PIM bedrijf van de maand januari: NetQuotez

18 januari 2008 om 12:17 door PIM Redactie

PIM bedrijf van de maand januari: NetQuotez

NetQuotez is een marktonderzoekbureau gespecialiseerd in social media. Mijn doel is bedrijven inzicht te verschaffen in hoe er op het internet over merk, markt of concurrentie gesproken wordt. NetQuotez heeft dus alles te maken met online reputatiemanagement. Dit bedrijf is ontstaan uit mijn passie voor internet, met name Web 2.0 en social media. Tijdens het surfen begon mijn idee vorm te krijgen. Steeds meer mensen plaatsen hun mening op internet en ik begon me af te vragen of bedrijven hier enig idee van hebben, wat er online allemaal over ze gezegd wordt. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat inderdaad nog maar weinig bedrijven zich er echt van bewust zijn hoeveel macht de “gewone” mens tegenwoordig op internet heeft. Social media tracking, zoals dit soort onderzoek ook wel genoemd wordt, staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Wat voor mij een reden was om mijn idee uit te werken tot een onderneming. Het eerste dat mensen tegenwoordig doen als ze iets willen gaan kopen is: kijken op internet of er iets aan informatie te vinden is over hetgeen ze willen kopen. Wat zegt men over het product, wat kost het bij de één, wat zijn de prijzen bij de ander, zijn er goede of juist slechte ervaringen met het product? Het is al gebleken dat internet van grote invloed is op het aankoopgedrag. Websites die bestaan uit User Generated Content worden door miljoenen mensen gebruikt, zij verwoorden hier hun mening over wat er in de maatschappij speelt. Over alles wordt tegenwoordig geschreven: merken, producten, bedrijven in het algemeen, politiek, reclame, etc. Consumenten nemen dagelijks deel aan (en worden beïnvloed door) online conversaties en informatiebronnen. Internet biedt hierdoor een schat aan marketinginformatie, waar menig bedrijf (uit elke willekeurige sector) heel veel mee kan doen. NetQuotez doet online research naar de word-of-mouth rondom merken, producten en diensten van bedrijven. Ik traceer en analyseer alle mogelijke meningen op forums, weblogs, communities, nieuwsgroepen, etc. Eigenlijk alle soorten communicatie die op het internet gebruikt en gemaakt worden door de consument. Eerst verzamel ik wat er gezegd wordt, waarna de discussies worden geanalyseerd. Wat speelt er in de markt? Is de discussie positief, negatief, neutraal? Wat is het belangrijkste issue op dit moment? Wat kunnen we hieruit opmaken? Op deze manier maak ik voor mijn klanten inzichtelijk welke issues er op de markt spelen en geef daarmee een handvat om eventueel actie te ondernemen. Om dit alles te kunnen doen heb ik een uitgebreide search applicatie op maat laten ontwikkelen die het grootste gedeelte van het werk doet. De applicatie kan vergeleken worden met een zoekmachine, zoals Google. De machine zoekt het hele web af: spider technologie dus. Daarnaast kan deze applicatie zelf verder filteren zoals ik dat aangeef. Ook kan ik zoeken op alleen bepaalde extensies (zoals .nl of .be) of op bepaalde talen, of alleen in forums. Heel belangrijk punt: ik kan zoeken binnen bepaalde periodes, dus wanneer bepaalde berichten geplaatst zijn of als er een belangrijke gebeurtenis plaats heeft gevonden. Zoekresultaten kunnen gedetailleerd worden verwerkt in bijvoorbeeld een Excel of Word bestand. Vervolgens wordt alle gevonden informatie handmatig gecheckt, verfijnd en geanalyseerd zodat de meest relevante informatie kan worden verwerkt in een rapport. Sigrid van der Hoeven Directeur NetQuotez