Wat is Marketing Resource Management?

8 februari 2008 om 21:20 door PIM Redactie

Wat is Marketing Resource Management?

Marketing Resource Management (MRM) is een relatief nieuwe management stijl die midden jaren negentig is ontstaan en tot doel heeft om marketing resources zo efficiënt mogelijk in te zetten. Een marketingcommunicatie strategie geeft aan welke doelen er worden nagestreefd. Een MRM strategie geeft aan welke impact dit heeft op de organisatie en welke resources hiervoor dienen te worden ingezet. Als vuistregel kan worden gezegd dat marketing communicatie zich op effectiviteit richt en MRM op efficiëntie en rendement. Waar marketing kijkt naar de bekende vier P’s, daar kijkt MRM naar de vijf M-en, te weten: - Men(women), - Machines, - Materials, - Money en - Minutes. Materials kan worden beschouwd als de output, Men en Machines als de human resources en de technologische infrastructuur die daarvoor kunnen worden ingezet, gemeten tegen Money en Minutes, oftewel budget en doorlooptijden. Niet goed op elkaar afgestemde marketing resources leiden tot inefficiëntie die tijd, geld en energie kosten Inmiddels gebruiken marketing afdelingen van corporate/wereldwijd gevestigde organisaties MRM om meer controle te krijgen over o.a.: - marketing strategy en marketingplannen - marketing activiteiten (acties, opdrachten) planning & volgen budget - corporate identity - multichannel marketing - lead management - statistieken & rendement Kortom efficiënter en transparanter d.m.v. het oplijnen en beter organiseren en automatiseren van marketingprocessen. Bron: MRMLogiQ

Reblog this post [with Zemanta]