Interview met Tycho Luijten over het partnership tussen MAN en PIM

Interview 27 februari 2017 om 13:45 door PIM Redactie

Interview met Tycho Luijten over het partnership tussen MAN en PIM

Tycho Luijten

Iedere Nederlandse universiteit die opleidingen aanbiedt die aan het brede vakgebied van marketing gerelateerd zijn, kent wel een marketingstudievereniging. In vijf universiteitssteden zijn in erkende marketingassociaties studenten verenigd die de eerste schreden willen zetten op de brug tussen de theorie uit de collegezaal en de praktijk van de werkvloer. De Marketing Associatie Nederland (MAN) is het overkoepelende orgaan van deze afzonderlijke studieverenigingen.

Een nauwe samenwerking met het Platform Innovatie in Marketing (PIM) ziet de studentenorganisatie als een belangrijke bron van inspiratie. Tycho Luijten, die zich inmiddels international bachelor communication & media mag noemen, is president van de Marketing Associatie Erasmus Universiteit Rotterdam (MAEUR) en penningmeester van de landelijke organisatie. Zijn visie op het partnership tussen MAN en PIM.

Wat is de Marketing Association Nederland?

“De MAN is de overkoepelende organisatie van de erkende marketingassociaties in Nederland. De missie van deze verenigingen in Amsterdam, Groningen, Maastricht, Rotterdam en Tilburg is het vormen van een brug op het niveau van wetenschappelijk onderwijs tussen theorie en praktijk. Lokaal gebeurt dit door het organiseren van activiteiten als evenementen en netwerkborrels.”

“Maar het organiseren van een grootschalige marketingrecruitmentevenement als de Nationale Marketing Strijd (NMS), dat op 8 en 9 februari 2017 plaatsvindt, is alleen mogelijk als de afzonderlijke associaties hun krachten bundelen. Gezamenlijk zijn wij voor dit evenement op zoek gegaan naar potentiële toekomstige werkgevers.”

“De NMS heeft de interactiviteit van bedrijven en studenten als uitgangspunt. Op basis van de ingezonden cv’s selecteren de bedrijven studenten die in teamverband praktische marketingcases uitwerken en uiteindelijk presenteren aan een groot publiek. Het is een echte wedstrijd, met de titel Grootste Marketing Talent 2017 en een geldbedrag van 2.000 euro als inzet.”

Waar staan jullie voor?

“In het verleden bezorgde de term marketing bij veel mensen een wrange smaak in de mond. Het werd niet als een ethisch vak gezien. Die associatie zie je langzamerhand verdwijnen. Door de omslag van productgericht denken naar klantgericht denken, is duidelijk zichtbaar dat organisaties purpose driven als uitgangspunt nemen. Naar mijn mening is dit een goede verandering.”

Waarom past MAN goed bij PIM? Wat vinden jullie in elkaar?

“De missies van de beide verenigingen sluiten op elkaar aan. PIM beoogt Nederland tot het meest inspirerende marketingland van Europa te maken. Dat gaat niet zonder de nieuwe generaties marketeers te betrekken bij de uitvoering van die missie. Bij het anticiperen op de grote veranderingen die momenteel in het vakgebied plaatsvinden, wil PIM de nieuwkomers betrekken.”

“Onze missie is het bouwen van die brug tussen theorie en praktijk. Dat lukt natuurlijk niet zonder een stevige connectie met het bedrijfsleven. Studenten onder elkaar zullen daar nooit in slagen, een link met professionals is noodzakelijk. Op de events van PIM met zijn brede community klikken we als het ware in elkaar. Zo leidt het partnership tot een bijdrage aan de separate missies.”

Welke uitdagingen zie je veelal bij studenten die de sprong naar het professionele leven willen maken?

“Ons bestaansrecht is gebaseerd op die uitdagingen. Een universiteit kan veel bieden, maar zeker niet het hele pakket. Wij leren veel, maar dat is voornamelijk theoretische kennis. In real life heb je meer bagage nodig om een goede marketingprofessional te worden. Studenten krijgen dan wel veel cases onder de neus geschoven tijdens hun studie, maar het ontbreekt bijvoorbeeld aan levensechte praktijksituaties met terugkoppeling van professionele marketeers.”

“PIM biedt ons, naast die inspirerende voorbeelden uit de praktijk, ook informele contactmomenten met marketeers die werken bij bedrijven en instellingen. Aan hen kunnen wij onze prangende vragen stellen. Wat houdt jouw job in? Wat past bij mij? Welke mogelijkheden zijn er? Hoe kom je bij die job? Wat is de weg?”

Welke trends en ontwikkelingen op het gebeid van marketing en business volg je op de voet?

“Toevallig ben ik laatst tijdens een PIM-sessie geïnspireerd geraakt door een betoog over purpose driven ondernemen. Ik vertaal het graag naar betekenisvol ondernemen. Naar mijn mening is ethisch ondernemen de toekomst, een must zelfs. Vroeger waren bedrijven gericht op winstmaximalisatie, nu schieten de ondernemingen met een duidelijke purpose als paddenstoelen uit de grond.”

“Als we in het huidige tijdperk een probleem willen oplossen, moeten we veranderingen doorvoeren. In het recente verleden was geld verdienen de hoofdzaak, zelfs als het milieu of het welzijn van de werknemers in het gedrang kwamen. Winst is niet langer het primaire doel. Ook bestaande corporates dienen zich zo’n houding aan te nemen. Dat is een mooie en interessante tendens.”

“Verder ben ik bijzonder geïnteresseerd in alle ontwikkelingen rondom social media. Met name de rol van influencers in de hedendaagse maatschappij volg ik op de voet. Een idool dat bijvoorbeeld een bepaald merk schoenen draagt en zo de verkoop van die schoenen een enorme boost kan geven. Boeiend hoe je met social selling daarop in kunt spelen.”

Welke trend of ontwikkeling is volgens jouw overhyped? En waarom?

“Ik vind persoonlijk die massale aandacht voor big data ietwat overdreven. Begrijp me goed, ik beschouw het niet als onzin, de focus op big data is heel belangrijk. Maar het is niet het antwoord op alles. In ons vakgebied mag creativiteit namelijk niet onderbelicht raken. Een goede balans tussen big data en big ideas moeten we blijven bewaken in mijn ogen.”

Wat zou een door de wol geverfde CMO van een pas afgestudeerde student kunnen leren?

“ Het is wellicht een cliché, maar ik denk flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Als je kijkt naar de exponentieel groeiende ontwikkelingen, zie je dat supersnelle, agile veranderingen noodzakelijk zijn. Studenten die net afgestudeerd zijn, hebben behalve kennis geen verdere ballast. In tegenstelling tot een CMO, die in de loop van de tijd wellicht neigt op een bepaalde manier vast te roesten. Studenten die nu afstuderen, hebben geleerd zich continu aan te passen.”