Interview met Janneke van den Heuvel (TryLikes)

4 oktober 2016 om 18:45 door PIM Redactie

Interview met Janneke van den Heuvel (TryLikes)

Nederland is in de ban van startups. Niet alleen volgen we de ontwikkelingen van kersverse ondernemingen op de voet, ook het establishment wil een beetje zoals een startup zijn. Ze omarmen bootcamps, accelerators en agile innovatie, alles om binnen no-time nieuwe producten of diensten in de markt te zetten. Hoog tijd voor een kennissessie over de potentie van het samensmelten der corporates en startups. Eén van de sprekers tijdens deze kennissessie is Janneke van den Heuvel. Haar startup TryLikes is een groot succes bij retailers. In aanloop naar het event interviewden we haar.

"Het begon met een enorm lelijk prototype, dat aan elkaar gelijmd was met huishoudlijm."

Wat is het verhaal achter Trylikes?

"Online is alles meetbaar, maar waarom is dat eigenlijk in de fysieke wereld niet het geval? Die vraag stond centraal tijdens de oprichting van TryLikes, zo’n anderhalf jaar geleden. Als antwoord bedachten Steven Kroon en ik fysieke like en dislike-knoppen die real-time inzicht bieden in hoe het er op de fysieke locatie van een bedrijf aan toegaat. Het begon met een enorm lelijk prototype, dat aan elkaar gelijmd was met huishoudlijm. Met dat prototype onder de arm gingen we langs bij een retailer, toen we aan het eind van het gesprek ons prototype lieten zien en uitlegde wat het was, werd het idee meteen enthousiast ontvangen. Zet maar neer, riep de retailer. Nu we anderhalf jaar verder zijn is het prototype een volwassen internet of things product geworden, ondersteund met apps en een dashboard. Het concept slaat aan, steeds meer retailers, ziekenhuizen en beursorganisatoren vergaren data met TryLikes.”

Hoe gaan jullie groeien?

“Voorlopig concentreren we ons op het vermarkten van TryLikes, maar in de toekomst is veel meer mogelijk. TryLikes bevat sensoren die nu vaak nog uitstaan, maar die kunnen we in de toekomst aanzetten om zo onze klanten nog meer inzicht te bieden. Ook hebben we rondom ons hoger doel - het meetbaar maken van de fysieke wereld - nog meer producten en diensten bedacht. Voorlopig is het echter back to basic en is het zaak dat we nog meer klanten aansluiten op TryLikes."

"Wat vaak echter fout gaat is dat er in zo’n traject te veel mensen betrokken zijn die iets willen toevoegen, waardoor het nodeloos complex wordt."

Wat kunnen grote bedrijven leren van de mentaliteit die bij een startup als TryLikes heerst?

“Ik hoor gelukkig al veel mensen die bij een grote organisatie werken praten over het maken van een minimal viable product (MVP), een uitgekleed prototype van een nieuw idee dat snel te toetsen is in de markt. Dat is volgens mij een teken dat er al veel van de startup mentaliteit is geland bij organisaties. Wat vaak echter fout gaat is dat er in zo’n traject te veel mensen betrokken zijn die iets willen toevoegen, waardoor het nodeloos complex wordt. Vandaar dat ik zelf denk in SSP, oftewel een super simple product. Bij het doorontwikkelen van een nieuw idee is het belangrijk dat zowel het product zelf, als het verhaal, het gebruik en de productie simpel gehouden wordt. Mensen zijn geïnteresseerd in de kern van je product in het hier en nu. Niet zozeer in wat er nog meer allemaal mogelijk is of wat er in de toekomst gaat gebeuren. Houdt het simpel. Daarin ligt de sleutel tot succes."

Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten; waar gaat je presentatie over?

“Stel je hebt een nieuw idee, hoe zorg je er vervolgens voor dat je snel de markt op kan? Hoe kun je als klein team, of je nou een startup bent of een grote corporate, wendbaar blijven? Daarvoor moet je volgens mij vijf pijlers op orde hebben. Tijdens mijn presentatie ontdek je welke dat zijn.”

Wil je meer inzicht in hoe corporates en startups samen innoveren?

Kom dan naar de kennissessie ‘Corporates en startups; het ideale huwelijk?’ op 11 oktober 2016. Laat je - naast de lezing van Janneke - inspireren door topsprekers van Rabobank en Startup Bootcamp. Bekijk het volledige programma en schrijf je nu in!