Blog

Blog

  1. Innovatie is een thema voor iedereen in de organisatie

    17 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Mark Appel.jpg

    “Al is iedereen inmiddels doordrongen van het feit dat we leven in het digitale tijdperk, toch hebben de meeste marketeers nog geen echt beeld van de mogelijkheden die de technologische ontwikkelingen bieden. Over de richting waar het vakgebied marketing zich naartoe verschuift, bestaat nog meer onduidelijkheid. Dat inzicht is echter van enorm belang, omdat het cruciaal is te weten wat de relevante ontvangers, doelgroepen en kanalen zijn. Toegegeven, het is bijzonder complexe materie met veel technologische aspecten en voortdurende innovaties. Daarom zie ik het ook als een absolute noodzaak dat iedereen binnen een organisatie betrokken is bij innovatie.”

    Lees meer over "Innovatie is een thema voor iedereen in de organisatie"

  2. Eén-op-één-marketingcommunicatie op basis van data-analyse

    10 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    jeroen kromme.jpg

    Het hedendaagse vocabulaire van de marketeer leert dat enkel zijn creativiteit niet meer volstaat bij een succesvolle uitvoering van zijn werkzaamheden. Technologische kennis is onontbeerlijk in zijn wereld van artificial intelligence en machine learning. Waar marketing in het verleden draaide rond psychologie en het begrijpen van de klant en de markt, is het nu steeds meer een vak van interpretatie geworden. Van data naar informatie en via kennis naar toegevoegde waarde. In dat domein van Big Data is goede data-analyse de doorslaggevende factor.

    Lees meer over "Eén-op-één-marketingcommunicatie op basis van data-analyse"

  3. Dit zijn de beste marketeers en marketingbedrijven van 2017

    3 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    pieter zwart .png

    Pieter Zwart is dit jaar gekozen tot Marketeer of the Year. Hunkemöller, Picnic, Vegetarische Slager en Hallmark winnen ook een Dutch Marketing Award.
    De beste Nederlandse marketingondernemingen werden beoordeeld in de verschillende fases van hun ‘marketingcyclus’. Een startup, een onderneming die succesvol de volgende stap heeft gezet, het beste marketingbedrijf en het bedrijf dat het beste de internal branding op orde heeft. En er zijn twee personality-awards: voor Marketeer of the Year en Marketingtalent of the Year. De prijzen werden afgelopen donderdag 30 maart  uitgereikt in het Amsterdamse Tropeninstituut.

    Lees meer over "Dit zijn de beste marketeers en marketingbedrijven van 2017"

  4. Doe mee met het B2B Marketing Trendonderzoek

    3 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Samen met Blinker brengen wij ook in 2017 de belangrijkste trends in B2B marketing in kaart en daar hebben we jouw hulp bij nodig. Kwalitatief vooronderzoek onder vooraanstaande B2B marketeers in Nederland heeft inmiddels inzicht gegeven in de trends en ontwikkelingen in B2B marketing.

    Lees meer over "Doe mee met het B2B Marketing Trendonderzoek"

  5. De vier kernwaarden voor internal branding bij Transavia

    28 maart 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Marisca Kensenhuis.jpg

    Interview met Marisca Kensenhuis, communication lead bij Transavia, over internal branding

    “Internal branding is medewerkers in staat stellen vanuit hun betrokkenheid en expertise intern waar te maken wat een organisatie extern belooft. Bij Transavia geven we daar invulling aan door een combinatie van initiatieven zoals een leiderschapsprogramma gericht op faciliterend leiding geven en invulling geven aan vier kernwaarden: vriendelijk, verantwoordelijk, bevlogen en daadkrachtig. Faciliterend leidinggeven omdat we geloven in zelforganiserende teams en kernwaarden omdat die bijdragen aan het bereiken van onze organisatiedoelen.”

