Interview Marieke Heesakkers over B2B Marketing

5 augustus 2016 om 11:33 door PIM Redactie

Interview Marieke Heesakkers over B2B Marketing

Onlangs werkten we samen met Blinker om de wereld van marketing in business to business te onderzoeken voor ons eerste B2B Marketing Trendrapport 2016. Naast kwantitatief onderzoek, interviewden we ook topmarketeers uit de zakelijke dienstverlening. Eén van de experts die haar bijdrage leverde is Marieke Heesakkers, B2B marketingstrateeg voor onder andere Berkvens Deursystemen.

Waar zouden marketeers in de zakelijke dienstverlening zich mee bezig moeten houden om er echt toe te doen?

“Ik denk dat zij zich moeten afvragen of klanten en andere stakeholders zitten te wachten op wat zij hen te bieden hebben en hoe er nog meer waarde toegevoegd kan worden voor hen middels marketing. Relevantie is leidend.”

"Ik wil collega’s die niet op de marketingafdeling werken de kennis en kunde bieden om als verhalenverteller op te treden."

In hoeverre geldt dit voor jouzelf als B2B marketeer?

"Dit geldt absoluut voor mij. Recent hebben we met de directie en het MT samen een stip aan de horizon gezet en hebben we onze klanten ondervraagd over wat zij eigenlijk belangrijk vinden en waar we hen blij mee kunnen maken. Tevens hebben we een nieuw online platform gebouwd. Nu is het aan mij en mijn team om het platform te vullen met content waarmee we onze klanten voorzien in hun behoefte. Met altijd in ons achterhoofd dat wat we ze bieden relevant en interessant moet zijn en dat ze het gemakkelijk kunnen vinden via kanalen naar hun keuze. Maar ook het besef delen dat de productkwaliteit inmiddels een hygiënefactor is geworden, de dienstverlening en ervaring met het product staan nu voorop. Daar zit het onderscheidend vermogen in. Klanten raken in hun hoofd en in hun hart.”

"De productkwaliteit is inmiddels een hygiënefactor geworden, dienstverlening en ervaring met het product staan nu voorop."

Waar zou je de komende tijd meer mee bezig willen zijn?


"Ik wil collega’s die niet op de marketingafdeling werken de kennis en kunde bieden om als verhalenverteller op te treden. Ze op het (online) podium zetten en laten delen welke waarde zij bieden voor onze stakeholders. Mensen doen nou eenmaal zaken met mensen en niet met corporate brands. Dat heeft wel wat tijd nodig, zeker in de bouw is de bekendheid en ervaring met sociale media nog niet volgroeid. Maar door middel van vrijwillige social media workshops, kennissessies en het actief delen van successen groeit de volwassenheid daarin. Kortom: als duurzaam verbinder wil ik me continue bezighouden met binnen naar buiten brengen en vice versa.”

Meer inzicht in de laatste ontwikkelingen binnen B2B Marketing?

Download dan het B2B Marketing Rapport, samengesteld door het Platform Innovatie in Marketing en Blinker. Het geeft je direct inzicht in de huidige stand van zaken. Diverse bijzondere uitkomsten en wetenswaardigheden helpen je verder bij het bepalen van je marketingstrategie.