Interview Jaap Grolleman (Vandebron) - Vanuit de kern bezig zijn met het verduurzamen van energie in Nederland

20 maart 2016 om 13:21 door PIM Redactie

Interview Jaap Grolleman (Vandebron) - Vanuit de kern bezig zijn met het verduurzamen van energie in Nederland

Vandebron - gelanceerd in 2015 - is een marktplaats voor groene energie, consumenten kunnen er hun stroom rechtstreeks van de energie-opwekker afnemen. “Zo gaan we de intransparantie in de energiemarkt te lijf. En zorgen we tegelijkertijd voor een eerlijke prijs voor de opwekker.” Vandebron geeft op die manier invulling aan hoe de energiemarkt opgschud kan worden in de deeleconomie. Het leverde hun een nominatie op voor een Dutch Marketing Award in de categorie Launch. In aanloop naar de uitreiking op 31 maart interviewde we Jaap Grolleman, copywriter bij Vandebron.

“We worden niet gehinderd door het hebben van kolencentrales, blikvernauwende ervaring in de markt of eeuwenoude bedrijfspolicies.“

Hoe verliep de lancering van Vandebron?

“Waarom kunnen we niet rechtstreeks energie kopen van een boer met zonnepanelen of een windmolen? Die vraag stond centraal in de totstandkoming van Vandebron. Het antwoord daarop zijn we gaan onderzoeken en al snel bleek dat we niet zomaar konden starten met Vandebron. Om een energiemaatschappij te beginnen moet je aan allerlei wet en regelgeving voldoen. Grip krijgen op de energiemarkt was dus een essentiele eerste stap. In deze industrie ben je minimaal €1,9 miljoen verder voordat je je eerste klant kunt verwelkomen. Een simpel idee werd zo een complex project, maar onze gezamenlijke missie gaf ons de energie om door te blijven vechten. Nu we een jaar draaien profiteren we juist van het gebrek aan ervaring in de markt."

Op welke manier profiteer je daarvan?

“We worden niet gehinderd door het hebben van kolencentrales, blikvernauwende ervaring in de markt of eeuwenoude bedrijfspolicies. Hier bij Vandebron heeft niemand zoiets van ‘zo moet het’. We zijn volledig blanco begonnen met het opbouwen van een energieleverancier in de 21e eeuw. Dat zorgde niet alleen voor die directe lijn tussen consument en afnemer, maar ook voor ons vernieuwende verdienmodel. Wij vinden het gek dat traditionele energiemaatschappijen roepen dat ze duurzaamheid hoog in het vaandel hebben maar vervolgens wel winst maken op basis van de hoeveelheid energie die de consument afneemt. Wij willen juist dat mensen minder energie verbruiken en maaken daarom geen winst op de energie die onze klanten afnemen, maar rekenen vaste abonnementskosten."

“Bij Vandebron hebben we niet het gevoel dat we aan marketing doen. We betrekken mensen bij de transitie naar duurzaam."

Waarom zijn julie genomineerd?

“Omdat we vanuit onze kern bezig zijn met het verduurzamen van energie in Nederland en voor zowel producent als consument een beter alternatief zijn. Marketingwise verzinnen we niets, maar zijn en doen we simpelweg. Uiteraard is onze website van levensbelang en leren we veel door naar andere start-ups met sterke websites te kijken. En ja, we doen veel met social, seo en growth hacking. Maar centraal staan de verhalen die die kanalen lading geven. We gaan naar onze boeren en halen daar echte verhalen op. We laten dankbare boeren zijn die zichtbaar maken waar jou energie vandaan komt. Bij Vandebron hebben we niet het gevoel dat we aan marketing doen, we betrekken mensen bij de transitie naar duurzaam."

Bezoek Dutch Marketing Awards 2016!

Naast Vandebron zijn ook IKEA, Hellofresh en Coolblue genomineerd voor een Dutch Marketing Award. Bezoek de uitreiking op 31 maart en laat je inspireren door het beste dat Nederland qua marketing te bieden heeft. Bezoek de website en meld je aan! Lid van het Platform Innovatie in Marketing? Dan krijg je €50,- korting op je ticket.