Interview Alexander Arbouw

23 augustus 2015 om 20:09 door PIM Redactie

Interview Alexander Arbouw

Datadriven marketing is marketings nieuwste rage. Organisaties staan te trappelen om hun marketingstrategie vol aannames en onderbuik gevoelens te verbeteren met niet te mistane data. Maar hoe toon je aan dat het werkt? En welke doelstellingen zijn ermee te behalen? Om antwoord op die vraag te geven organiseert het Platform Innovatie Marketing samen met Canon Nederland de kennissessie Accountability van datadriven marketing. Één van de sprekers is Alexander Arbouw, shopper marketing expert bij Store & Consumer Insight.  In aanloop van de sessie interviewden we hem.

Wat doet je bureau?

Store & Consumer Insight (S&C Insight) heeft meer dan 25 jaar ervaring in fact-based marketing opgebouwd bij fabrikanten als Heineken en marketing onderzoekers als GfK en IRi. S&C Insight bepaalt voor bedrijven wat de drivers zijn voor de huidige merken, bij de lancering van nieuwe producten en hoe te reageren op reacties van de concurrentie. Daarnaast geeft zij trainingen aan fabrikanten en retailers voor het gebruik van retail- en consumenten panel data voor het maken van strategische en tactische beslissingen.

"Weg met de trukendoos, leve de marketeer."

Wat is een veel gemaakte (denk)fout als het gaat over data driven marketing?

Een veel gemaakte denkfout is dat men onze complexe wereld kan vatten in een lineair gemaakt model. Onderzoeksbureaus pakken deze methodes aan omdat ze zo meer variabelen kunnen meenemen. De klant vraagt de complexiteit na te bootsten en vervolgens doen ze een simplistische aanname bij het kiezen van het model om de doorloop tijd van het model te versnellen. De output van deze modellen zijn additieve elasticiteiten.

Een andere veel gemaakte denkfout is ook dat traditionele en digitale media los van elkaar staan. Hoeveel SEO marketeers of digitale marketeers zijn er niet bezig? Dat zijn geen echte marketeers. Ze leggen directe relaties tussen klik- en aankoopgedrag. Maar zou het niet beter zijn wanneer dit ten dienste staat van een echte marketeer die bedenkt hoe met de klant in contact te komen zowel traditioneel als digitaal, via web als via bricks & mortar? Hoe vaak krijg je geen berichtje via retargeting over iets waar je pas nog naar gekeken hebt? Zelden relevant en vaak heel irritant, soms komisch.

"Wat zijn de dimensies waardoor je voor de consument relevant bent?"

Wat zouden meer organisaties moeten meten, maar doen ze niet of nauwelijks?

Om goed inzicht te hebben in je performance zal je moeten weten hoe jij je potentiële klant benadert, hoe je concurrent dat doet en wat de resultanten van al die inspanningen zijn. Het resultaat dat je in ieder geval moet weten zijn je eigen verkopen en die van de concurrentie (om te benchmarken) en een belangrijke resultante is ook je merkwaarde. Wat zijn de dimensies waardoor je voor de consument relevant bent?

Wil je nog meer inzicht in de databasemarketing visie van Alexander, maar ook ING, Knab en Central Point?

Bezoek dan de kennissessie ‘Accountability en Rendement van datadriven marketing” op 8 september 2015 in het inspirerend kantoor van Canon in het gastvrije Den Bosch. Bekijk onze website voor het programma en schrijf je in!