Onderzoeksrapport Expeditie Marketing 2015

5 november 2015 om 06:42 door PIM Redactie

Onderzoeksrapport Expeditie Marketing 2015

Amstelveen, 4 november 2015 - In navolging op het succesvolle onderzoeksrapport Expeditie Marketing – Customer centricity: de top 5 investeringen, heeft Canon Nederland in samenwerking met spotONvision ook dit jaar onderzoek gedaan naar klantgerichtheid. Dit jaar is er gefocust op één specifieke branche: de financiële sector.

Het 2015 Expeditie Marketing-onderzoek naar customer centricity in de financiële sector is tot stand gekomen na 15 diepte-interviews met respondenten van toonaangevende bedrijven in de financiële sector. Zij vertelden uitgebreid over hoe zij de klant en het klantbelang centraal zetten in hun organisaties.
 
Er werd onder andere gesproken met marketeers en directeuren van verzekeraars zoals DELA, IAK, Delta Lloyd en Generali en van de banken ING, ABN AMRO en nieuwkomer Knab. Bovendien spraken we met leasebedrijf DLL, pensioenuitvoerder APG en lieten we Professor Peter Verhoef van de Rijksuniversiteit Groningen en Hans Molenaar van de Beeckestijn Business School meedenken over de dilemma’s en de verschuivingen in de financiële industrie.
 
Expeditie Marketing 2015 is wederom een ware expeditie gebleken. Vele spelers en processen zijn betrokken bij het onderwerp customer centricity. Over het doel zijn de meesten het eens, de route ernaar toe wordt op meerdere manieren bewandeld.
 
Het onderzoeksrapport onthult waarom de klant centraal stellen juist in de financiële industrie zo belangrijk is. Ook wordt besproken  wat customer centricity betekent voor topmanagement, financiële maatstaven, cultuur, processen en communicatie.
 
De belangrijkste 6 take-aways van Expeditie Marketing 2015 zijn:
 
1.      De rol van marketing: Het krijgen van inzicht in de touchpoints van de customer journey is steeds belangrijker aan het worden en daar zou marketing de regie moeten pakken.
 
2.      De rol van customer service: Een proactieve adviserende stijl de enige manier is om de klant van de toekomst op een complete manier te bedienen.
 
3.      Toverwoorden zijn ‘agile’ en multidisciplinair: Inspelen op veranderende klantbehoeften kan alleen als je verantwoordelijkheden bij de medewerkers legt en op een flexibele of ‘agile’ manier opereert.
 
4.      Cultuuromslag: van product- naar klantgedreven. Alleen werken aan een cultuuromslag is niet voldoende, maar het is wel het aspect dat alle onderliggende facetten van klantgerichtheid kan borgen.
 
5.      Processen: Het optimaal inrichten van processen is een voorwaarde voor customer centricity. Maar niet de processen alleen, ook de werkwijze eromheen moet aandacht krijgen om de klant echt centraal te kunnen zetten.
 
6.      Technologie: Stilzitten is niet geoorloofd en wordt ook niet gedaan. Wel zou men zich af moeten vragen of de basis, de klantdata, op orde is en welke innovaties prioriteit moeten krijgen om echt waarde te kunnen leveren aan de klant.
 
Op spotonvision.com/expeditie-marketing vind je meer informatie over Expeditie Marketing 2015 en is het volledige onderzoeksrapport te downloaden.
 
Over spotONvision
spotONvision is een B2B-marketingbureau dat is opgericht in 2006. Vanaf de beginjaren heeft spotONvision een behoorlijke track record opgebouwd door marketingprofessionals te helpen met hun strategie en groei van de pijplijn. Met passie voor het B2B-marketingvak en veel kennis van het B2B-koopproces, contentmarketing en marketingtechnologie, gelooft spotONvision in klantgerichte marketing en in een totaalaanpak. Door strategie, uitvoering en technologie samen te brengen, helpt spotONvision bij het verhogen van de waarde van marketing binnen de organisatie van haar klanten.
 
Met een ruime ervaring in marketing, sales en communicatie, werkt spotONvision onder meer voor klanten als AFAS, Elsevier, Interpolis, Nuon, Schiphol en Vodafone Zakelijk. Bovendien maakt spotONvision zich hard voor het uitwisselen van B2B-marketingkennis onder marketeers en richtte in 2010 het B2B Marketing Forum op.

Website: http://www.spotonvision.com
Twitter:  http://www.twitter.com/spotonvision


Over Canon Nederland
Canon is marktleider op tal van gebieden in de beeldbewerking- en informatietechnologie, zowel in de consumentenmarkt als in de zakelijke markt. Canon streeft naar een leidende positie op alle gebieden waarin zij opereert. Daarom investeert zij voortdurend in oplossingen voor beeldbewerking en informatietechnologie - zowel voor consumenten als bedrijven - met als doel informatie gemakkelijker toegankelijk te maken en intermenselijke communicatie te verbeteren. Hieraan ligt een duidelijke visie ten grondslag, waarbij het verrijken van zowel het persoonlijke als het zakelijke leven door imaging solutions centraal staat.
 
Canon helpt bedrijven en instellingen om processen rondom informatie efficiënter in te richten en
communicatie met eindklanten te verbeteren, met als doel om de klant meer centraal te stellen en de relatie met de klant te verstevigen.
 
Kyosei, Canons bedrijfsfilosofie, vormt de kern van ons merk, onze activiteiten en onze sponsoring. ‘’Kyosei’’ is een Japans woord dat zoveel betekent als ‘samen werken en leven voor het algemeen belang’, een filosofie die door alle medewerkers van Canon in de gehele organisatie wordt omarmd. Deze filosofie vormt de grondslag van onze missie en onze waarden, de manier waarop wij met mensen omgaan en waarop ons bedrijf wordt geleid.