    Lees meer over "De vier kernwaarden voor internal branding bij Transavia"

  6. Hallmark wil mensen inspireren om emoties te uiten

    28 maart 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Jan Willem Koch.jpg

    Interview met Jan Willem Koch, managing director bij Hallmark Cards Continental Europe, over internal branding

    “Het leven draait om waardevolle relaties. Dat is wat wij geloven en onze missie sluit daar naadloos op aan: mensen inspireren om hun emoties te uiten teneinde die relaties te versterken. Om dat te bereiken, is het belangrijk hier zelf mee te beginnen. 'Buiten winnen, is binnen beginnen.' Dat is de insteek waarmee internal branding is uitgerold. Onze medewerkers vormen namelijk in deze strategie een belangrijke component. Want de Hallmarkers, zoals we hen noemen, zijn de ambassadeurs van onze organisatie.”

    Dit zijn de woorden van Jan Willem Koch, werkzaam als managing director bij Hallmark Cards Continental Europe. Hij is de initiator van het traject voor internal branding bij de organisatie waar de verrassing centraal staat. Het waarmaken van de beloftes door de medewerkers is voor hem geen loos begrip. Hallmark is dan ook één van de finalisten in de categorie 'Internal Branding Company of the Year' van de 'Dutch Marketing Awards 2017'. Een inspirerend betoog over het van binnenuit tot leven brengen van een merk en het borgen in de organisatie.

    Lees meer over "Hallmark wil mensen inspireren om emoties te uiten"

  7. Het tot leven brengen van de merkidentiteit bij KWF Kankerbestrijding

    27 maart 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Anne-Marije Haijtink.jpg

    Interview met Anne-Marije Haijtink, brandmanager bij KWF Kankerbestrijding, over internal branding

    “Het ‘tot leven brengen’ van onze merkidentiteit door onze medewerkers, intern en extern, dat is waar voor ons internal branding om draait. Als zij het merk omarmen en toepassen in hun werk, vergroot dat de mogelijkheden voor KWF Kankerbestrijding om onze ambities en ons ideaal waar te maken. Het raakt het gedrag, de moeilijkst beïnvloedbare variabele binnen de bedrijfsvoering. Onze merkwaarden vormen de spil voor het gedrag van onze medewerkers. We gebruiken ze dan ook als de richtinggevers in alles wat we doen.”

    Lees meer over "Het tot leven brengen van de merkidentiteit bij KWF Kankerbestrijding"

  8. De aandacht van IKEA is gericht op omnichannel

    14 maart 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Jeroen Hubert.jpg

    Goede bereikbaarheid en voldoende gratis parkeergelegenheid. Een hapje en een drankje. Een klantenservice die coulance toont met retourgoederen. En bovenal offline en online klantgericht denken in plaats van productgericht pushen. Dit zouden de ultieme medicijnen zijn voor noodlijdende retailondernemingen. Maar het zijn al 37 jaar succesvolle vanzelfsprekendheden voor IKEA in Nederland. Succes dat het bedrijf graag voortzet.

    Lees meer over "De aandacht van IKEA is gericht op omnichannel"

  9. Christi-Janne ten Hoopen: “Agility draait om cultuur, mens en mindset”

    13 maart 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Nederland lijkt in de ban van agile marketing. Niet alleen volgen we de ontwikkelingen van kersverse techno-startups op de voet, het establishment wil ook zo snel en flexibel op de markt acteren. Ze omarmen bootcamps, accelerators en multidisciplinaire teams, alles om binnen no-time nieuwe producten of diensten in de markt te zetten. In aanloop naar ons event ‘Growth hacking, service design en agility’, spraken we Christi-Janne ten Hoopen ( consultant bij VODW).

    Lees meer over "Christi-Janne ten Hoopen: “Agility draait om cultuur, mens en mindset”"

  10. Interview met Tycho Luijten over het partnership tussen MAN en PIM

    27 februari 2017 - door PIM Redactie - 1 reactie

    Tycho.png

    Iedere Nederlandse universiteit die opleidingen aanbiedt die aan het brede vakgebied van marketing gerelateerd zijn, kent wel een marketingstudievereniging. In vijf universiteitssteden zijn in erkende marketingassociaties studenten verenigd die de eerste schreden willen zetten op de brug tussen de theorie uit de collegezaal en de praktijk van de werkvloer. De Marketing Associatie Nederland (MAN) is het overkoepelende orgaan van deze afzonderlijke studieverenigingen.

