marketeer. Graag hoor ik of dit verhaal duidelijk is en of het eventueel nog wat aangescherpt kan worden hier en daar. Van collega (Online) Marketeers hoor ik uiteraars graag hun werkwijze
Reblog this post [with Zemanta]