Twitter top of flop?

17 januari 2008 om 14:03 door PIM Redactie

Twitter top of flop?

Afgelopen dinsdag was de eerste PIM bijeenkomst in Almere. Zo'n eerste bijeenkomst is een mooi moment om terug te kijken naar het jaar wat achter ons ligt 2007. Als allerlaatste onderwerp in onze terugblik kwam de bijeenkomst over Twitter aan bod. En de vraag van Frans Appels was, wie er twitterde in een zaal met 40 marketeers. 3 vingers gingen de lucht in. John Kivit die gevraagd werd om spontaan iets te vertellen over Twitter vertelde een enthousiast verhaal waarom hij Twitter gebruikte. Voor de rest van de zaal was het helemaal nieuw en sommige moesten gniffelen toen ze van John hoorde wat Twitter was en wat je er mee kunt doen. De meest gebruikte kreet in de zaal was "Ik heb al moeite om dagelijks mijn mailbox bij te houden, laat staan dat ik ook nog tijd heb om te gaan twitteren." Dus het is niet dat men niet in Twitter geloofd, maar het "Geen Tijd" aspect speelt een grote rol. Dat is ook waarom men er bij voorbaat al van afziet om te gaan twitteren. Het grootste misverstand over Twitter is dan ook dat het voor mensen is die niks beters te doen hebben. Of dat het voor mensen is die te veel tijd en te weinig vrienden hebben. Ruud De Langen schreef in november 2007 op Adfoblog dat twitteraars mensen zijn die eindelijk geen leven hebben. Dat Ruud De Langen niet erg geïnformeerd is blijkt wel uit zijn ongenuanceerde uitspraak. Want twitteraars als Francisco van Jole, Vincent Everts, Erwin Blom en Marco Derksen (u googelt ze zelf maar) zijn echt wel mensen met een geweldig groot netwerk en een boeiend superdruk leven. (tenminste dat lees ik op Twitter) Ook de vraag wat je nu met Twitter moet. Is niet zo simpel te beantwoorden. Als je snel resultaten verwacht met Twitter moet ik je helaas teleurstellen. Het is net als een marathon lopen een kwestie van volhouden,doorzetten, genieten en je niet alleen focussen op het einddoel.(wat dat ook mag zijn bij Twitter) Ik denk zelf dat marketeers anno 2008 veel baat kunnen hebben bij Twitter maar dit moet niet een krampachtige einddoel zijn. Ontspannen rondkijken of je mensen ziet die je aanstaan waar je wat aan hebt en die hetzelfde tempo lopen lijkt me persoonlijk een betere houding. Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik al een aantal leuke mensen heb ontmoet die ik zonder Twitter niet ontmoet zou hebben. Zelfs mijn idee over mijn toekomst en carrière is door Twitter veranderd. Ook geloof ik erg in het gebruik van Twitter als zesde zintuig en als virtuele koffiemachine voor eenpitters waar de laatste nieuwtje op marketing en ICT gebied de revue passeren. Want mijn idee was in augustus om vooral mezelf te richten op Telemarketing en interim Account Management maar door Twitter geloof ik niet meer erg in telemarketing en acquisitie voor veel producten en diensten. Toch zullen er ook altijd mensen zijn als Ruud De Langen die denken dat Twitter iets is zonder enig doel wat je louter doet om de verveling te verdrijven. Of Henk Blanken die eerlijk toe geeft er geen tijd voor over te hebben. Twitter is zoveel dat het onmogelijk is om alle mogelijkheden van Twitter te beschrijven. Het is geen software pakket met een simpele gebruiksaanwijzing. "Just Do It" want alleen door het zelf te doen kun je de mogelijkheden van Twitter ervaren. Graag hoor ik jullie mening over Twitter. Ik ben enthousiast (dat heb je hopelijk) wel gemerkt. Maar ik krijg wel graag tegengas. Is het top of een flop? Ook hoor ik graag of mijn voorspelling dat Twitter in 2008 gaat doorbreken belachelijk is of juist? Ik ga weer twitteren.