    Een nauwe samenwerking met het Platform Innovatie in Marketing (PIM) ziet de studentenorganisatie als een belangrijke bron van inspiratie. Tycho Luijten, die zich inmiddels international bachelor communication & media mag noemen, is president van de Marketing Associatie Erasmus Universiteit Rotterdam (MAEUR) en penningmeester van de landelijke organisatie. Zijn visie op het partnership tussen MAN en PIM.

    Lees meer over "Interview met Tycho Luijten over het partnership tussen MAN en PIM"

  11. PIM Trendrapport 2017: marketing draait meer dan ooit om vertrouwen

    21 februari 2017 - door PIM Redactie - 1 reactie

    voorzijdedef.jpg

    Wie de komende jaren een sterk merk wil bouwen, moet verder kijken dan technologie. Natuurlijk gaan virtual reality, chatbots, big data en artifical intelligence ook in 2017 het marketinglandschap beïnvloeden. Als je die ontwikkelingen dé marketingtrends voor 2017 noemt, ga je voorbij aan de belangrijke maatschappelijke verschuivingen die momenteel spelen. Denk aan Brexit, de verkiezing van Donald Trump tot president van de Verenigde Staten en de opkomst van populistische politieke partijen in Europa.

    Lees meer over "PIM Trendrapport 2017: marketing draait meer dan ooit om vertrouwen"

  12. Yvonne Nassar neemt rol voorzitter PIM over van Hans Molenaar

    16 februari 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Yvonne Nassar.jpg


    Yvonne Nassar neemt met ingang van 16 februari 2017 de rol van voorzitter Platform Innovatie in Marketing (PIM) over van Hans Molenaar. Yvonne Nassar is als head of marketing & innovation werkzaam bij RAI Amsterdam. Ze volgt Hans Molenaar op, die aftreedt, om zich volledig te kunnen richten op de groei van Beeckestijn Business School. 

    Lees meer over "Yvonne Nassar neemt rol voorzitter PIM over van Hans Molenaar"

  13. Interview Stefan Harzevoort: "Mens rekent merk twee keer af, aan de kassa en op basis van ethiek"

    9 februari 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Voor het vierde jaar op rij schrijven Aljan de Boer (Trendsactive) en Stefan Harzevoort (Valtech) in opdracht van het Platform Innovatieve Marketing het jaarlijkse PIM trendrapport. Het PIM Trendrapport 2017, getiteld Trust Me?!, gaat dit jaar in op de onzekere, complexe maatschappij waarin we leven en geeft marketeers een antwoord op hoe om te gaan met het post-truth tijdperk, de vertrouwenscrisis en onbehagen in de Westerse wereld. Op 16 februari wordt het trendrapport traditiegetrouw gelanceerd tijdens de jaarlijkse trendsessie die plaatsvindt bij Canon in Den Bosch. In aanloop naar dat event interviewde we Stefan Harzevoort.

    Lees meer over "Interview Stefan Harzevoort: "Mens rekent merk twee keer af, aan de kassa en op basis van ethiek""

  14. Dit zijn de genomineerden voor Marketeer of the Year 2017

    7 februari 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    460x345_dma17_groeps.gif

    Op 30 maart reiken NIMA, Adfo Groep, PIM, en MEC de Dutch Marketing Awards uit. Onder leiding van juryvoorzitter Marc van Eck RM heeft de vakjury de finalisten gekozen in de categorieën Start Up, Scale Up, Marketing Company en Internal Branding Company of the year en – natuurlijk - de Marketeer of the Year

    De jury koos uit alle inzendingen de drie volgende marketeers:

    Lees meer over "Dit zijn de genomineerden voor Marketeer of the Year 2017"

  15. Peter van Woensel Kooy: Jongereniconen 2017

    30 januari 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Wat beweegt de jeugd en de jongvolwassenen in 2017? Tijdens de jaarlijksessie trendsessie op 16 februari 2017 presenteert Peter van Woenselkooy acht nieuwe ‘Jongereniconen’ voor komend jaar. Marketeers en bureaus putten hieruit talloze insights voor een succesvolle en innovatieve start. In aanloop naar het event vroegen we Peter om alvast drie jongereniconen te delen.

    Lees meer over "Peter van Woensel Kooy: Jongereniconen 2017"