Creating Value with Big Data Analytics wint PIM Marketing Literatuurprijs 2016

Creating Value with Big Data Analytics wint PIM Marketing Literatuurprijs 2016

6 december 2016 22:22 - door PIM Redactie - 0 reacties

Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft dinsdagavond 6 december de winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 gehuldigd!

Uit meer dan 40 marketingboeken zijn 10 boeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 en de top 3 is als volgt:

  1. • Creating Value with Big Data Analytics van Peter Verhoef, Edwin Kooge, Natasha Walk (Routeledge)
  2. • Service Excellence van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan (Vakmedianet)
  3. • True Story Telling van Paul Hillesum (Van Duuren)

Er verschijnen veel boeken over big data en de helaas laten sommige van die boeken de lezers in opperste verwarring achter. Maar niet dit winnende marketingboek! Creating Value is een treffende titel voor dit boek omdat het ‘waarde creëert’ voor de marketeer. Het volumineuze boek Creating Value creëert waarde voor zowel marketeers die niet alleen willen begrijpen wat zij met Big Data kunnen in de dagelijkse marketingpraktijk maar ook voor docenten en studenten die dit belangrijke onderwerp eigen willen maken. De verschillende onderdelen zijn niet allemaal vernieuwend, wel het feit dat alles met een helder integrerend model bij elkaar is gebracht. Relevante onderdelen behandeld en rijk onderbouwd vanuit de academische literatuur.

Daarnaast zet het boek heel mooi uiteen hoe Big Data zowel waarde creëert voor de organisatie als de klant. Dit laatste uitgangspunt maakt het boek uniek en zo waardevol. Bijzonder is tevens dat het boek gezamenlijk is geschreven door auteurs uit zowel marketingwetenschap als de marketingpraktijk. Dat zien we niet vaak! Het boek haalt de magie en hype weg rond het thema Big Data dat opeens zoveel goeroes kent. Creating value is een heel pakkende combinatie van theorie en praktische handvatten waar zowel klanten, organisaties als marketeers veel waarde aan kunnen gaan ontlenen.
Ook bedankte Hans Molenaar de overige auteurs: “Het afgelopen jaar is de marketing vakliteratuur weer verder uitgebreid met goede en waardevolle onderwerpen. Waarvoor alle dank en respect.”

De overige genomineerden voor de Marketing Literatuurprijs waren:

• Retail Marketing Strategy van Constant Berkhout (KoganPage)
• Disruptive Selling van Patrick Maes (Lannoo)
• Handboek Betekenisvol ondernemen van Kees Klomp (Business Contact)
• Share van Pieter van Glind en Harmen van Sprang (Business Contact)
• Merkpositionering van Karel Jan Alsem en Erik Kostelijk (Noordhof)
• Hoe agile is jouw strategie van Sjors van Leeuwen (Van Duuren)
• Marketing met ballen van Rudy Moenaert en Henry Robben (Adfo Books)

Criteria

Het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 geldt in hoeverre de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het marketing vakgebied weer te geven. Daarnaast moet het boek in het 4e kwartaal van 2015 of later zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketing vakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing hebben. Vorig jaar won het boek Online brand Identity – Joris Merks-Benjaminsen.

Beste Marketing Studieboek 2016

Voor de tweede keer in de historie reiken we als PIM een prijs uit voor het beste Marketingstudieboek 2016. Deze prijs is gewonnen door Karel van Alsem en Erik Kostelijk met het boek Merkpositionering. Innovatie bij marketing studieboeken is vaak ondermaats en de prijs wordt ook niet ieder jaar uitgereikt. Dit jaar zat er een uitstekend boek bij dat de prijs verdient. ‘Merkpositionering’ is een compact maar doorwrocht werk waarbij veel recente wetenschappelijk inzichten over positioneren van merken worden behandeld. Het is een praktisch en handzaam boek dat studenten goed kan helpen bij het analyseren en ook herpositioneren van merken binnen de marketingstrategie.

De jury

De onafhankelijke jury van de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 wordt voorgezeten door:

  • Drs. Hans Molenaar, voorzitter PIM en directeur Beeckestijn Business School

De juryleden zijn:

  • Ment Kuiper (Customer Talk en directeur IDMK trainingen)
  • Drs. Wil Wurtz (CRM partner bij CruxDigital – Marketing & Technology Integrator)
  • Drs. A.J. Nijhuis (Blue Orange Group en bestuurslid PIM)
  • Elsbeth Eilander (chef marketing intelligence Adfo Groep)
  • Drs. Frank van Delft (voorzitter Customer Insight Platform en voorheen directeur Nima)
  • Sjaak Hoogkamer (Redacteur Marketing Tribune)
  • Aljan de Boer (Strateeg TrendsActive en bestuurslid PIM)
  • Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur, docent)

De aanleiding voor het introduceren van PIM Marketing Literatuurprijs 2016 is de ambitie om vernieuwing in het Nederlandse marketing vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketing- en sales managers te brengen.

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie