PIM bedrijf van de maand januari: NetQuotez
NetQuotez is een marktonderzoekbureau gespecialiseerd in social media.
Mijn doel is bedrijven inzicht te verschaffen in hoe er op het internet over
merk, markt of concurrentie gesproken wordt. NetQuotez heeft dus alles te
maken met online reputatiemanagement.
Dit bedrijf is ontstaan uit mijn passie voor internet, met name Web 2.0 en
social media. Tijdens het surfen begon mijn idee vorm te krijgen.
Steeds meer mensen plaatsen hun mening op internet en ik begon me af te
vragen of bedrijven hier enig idee van hebben, wat er online allemaal over
ze gezegd wordt.
Na wat onderzoek kwam ik erachter dat inderdaad nog maar weinig bedrijven
zich er echt van bewust zijn hoeveel macht de “gewone” mens tegenwoordig op
internet heeft.
Social media tracking, zoals dit soort onderzoek ook wel genoemd wordt,
staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Wat voor mij een reden was om
mijn idee uit te werken tot een onderneming.
Het eerste dat mensen tegenwoordig doen als ze iets willen gaan kopen is:
kijken op internet of er iets aan informatie te vinden is over hetgeen ze
willen kopen. Wat zegt men over het product, wat kost het bij de één, wat
zijn de prijzen bij de ander, zijn er goede of juist slechte ervaringen met
het product? Het is al gebleken dat internet van grote invloed is op het
aankoopgedrag.
Websites die bestaan uit User Generated Content worden door miljoenen mensen
gebruikt, zij verwoorden hier hun mening over wat er in de maatschappij
speelt. Over alles wordt tegenwoordig geschreven: merken, producten,
bedrijven in het algemeen, politiek, reclame, etc.
Consumenten nemen dagelijks deel aan (en worden beïnvloed door) online
conversaties en informatiebronnen.
Internet biedt hierdoor een schat aan marketinginformatie, waar menig
bedrijf (uit elke willekeurige sector) heel veel mee kan doen.
NetQuotez doet online research naar de word-of-mouth rondom merken,
producten en diensten van bedrijven. Ik traceer en analyseer alle mogelijke
meningen op forums, weblogs, communities, nieuwsgroepen, etc. Eigenlijk alle
soorten communicatie die op het internet gebruikt en gemaakt worden door de
consument.
Eerst verzamel ik wat er gezegd wordt, waarna de discussies worden
geanalyseerd. Wat speelt er in de markt? Is de discussie positief, negatief,
neutraal? Wat is het belangrijkste issue op dit moment? Wat kunnen we
hieruit opmaken?
Op deze manier maak ik voor mijn klanten inzichtelijk welke issues er op de
markt spelen en geef daarmee een handvat om eventueel actie te ondernemen.
Om dit alles te kunnen doen heb ik een uitgebreide search applicatie op maat
laten ontwikkelen die het grootste gedeelte van het werk doet.
De applicatie kan vergeleken worden met een zoekmachine, zoals Google. De
machine zoekt het hele web af: spider technologie dus. Daarnaast kan deze
applicatie zelf verder filteren zoals ik dat aangeef. Ook kan ik zoeken op
alleen bepaalde extensies (zoals .nl of .be) of op bepaalde talen, of alleen
in forums. Heel belangrijk punt: ik kan zoeken binnen bepaalde periodes, dus
wanneer bepaalde berichten geplaatst zijn of als er een belangrijke
gebeurtenis plaats heeft gevonden.
Zoekresultaten kunnen gedetailleerd worden verwerkt in bijvoorbeeld een
Excel of Word bestand. Vervolgens wordt alle gevonden informatie handmatig
gecheckt, verfijnd en geanalyseerd zodat de meest relevante informatie kan
worden verwerkt in een rapport.
Sigrid van der Hoeven
Directeur NetQuotez