Interview Jacques Apon en Jeroen Bouwmeester, GX Software

15 juni 2015 om 23:00 door PIM Redactie

Interview Jacques Apon en Jeroen Bouwmeester, GX Software

Social, mobile, big data, automation… De duizelingwekkende snelheid waar marketingtechnologie zich ontwikkeld doet menig marketeer duizelen. Tijd voor een update. Op 22 juni organiseren we de speedsessie over dit onderwerp, we zijn te gast bij Microsoft. In aanloop naar het event spraken we alvast met twee sprekers; Jacques Apon en Jeroen Bouwmeester, beide werkzaam bij GX Software.

Wie zijn jullie en waar houden jullie je mee bezig?

Jacques Apon: Als Business Development Manager bij GX Software onderzoek ik samen met onze relaties de match tussen hun doelstellingen op het digitale vlak en onze propositie. Dat doe ik zowel voor nieuwe relaties als ook bestaande.

Jeroen Bouwmeester: Ik ben Sr. Business Consultant en adviseer en begeleid klanten in het halen van maximaal rendement uit onze software producten. Hierbij ligt mijn focus op het vormgeven en implementeren van personalisatie strategieën. 

De hoeveelheid aan beschikbare online marketing tools is de afgelopen jaren geëxplodeerd. Hoe zorgt de marketeer ervoor dat hij de juiste keuzes maakt?

Er is inderdaad een enorme hoeveelheid aan tools beschikbaar. Scott Brinkers’ Marketing Technology Landscape kent een kleine 2.000 tools in 43 categorieën. En er komen dagelijks nieuwe tools bij. De keuze is afhankelijk van een aantal factoren. Vooral de uitgangspositie van de organisatie is bepalend. Hoe ziet de basis eruit; wat weten ze al van hun relaties (analytics), is er een visie c.q. strategie voor hun digitale kanalen, zijn de juiste resources/medewerkers beschikbaar om deze strategie uit te rollen. Met deze randvoorwaarden ingevuld kan bepaald worden welke doelstellingen als eerste ingevuld moeten worden. Dat kan vertaald worden naar een business case(s). Aan de hand van deze business case kan het speelveld al aardig terug gebracht worden naar een shortlist. Ik zou geen uitputtende RfI trajecten ingaan, maar vooral de dialoog aangaan met de potentiele leveranciers. Als er een functionele en technologische “fit” is én je hebt een klik met de partner, ga dan gewoon aan de slag. Doe een workshop of pilot, maar ervaar het. De uitkomst is helder en tastbaar en de kans op succes is hiermee het grootst.

Een veel gehoord geluid is dat online marketing het speelveld is van digital natives (zij die zijn opgegroeid met het internet). Hoe denken jullie hierover?

Als Digital Native heb je een voordeel, maar maakt het speelveld niet exclusief. Marketing an sich is niet veranderd. Als marketeer ben je nog steeds bezig om klanten te winnen en te behouden. Je wilt ze rationeel of emotioneel beïnvloeden. Digital First is de trend, maar de gedachte is ongewijzigd. De mate waarin je als marketeer open staat voor innovatie is naar mijn mening bepalend of je in deze snel veranderde markt succesvol zult zijn.
Daarnaast vraagt de verdergaande focus op customer expierence een verandering van alle afdelingen van een organisatie. Als je echt customer obsessed wilt werken is een multi disciplinaire aanpak noodzakelijk waarbij het hebben van digital natives alleen niet voldoende is. Zij vormen overigens wel vaak de aanjagers van de verandering.

Er zit nogal een verschil in de volwassenheidsfase van digitale marketing bij merken. Wat zijn tekenen van een hoge mate van volwassenheid?

Als een organisatie in staat is om haar klantprofielen te gebruiken om real-time cross channel (on en offline) een gepersonaliseerde dialoog te voeren. Je ziet ook enorme verschillen in de markt. De awareness om de klant nu écht centraal te stellen is er. Digitale communicatie met een “one size fits all” benadering, kan nu echt niet meer. Om (potentiele) klanten goed te kunnen binden is het noodzakelijk om informatie te vergaren over zijn/haar interesse en behoeftes en op basis daarvan een relevante dialoog aan te gaan ongeacht het communicatiekanaal. Die stappen worden nu wel gemaakt, maar het ultieme doel is voor het merendeel nog een stip aan de horizon.

Wat is een veelgemaakt denkfout als het gaat om jullie vakgebied?

Dat er een heel groot plan moet worden gemaakt inclusief het nodige onderzoek en overleg om de eerste stappen te kunnen maken op het gebied van profiling en personalisatie. Met BlueConic kunnen we in een paar maanden al resultaten halen op basis van concrete cases.

Sessie bijwonen?

Benieuwd naar de case van Jacques en Jeroen voor ANWB en de verhalen van topmarketeers van onder andere Microsoft en Nationale Nederland? Kom dan naar de speedsessie over de NIeuste Marketingtechnologie op 22 juni! Bekijk het volledige programma en schrijf je in!