Over Ab Chakai

Ab Chakai is manager innovatie en strategische partnerships bij Movir en een innovator pur sang. Vijf jaar geleden startte hij met een aantal collega’s Sparklab, het innovatielab van Nationale Nederlanden dat nu internationaal wordt uitgerold. Inmiddels is hij verantwoordelijk voor innovatie bij verzekeraar Movir. Hij weet wat er nodig is om jezelf of als organisatie te blijven vernieuwen en past daarmee uitstekend binnen PIM. 'Mijn blik is altijd naar buiten gericht, want innoveren doe je samen. Je hebt kennis nodig van klanten en inspiratie van buiten. Gebruik de kracht van je netwerk.' Dat vergt een enorme alertheid constateert Ab. 'Ik haal graag Jan Rotmans aan, die zegt: We leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk.' De enige constante is verandering. Om te kunnen innoveren moet je hypersensitief zijn voor klantbehoeften - ook de behoeften waarvan hij nog niet weet dat hij die heeft. En kies positie, want je kunt niet alles voor iedereen zijn. Een stevige positie en de blik naar buiten, dat is de basis voor succesvolle innovatie, ook in marketing.'

'Mijn blik is altijd naar buiten gericht, want innoveren doe je samen.'

Als bestuurslid van PIM draagt Ab graag bij aan de inspiratie en het netwerk dat dit platform biedt: 'Iedereen heeft tegenwoordig te maken met een informatie-overload, dus we willen echt waarde toevoegen. Wij bepalen niet als bestuur wat die waarde is, dan doen we samen met leden. Ik hoop in ieder geval bij te dragen aan een innovatiemindset binnen de marketing. Als je met een innovatieperspectief naar de wereld kijkt, zie je meer.'