Omnichannel in retail wint Marketing Literatuurprijs 2014

29 november 2014 om 13:08 door PIM Redactie

Omnichannel in retail wint Marketing Literatuurprijs 2014

De Vlaming Gino van Ossel is  vanavond de winnaar geworden van de PIM Marketing Literatuurprijs. Zijn boek werd geprezen door de 13-koppige vakjury, voorzitter Hans Molenaar: "In concrete adviezen en werkwijzen wordt retailers de weg gewezen hoe zij kunnen innoveren. Hij weet de oude, fysieke en nieuwe, online wereld te verenigen." De prijs werd uitgereikt op de Hogeschool Utrecht.

omnichannel

De jury over de beste marketingboeken van 2014

Frank van Delft - partner CIM7 Customer Insight Management "Evenwicht tussen klantwaarde en waarde voor de klant (klantbeleving) is de essentie: ‘De perceptie van de eerlijke ruil‘ noemen Berry Veldhoen & Stephan van Slooten dat in hun boek ‘Klanthelden in de 9+ organisatie’. In een nacht heb ik het boek uitgelezen; er verschijnen niet zoveel goed boeken over klantbeleving en het boek is vlot geschreven. Achteraf was ik minder euforisch en vond het boek minder vernieuwend dan het vorige boek ‘De 9+ organisatie; van marketshare van mindshare’. Maar zeker voor iedereen die dat boek heeft gemist is dit boek een aanrader."

Sicco Santema - partner Scenter, hoogleraar marketing TU Delft "Het boek van Customer experience in de praktijk – Manfred van Gurchom gaat over experience. De klant niks verkopen maar hem laten ervaren, van push naar pull, de state of mind zijn werk laten doen ! Het leuke is dat Manfred van Gurchom de lezer laat inzien van klanten kennen een gepasseerd station is, het gaat erom dat je weet wat de klant beweegt, waar de klant warm van wordt, wat hij beleeft. Leuk om die journey te maken!

Sjaak Hoogkamer - Hoofdredacteur MarketingTribune "Ik weet niet of het boekje Dokter, ik heb last van klanten van Mike Hoogveld een medicijn is tegen lastige klanten, maar het is wel een vermakelijk boekje met veel herkenbare praktijkvoorbeelden. Dit boekje is superhandig voor iedereen die geen zin heeft in pillen van handboeken over klantbenadering en de geheimen van de customer journey. Mag elke dag zonder recept worden ingenomen."

Ment Kuiper - Novis Competence Center “Er zijn 2 boeken die me zijn bij gebleven uit de lijst van genomineerden. Het eerste boek is Honshitsu ( De essentie van marketing, de marketing van de essentie, Frank Wouters), dit boek spreekt mij aan omdat het marketing vanuit zijn traditionele context aanschouwt en van daaruit aangeeft waar de marketing heen gaat of kan gaan. Inspiratie, aanzetten tot denken en filosoferen. Het boek Omnichannel voor de Retail (Gino van Ossel) geeft een fundament voor het denken voor nagenoeg elke marketeer. Er bestaat al jaren geen klant meer die te werven of behouden is via 1 kanaal. De snelheid van de ontwikkelingen is groot en dit boek geeft een handvat hoe je daar mee om kunt gaan.”

Elsbeth Eilander - Chef Marketing Intelligence Adfo Groep “Na zijn twee eerdere boeken, De Conversation Manager en De Conversation Company, en het kersverse When Digital Becomes Human, bracht auteur Steven van Belleghem dit jaar ook nog eventjes het handboek Marketing – De Nieuwe Principes uit. Met een knipoog naar het standaardwerk van Kotler: Van Belleghem breekt diens fundamenten niet af, maar er moet wel een nieuw huis komen. Hij heeft het niet meer over marketing-p’s, maar over de 4 c’s: Customer Experience, Conversatie, Content en Collaboratie. 4 elementen om positieve gesprekken over een organisatie te stimuleren. Want dat moet het mantra van de nieuwe communicatieprofessional worden: Wat anderen over mij zeggen, is belangrijk, niet wat ik zeg. Communicatie als de start van een goed gesprek. Waarbij het medium ondergeschikt is. Marketing – De Nieuwe Principes is geen managementboek, maar een handboek voor studenten. Een licht verteerbaar boek ook, dank zij Steven’s vlotte pen. Maar dat maakt dit boek niet minder geschikt als bron voor marketeers die op zoek zijn naar een goede contentmarketingstrategie, of consumenten beter willen betrekken bij de besluitvorming.”

