Interview Mark van den Berg (Blinker) over het B2B Trendrapport

16 mei 2016 om 22:53 door PIM Redactie

Interview Mark van den Berg (Blinker) over het B2B Trendrapport

Nadat we in januari onze jaarlijkse PIM Trendrapport 2016 lanceerde, lanceren we binnenkort ook onze allereerst B2B Trendrapport. Samen met Blinker deden we onderzoek naar de belangrijkste ontwikkelingen onder business to business. Op 24 mei lanceren we het rapport tijdens onze kennisessie “Marketingcases in B2B”. In aanloop naar het event interviewden we Mark van den Berg, teammanager marketing bij Blinker.

Hoe is het rapport tot stand gekomen?

“Al langer hadden wij de wens om ook onderzoek te doen onder marketeers. Daarom heb ik dit jaar gezegd; we gaan ervoor en we gaan onderzoek doen onder onze klanten (grotendeels B2B). De kracht van het Nationaal E-mail Onderzoek (een jaarlijkse terugkerend onderzoek Blinker uitbrengt, red.) is dat we het samen doen met een partner. Die partner beschikt over een consumentenpanel die bereid is om mee te doen aan onderzoeken. Een dergelijke partner hadden we voor dit onderzoek niet, maar ik vond wel dat we het onderzoek niet alleen moesten doen om te voorkomen dat het een “wij van wc-eend adviseren wc-eend”-onderzoek zou worden. Vanwege de goede contacten bij PIM heb ik toen Kim en Pascal benaderd met dit idee en gezegd dat ik graag PIM zou willen betrekken als autoriteit en kennispartner. Zij waren ook gelijk enthousiast en zo zijn we de samenwerking gestart. We hebben eerst kwalitatief onderzoek gedaan om te bepalen wat vooraanstaande marketeers als trends zagen om vervolgens drie trends te selecteren die vervolgens getoetst zijn Nederlandse B2B marketeers.”  

Waarom vinden jullie het belangrijk om de trends in business to business te onderzoeken?

“Wij werken dagelijks samen met B2B marketeers voornamelijk voor het starten, optimaliseren en uitbreiden van hun e-mail marketingactiviteiten, maar de laatste tijd ook steeds meer op het gebied van marketing automation en wat daar allemaal bij komt kijken. Met het onderzoek wilden we inzichtelijk maken wat er allemaal nog meer speelt bij hen. Waar houden zij zich mee bezig en waar lopen ze tegenaan. En geldt dat ook voor niet-klanten? Door deze inzichten kunnen zowel wij als beter inspelen op de behoeften die B2B marketeers hebben. Qua content en informatie, maar ook qua product- en dienstontwikkeling. Bovendien geeft het onderzoek van B2B marketeers ruimte om zich te spiegelen aan hun soortgenoten of om zich te laten inspireren dingen anders te doen of bekijken. Daarom vinden wij het belangrijk om dit onderzoek te doen.”

Wat is het meest interessante inzicht uit jullie rapport?

“Eén van de trends die voor 2016/2017 naar voren is gekomen is marketing automation. Iedere B2B marketeers is er wel mee bezig, maar lang niet iedere marketeer heeft het al geïmplementeerd. Voor de marketeers die het wel hebben geïmplementeerd geldt bovendien dat zij over het algemeen hier ook het gestelde doel voor de implementatie halen. Voor de marketeers die het nog niet hebben geïmplementeerd geldt dat zij dit voor 2016/2017 hoog op de agenda hebben staan. Wat mij verraste is dat je zou verwachten dat met name grotere organisaties al marketing automation hebben geïmplementeerd en dat kleinere organisaties nog meer de kat uit de boom kijken. Maar dat is dus niet zo. Bij zowel grote, middelgrote en kleinere organisaties zie je inmiddels dat marketing automation geïmplementeerd wordt. En dat is een trend die ik niet verwachtte. Voor mijn gevoel zijn met name de grotere organisaties in Nederland daarmee bezig. Niet dus!”

Meer leren over de nieuwste ontwikkelingen binnen business to business?

Bezoek dan onze kennissessie op 24 mei bij AFAS in Leusden. Naast inspirerende lezingen lanceren we ook ons B2B Marketing Trendrapport 2016. Bekijk het volledige programma en schrijf je in!