Zoekmachine optimalisatie voor het MKB

22 september 2011 om 09:30 door PIM Redactie

Zoekmachine optimalisatie voor het MKB

SEO of zoekmachine optimalisatie is een zeer veelzijdig pakket aan handelingen die ervoor moeten zorgen dat een bedrijf hoger uitkomt in de organische zoekresultaten. Zoekmachine optimalisatie wordt helaas vaak, door het MKB, nog gezien als een ingewikkelde en dure investering waar weinig winst op te behalen is. Om dit misverstand voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen schrijf ik dit blog.
Zoekmachine optimalisatie is bij uitstek een gebied waarop het MKB een winst kan behalen op de grotere bedrijven. Google kijkt namelijk niet naar de grote van je bedrijf of de offline naamsbekendheid. Google kijkt naar je inzet en relevantie.

SEO vreet toch tijd en geld?

Zoekmachine optimalisatie kost tijd, een hoop tijd. Dat klopt helemaal. Of het veel geld kost dat ligt eraan wie het gaat doen. Zoekmachine optimalisatie is een ingewikkeld vakgebied omdat zoekmachines er allemaal eigen algoritmes op na houden en die ook nog eens blijven veranderen. Maar wanneer je het budget niet hebt om iemand in te huren om de gehele SEO te doen kun je het ook zelf doen. Lees je goed in, ga aan de slag en blijf bijsturen en bij leren. Oefening baart kunst. Realiseer je als je begint met zoekmachine optimalisatie dat je dit proces in stappen kunt doorlopen. Je hoeft niet alles in 1 week te implementeren. Ga op zoek naar informatie lees je in en doe het stap voor stap. Het enige wat je nodig hebt is geduld.

Grote bedrijven hebben meer middelen voor SEO

Voor grote bedrijven is het financieel makkelijker om aan zoekmachine optimalisatie te doen omdat zij een SEO specialist in huis kunnen halen of omdat het inhuren van een bureau minder in het budget hakt dan bij een kleiner bedrijf. Wij merken echter wanneer we SEO doen voor een bedrijf dat er nog zoveel grote kansen liggen in de verschillende branches dat ik me soms afvraag of grote bedrijven deze kans al wel gezien hebben of dat ze er geen tijd/budget in willen investeren. Daarbij komt ook nog eens dat je als kleine ondernemer net zo veel te weten kunt komen over de eisen die Google stelt als een groot bedrijf. Op sommige zoekwoorden is een hevige concurrentie en dien je alles uit de kast te halen om op de eerste pagina te komen. Echter zijn er ook nog een hoop zoekwoorden en gebieden waar weinig aan zoekmachine optimalisatie wordt gedaan en op relatief gemakkelijke wijze winst te behalen is. Door veel tijd te steken in het analyseren van de verschillende zoekwoorden kun je deze kansen ontdekken. Zoekmachine optimalisatie is een kans die er ligt voor zowel grote bedrijven als het MKB. Laat je niet gek maken door alle horror verhalen en ga er mee aan de slag. Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen kijk dan op de pagina Zoekmachine optimalisatie. Wil je weten welke stappen je kunt volgen voor zoekmachine optimalisatie van je webshop/website? Lees dan de blog ‘Zoekmachine optimalisatie – zoekwoorden bepalen’.