Aljan de Boer - Merkstrateeg TrendsActive “Ik heb genoten van het Happy Profit van Herman Toch. Deels omdat ik zelf een haast naïeve wens om meer betekenisvolle marketing koester, maar ook vanwege zijn praktische handvatten. Net als zijn vorige boek weet hij het abstracte onderwerp van 'goed doen' en het 'creëren van een betere wereld' te vertalen naar hapklare tips. Dit is zo'n boek waar een marketingteam elke maand een les uit kan (of moet) trekken om mee te experimenteren. Het boek Customer Innovation van Marion de Bruijne heb ik na het lezen van de inleiding te lang in de kast laten staan. Ik dacht er nauwelijks iets nieuws in stond en vond het boek achterhaald. Totdat ik ergens halverwege realiseerde dat ik dit boek eigenlijk zelf had willen schrijven. Er wordt (EINDELIJK!) een brug geslagen tussen het steeds populairder wordende 'Design Thinking' waar ze in Delft en Eindhoven zo succesvol mee zijn en het 'Innovation Management' waar de universiteiten uit de Randstad, Twente en Groningen over onderwijzen. Een steengoed boek!“

Stijn Luijkx - Consultant Stix Consultancy “Als je een verrassend boek wil lezen dan kan ik “Brand Breakout” van Kumar en Steenkamp van harte aanbevelen! Ze weten op verrassende wijze het gedachtegoed van merkenbouwers uit markten zoals Brazilië, India en China te doorgronden. Het is heel toegankelijk geschreven, met een solide wetenschappelijke fundament én veel praktijk voorbeelden en casuïstiek. Altijd boeiend om te lezen “hoe merken uit opkomende markten de wereld veroveren”. En hoe ontastbaar geachte veteranen als Philips en General Motors zich business wise hebben laten verrassen. Door de praktische handvatten die ze geven bij iedere strategische route, kun je er ook verrassend eenvoudig mee aan de slag! Wederom een inspirerend en bevlogen boek van Rijn Vogelaar? Jazeker, na de Superpromotor weet hij mij in dit boek met veel enthousiasme en herkenbare voorbeelden wederom te boeien. Geïnspireerd door cultuurdragers bij uitstek als muziek & sport, en in een vlot tempo geschreven, raak je vanzelf in ‘vuur en vlam’! Na het lezen van dit boek besef je nog meer dat passie en bezieling, emotie management en de kracht van communicatie, nog te vaak onderbelicht worden in de huidige Business. Onderbelicht omdat het altijd lastig blijkt één op één verbanden te leggen tussen de harde meer financieel gedreven getallen en de “flame, flow, flood” van je organisatie. Misschien een onderwerp voor het volgende boek van Rijn?"

Hans Molenaar - Directeur Beeckestijn Business School “Een praktisch en handzaam boek is Handboek mobiele strategie van Bart van Asten. Een boek dat organisaties kan helpen bij het formuleren van een mobiele strategie. Veel voorbeelden en praktische tips hoe mobile marketing een stevige basis te geven in de online marketing mix. “ Een interessant boek over hoe je van klanten fans maakt is “Verboden voor klanten, wij houden van fans van van Wingerden & Schuurmans. Aan de hand van een 3B model Beleving, Betekenis en Bevlogenheid komt dit onderwerp uitgebreid aan bod. In het boek komen veel ervaren marketeers en ondernemers aan het woord die hun klantervaringen delen.”

Wil Wurtz - CRM partner bij CruxDigital "Marketingcommunicatie is niet meer wat het geweest is en zal ook nooit meer worden zoals het was. Dat is de overheersende gedachte bij het lezen van “B2B Content Marketing, De 7 Fundamenten”. Op compacte wijze leidt Bob Oord ons door de principes van een marketing communicatie aanpak, waarin relevante content centraal staat. Het grote verschil met traditionele marketing communicatie is dat niet het zenden en de verkoper centraal staat, maar de mediaconsument, de koper. Niet het verkoopproces maar het inkoopproces, de informatiebehoefte van (potentiële) klanten is het uitgangspunt. Het boek geeft de handvatten om klantgerichte communicatie in de praktijk te brengen."