Dit zijn de beste marketeers en marketingbedrijven van 2017

3 april 2017 om 12:14 door PIM Redactie

Dit zijn de beste marketeers en marketingbedrijven van 2017

Pieter Zwart is dit jaar gekozen tot Marketeer of the Year. Hunkemöller, Picnic, Vegetarische Slager en Hallmark winnen ook een Dutch Marketing Award.
De beste Nederlandse marketingondernemingen werden beoordeeld in de verschillende fases van hun ‘marketingcyclus’. Een startup, een onderneming die succesvol de volgende stap heeft gezet, het beste marketingbedrijf en het bedrijf dat het beste de internal branding op orde heeft. En er zijn twee personality-awards: voor Marketeer of the Year en Marketingtalent of the Year. De prijzen werden afgelopen donderdag 30 maart  uitgereikt in het Amsterdamse Tropeninstituut.

Marketeer of the Year: Pieter Zwart
Pieter Zwart is dit jaar verkozen tot Marketeer of the Year, na een spannende eindstrijd tussen andere genomineerden Thecla Schaeffer (G/Star) en Jeroen Hubert (Ikea). De jury over Zwart: Bij Coolblue zit het klantdenken in de genen. De wijze waarop Pieter Zwart al 17 jaar zijn merk en bedrijf Coolblue op topniveau houdt, de klantbelofte niet alleen waarmaakt maar telkens weet te overtreffen, is ongekend. Zwart laat zien dat marketing hét organisatieprincipe is van één van de snelst gegroeide retailorganisaties van Nederland. De markt en de concurrentie worden voortdurend uitgedaagd.  De visie en strategie zijn helder en consistent, de bedrijfsvoering open en transparant. Alles draait om de glimlach van de klant en dat is de kern van marketing. Zwart is ambassadeur van de onlosmakelijke verbinding tussen ondernemerschap, klantgericht denken en marketing – iets wat hard nodig is in veel organisaties. Zwart is onconventioneel en een tikkeltje rebels, maar een voorbeeld voor Nederlandse marketeers.

Marketing company of the Year: Hunkemöller
Het jury-oordeel: Een sterke marketingcase die is opgebouwd vanuit de customer journey van de doelgroep. Deze doelgroep is scherp omschreven en wordt vanuit een CRM-programma optimaal bediend. Hunkemöller weet al een aantal jaren klanten aan zich te binden door middel van een sterke omnichannelbenadering. Die wordt ingezet als richtlijn, niet als uitgangspunt. Het bedrijf toont zich meester in sterke getargete marketing. Het is een bewonderingswaardige prestatie te noemen dat Hunkemöller met het verlies van V&D - en 33 outlets - klanten wist te behouden. Producten worden ontwikkeld met de doelgroep en met aansprekende influentials. En dan vergeten wij nog bijna Doutzen te noemen. Hunkemöller bewijst dat het mooiste meisje ook het slimste meisje kan zijn.
Overige genomineerden in deze categorie: Young Capital, G-Star, ING en Zeeman.

Start-up of the Year: Picnic
Deze online supermarkt, gratis aan huis, levert een mooie case waarin een aantal ondernemers het aandurfde vernieuwing te brengen in een vernieuwende markt met toch al een aantal serieuze spelers. De marketingcase klopt op alle punten en is helemaal van nu. Niet alleen de 4 P’s kloppen mooi, maar ook de toepassing van technologie, de customer journey (dat is het concept) en bijvoorbeeld het maatschappelijke aspect zitten goed in elkaar. Picnic zet in op volledige duurzaamheid. Dat komt ook tot uitdrukking in de resultaten (NPS, groei, marktaandeel). Picnic is eigenlijk Uber en Zappos in één bedrijf. Mooi verwoord door Picnic zelf: ‘Een techbedrijf dat toevallig boodschappen verkoopt’. Overige genomineerden voor Start-up: Naturalicious, Koopeenkoe.nl, Fraemed en Matt Sleeps.

Scale-Up of the Year: Vegetarische Slager
Met recht een totaalconcept in marketing: een fantastisch merk met een geïntegreerde propositie eronder. De contradixio interminus in de merknaam is briljant gevonden, maar als topkoks de vegetarische gehaktbal beter beoordelen dan een gewone gehaktbal, schuif je met het hele concept ‘gehaktbal’. Terwijl de omzet en internationale expansie toenemen, bouwt het bedrijf voor de toekomst alweer een nieuwe fabriek in Breda. Er zit een consequente challenger-rol in de marketing van de Vegetarische Slager, zoals blijkt uit een slogan als ‘bedrieg je partner 1x per week’, het partnership met Unox en die merknaam natuurlijk. De oprichting getuigde al van dapperheid, moed en visie waarbij het een nieuwe markt openbrak vanuit smaak en merk. Vegetarisch bestond al, maar de Vegetarische Slager heeft op een prikkelende manier een sterk en ambitieus merk in deze markt gebouwd.
Overige genomineerden: Looye Kwekers, Thuisbezorgd, Stach, Knab

Internal Branding Company of the Year:  Hallmark
Hallmark heeft overduidelijk laten zien dat de indrukwekkende resultaten in omzet- en winstontwikkeling voor een belangrijk deel zijn geënt op internal branding. De directie en het managementteam hebben onbetwistbaar internal branding geïdentificeerd als een drijvende kracht om hun ambitieuze doelstelling te realiseren om de business in zeven jaar tijd te verdubbelen en de winst te verdriedubbeleñ. Tot nu toe worden de ambitieuze groeidoelstellingen gehaald. Bijzonder is dat Hallmark Benelux het voor elkaar heeft gekregen zijn eigen koers te mogen varen en het Hallmark-merk in de Benelux zelf te mogen neerzetten en aanscherpen, en daarbij de kernwaarden vanuit het moederbedrijf te mogen negeren. Hallmark is een inspiratiebron en voorbeeld voor veel andere bedrijven hoe je internal branding goed moet uitvoeren en tot welke resultaten dat kan leiden, zelfs in een internationaal bedrijf en in moeilijke omstandigheden zowel qua categorie als qua stand van de organisatie. Overige genomineerden: KWF, ONVZ, Transavia

Marketingtalent of the Year : Joost Geurtsen
Joost Geurtsen, marketingbaas bij Nu.nl is uitgeroepen tot Marketingtalent van 2017. Andere genomineerden waren Bram Draaijer (strateeg bij Social Embassy) en Martine Boekestein (Specialist Marketing Communication bij Rijk Zwaan).

De Dutch Marketing Awards zijn een initiatief van NIMA, PIM, MEC en Tijdschrift voor Marketing/Adfo Groep.